מלכוד 22 ב-2022: הבורסות מגיבות בפאניקה

מלחמת רוסיה-אוקראינה: חבית נפט נסחרת ב-102 דולר לחבית | החוזים על החיטה מזנקים בשל היותה של רוסיה אחת ממרכזי האספקה העיקריים של דגנים לעולם | בורסות העולם ממשיכות להגיב בפאניקה, מאירופה ועד אסיה | והאם חברות הביטוח יבטחו את הישראלים? | ויש גם מלחמת סייבר ברקע – כמה זמן מראש היא הוכנה?

גשר מעל הדנייפר, קייב, אוקראינה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הבורסות באירופה מגיבות באופן חריף לרוחות המלחמה המנשבות בין רוסיה לאוקראינה, ולחדשות הרעות – הכוללות גם דיווחים על הרוגים – שמגיעות מקייב. יום המסחר נפתח באירופה בירידות שערים שמסתכמות בכ-3%, גם מניות הבנקים באירופה מגיבות בהתאם. המסחר במט"ח הוביל את אירו להיחלש ב-0.5% מול הדולר והליש"ט נחלשה ב-0.6%.

במוסקבה הופסק המסחר הבוקר ולאחר מכן התחדש. לפני כן מדד ה-MOEX צלל ב-45% ועם פתיחת המסחר רשם עוד כ-25% של ירידה. הרובל הרוסי עומד על מעל 88.8 רובל לדולר, ירידה של לפחות 8.5%.

הביטקוין המשיך במגמת הירידה שעליה דיווח ביזנעס הבוקר, אך בשעה האחרונה התייצב על מעל 35,000 דולר ליחידת מטבע.

האת'ר ירד בכ-8% לאחר שקודם לכן היה במגמת צלילה חדה יותר. במקביל, הביקוש לחיטה בעולם החוזים מרקיע שחקים עד לכ-9.3 דולר לבושל והמשקיעים בוחרים באופציות של זהב ופלטינה כמקלט בטוח מפני הטלטלות הגיאו פוליטיות.

מלכוד 22

גיא בית אור, הכלכלן הראשי בפסגות אומר הבוקר, כי בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה והתחלת המלחמה באופן רשמי, מחירי הנפט מזנקים הבוקר ביותר מ-5.0% והנפט שבר את המחסום הפסיכולוגי של ה-100$ לחבית ונסחר הבוקר ב-102$ לחבית. נזכיר שעוד לפני ההתדרדרות בגזרה הגיאו-פוליטית, העולם נמצא במשבר אנרגיה, בעיקר מכיוון אירופה באופן שהוביל לזינוק במחירי הגז הטבעי והפחם.

תגובת המערב לפעולותיה של רוסיה צפויה להיות בצורה של החרפת הסנקציות הכלכליות על רוסיה ולאור העובדה שרוסיה היא אחת משלושת יצרניות הנפט הגדולות בעולם ומקור הגז העיקרי לאירופה – הסיכונים למחירי הנפט בפרט והאנרגיה בכלל ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה. מבחינת ישראל, השילוב של זינוק במחירי הנפט ביחד עם הפיחות המשמעותי לו אנו עדים בשקל מגביר את הסיכונים האינפלציונים בישראל וצפוי להוביל לעדכונים כלפי מעלה בתחזיות החזאים.

מתקפת סייבר

נזכיר כי אתמול דווח על מתקפת סייבר של נוזקה למחיקת מידע (Data wiper malware) שמנצלת תוכנה פופולארית לתחזוקת מחשבים של חברה בשם Easus באמצעותה התוקפים חדרו למחשבים בממשל ובשירותים חיוניים באוקראינה ומחקו מהם מידע כך שהפריעו לפעילות השוטפת ואף מנעו מהם יכולת לתפקד. ממידע שנאסף בחברת אבטחת המידע ESET באמצעות הדגימות וחותמות הזמן שלהן, ניתן לשער כי המתקפה הייתה בהכנה כמעט חודשיים מכיוון שתאריך ההרצה הראשון המצוין בהן הוא 28-12-21. כפי שזה נראה כעת, מדובר בחדירה למאות מחשבים במדינה.

מוקדם יותר באותו היום אתרים באוקראינה חוו מתקפת DDOS. אלכס שטיינברג, מנהל מוצרים בחברת אבטחת המידע ESET ישראל מסביר: "מתקפת DDOS הינה מתקפת מניעת שירות שהמטרה שלה היא ליצור עומס חריג אשר לא מאפשר לצד השני להתמודד איתו עד שהוא קורס. בדרך כלל מדובר במתקפה שהיא זמנית וקשה להחזיק אותה לאורך זמן משום שהיא מצריכה שימוש במשאבים רבים על מנת להדביק הרבה מחשבים בנוזקה ייעודית.

מי יבטח את הישראלים?

ברקע התממשות תחזיות המלחמה, ועם פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה שהובילה לחילופי אש בין הצבאות, מתגברת השאלה באשר להמשך תוקף הכיסוי הביטוחי שרכשו ישראלים שטסו ו/או מתכננים לטוס לאוקראינה ולרוסיה.

מבדיקת 'הירשוביץ פתרונות' עולה כי לעת עתה אין כל שינוי מדיניות בקרב חברות הביטוח המספקות שירותי ביטוח נסיעות לחו"ל. עם זאת, מציינים בחברה כי על המתכננים לטוס לאוקראינה לקחת בחשבון כי מרבית הטיסות למדינת היעד בוטלו.

האם ביטול הטיסות הופך את הביטוח ללא רלוונטי? "ביטוח נסיעות לחו"ל לא מבדיל בין נסיעה אווירית ליבשתית ולכן, כל עוד לא צוין אחרת ביטוח הנסיעות לישראלים באוקראינה עודנו בתוקף", מסביר חנוך הירשוביץ.

עם זאת, הוא מדגיש, כי פוליסות הביטוח לא כוללות בדרך כלל כיסוי ביטוחי למקרה וחברת התעופה מבטלת את הטיסה/ סגירת גבולות, שכן סעיף "ביטול או קיצור נסיעה" כולל החרגה באזורי מלחמה.

הוא מוסיף ומדגיש, כי "למרות שהביטוח הרפואי בתוקף, כלל פוליסות ביטוח הנסיעות לחו"ל מגבילות את הכיסוי הביטוחי לשירותי 'איתור, חילוץ והצלה' כך שלא יכללו אירועי מלחמה. המשמעות היא שכל מי שישהה באחד מאזורי המלחמה בין אוקראינה לרוסיה לא יהיה מכוסה בכיסוי הזה, ועל כן חשוב לשמור על זהירות יתירה".

חשוב לציין, כי לאור הלחימה באזור הוציא משרד החוץ אזהרת מסע חמורה למדינות היעד, ועל כן מומלץ שלא לטוס לעת עתה לאוקראינה ולרוסיה.

חברת פספורטכארד קוראת למבוטחיה מנותקי הקשר הנמצאים באוקראינה, לפנות אל מוקדי החירום של החברה כדי לסייע בפינוי מיידי. "אנו נממן לכם 200 $ שיטענו ישירות לכרטיס הפספורטכארד שלכם לצורך המילוט. בנוסף, מאחר והנתיבים האוויריים סגורים, אנחנו נערכים להעמדת אוטובוסים לפינוי. מוקד החירום של החברה: +972-98920930, או בוואטסאפ 0506708544".

כתיבת תגובה