מנכ"לית מנהל התכנון: הסוף של צמודי הקרקע בישראל

ועידת הנדל"ן הלאומית: מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר התייחסה זילבר למשבר הדיור ("אין משבר בתכנון הדיור, יש משבר בביצוע") ולעתיד הבנייה בישראל ("התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל מדברת על התחדשות עירונית, לא נוכל להישאר יותר על צמודי קרקע") • ביחס לעתיד התחבורה אמרה כי "העתיד שלנו אך ורק בתחבורה ציבורית, אחרת נקרוס. אין מקום לכל המכוניות" • ועל העבודה במנהל התכנון בתקופת הקורונה התבטאה: "בזכות הזום מגיעים יותר אנשים לדיונים, נצטרך להמשיך את זה גם אחרי הקורונה"

בית צמוד קרקע | צילום אילוסטרציה: Nomad_Soul, שאטרסטוק

מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר התראיינה לכתב 'מקור ראשון' יאיר קראוס במסגרת ועידת הנדל"ן הלאומית של העיתון. במהלך הריאיון שהתקיים בגוש עציון התייחסה זילבר למשבר הדיור ואמרה "החזון שלנו הוא נושא של איכות התכנון וראייה לדורות הבאים. אנחנו כבר לא בהיסטריה, ב4 שנים האחרונות אישרנו יותר מ500,000 יחידות דיור, יש תכנון מסודר. אין משבר בתכנון של הדיור, צריך לבדוק את הביצוע".

על עתיד הבנייה בישראל אמרה זילבר: "התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל מדברת בעיקר על התחדשות עירונית. כולנו רוצים מרחב עירוני ומרחב נעים שנוכל להסתובב בו. כולם רוצים בסוף שהילדים יוכלו ללכת לגן משחקים בלי לעבור כבישים ומעברי חצייה. אבל לא נוכל להישאר בצמודי קרקע. אין יותר צמודי קרקע, זה לא האירוע. נצטרך לדעת לשלב את המבני ציבור הנדרשים – בתי כנסת גני ילדים כחלק מהמבנים. לכן חשוב לנו לחדש את העיר. הקורונה חידדה את הצורך בתשתיות".

על עתיד התחבורה אמרה: "בתכנון החדש ניתן מקום למעבר רכבת, כי על מכוניות אנחנו לא יכולים לבנות, זה לא העתיד. העתיד שלנו אך ורק בתחבורה ציבורית, אחרת כולנו נקרוס. אין מקום לכל המכוניות שנידרש להם בעתיד".

על הלקחים מתקופות הקורונה: "היא שינתה לנו את ההבנה בכמה נושאים. בדקנו למשל את מערכת הבריאות שאנחנו מכינים לה תוכנית מתאר ארצית. היום יש הבנה מאוד גדולה שחלק גדול יכול לעבור לרפואה בקהילה. בעבר חשבנו שפחות, אבל כורח הנסיבות חיזק את המעמד של הרפואה בקהילה. הקורונה חידדה לנו את הצורך בשטחי ציבור איכותיים שאנחנו צריכים קרוב לבית, ואת החשיבות של מרפסת בבית. התחדדה לנו גם המצוקה של צרכי הציבור בשטחים פתוחים. היום כשאי אפשר לנסוע לחו"ל ברורה לנו החשיבות של השטחים הפתוחים, החופים, הפארקים, היערות – כל המקומות שנותנים לכולנו אוויר לנשימה, בטח אם מסתכלים  30 שנה קדימה שנהיה 16 מיליון תושבים. נהיה חייבים לשמור על הדברים האלה, לנהל אותם נכון ולעשות את האיזונים בין הבנייה לשמירה על השטחים הפתוחים".

על העבודה בתקופת הקורונה, אמרה זילבר: "הקורונה עשתה לנו הרבה דברים טובים. קיימנו יותר דיונים משנה רגילה, עם השתתפות רחבה יותר של אנשים. הזום מאפשר לאנשים שבאופן רגיל לא היו מגיעים לדיונים, להצטרף. אנחנו מקיימים דיונים בוועדות עם מאות אנשים, הכל פתוח ביוטיוב. אנשים שהיה להם קשה להגיע מקודם מגיעים היום לדיונים ושומעים את הכל. גם בדיונים הפומביים יש קהל רחב ששומע ואני חושבת שזה חלק מהדברים שכדאי שנמשיך אותם גם אחרי הקורונה. גם מבחינת העבודה מהבית, מנהל התכנון למד לעבוד באופן מאוד יעיל מהבית, ואנחנו נרצה להמשיך את זה. אנחנו עובדים מול הנציבות כדי להמשיך את זה שלפחות יום בשבוע אחרי הקורונה נמשיך לעבוד מהבית".

כתיבת תגובה