מסכמים 2018: עשרת העסקאות שעשו את הנדל"ן החרדי

'ביזנעס' מגיש סיכום מרתק של השנה עם עשרת עסקאות הנדל"ן של המגזר ל-2018 • ירושלים לחוצניקים, החרדים עוזבים בלית ברירה לפריפריה הדרומית והצפונית • אלו עסקאות הנדל"ן של 2018

עסקאות נדל"ן | עיבוד תמונה: חיים קרליץ

לקראת סיומה של שנת הכספים 2018, מגיש 'ביזנעס' פרויקט מיוחד לסיכום שנת הכספים 2018, המספק הצצה לסיפורים הגדולים של השנה, שאולי גם מחכימים קצת לקראת השנה הבאה. והפעם: עשרת עסקאות הנדל"ן המדוברות של 2018.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הנתונים נמדדו על ידי טכנולוגיית ניתוח כמות ומעורבות הקהל באתר 'ביזנעס' בשנת 2018, והם משקפים את עמדת הגולשים.

מצוקת הדיור היא אתגר לאומי שמנסים להתמודד איתו כל הזמן. אין פתרון אחד לכל הבעיה, וגם לא יהיה פתרון קסם. בסופו של דבר, הזוגות הצעירים צריכים להתמודד עם האתגר הלא פשוט הזה לבד, כאשר במגזר החרדי ההורים הם אלו שמשלמים את המחיר.

באתר 'ביזנעס' סיקרנו כאן במשך השנה את עסקאות הנדל"ן של המגזר, הנתונים נמסרו לנו ע"י משרדי הנדל"ן השונים, לאחר פילוח של הדירות שנרכשו ע"י המגזר החרדי. במהלך השנה פורסמו עשרות רבות של עסקאות בלוח הנדל"ן של האתר.

בכתבה הבאה נביא את עשרת העסקאות הפופולריות ביותר של 2018, כאשר מניתוח הנתונים עולה כי הציבור החרדי עובר לערי הפריפריה עקב מצוקת הדיור הקשה ומחירי הדירות הגבוהים. ערד, אופקים, עמנואל, חיפה, טבריה וצפת הם היעדים החדשים של הציבור החרדי. מלבדן, העיר החרדית היחידה ששומרת על מעמדה היא עיר התורה והחסידות בני ברק, שממשיכה להישאר פופולרית לאורך כל הציר.

נכון שבשכונות החרדיות בירושלים ישנה תנופת בניה אדירה, אך רוב רוכשי הדירות הם חוצניקים או בעלי אמצעים (או אנשים שלוקחים משכנתה ל-35 שנה). הדבר גרם לכך שברוב החנויות באזור המוכרות דוברות על פי רוב רק אנגלית ולא עברית. כך שלמעשה הציבור החרדי שאינו בעל אמצעים רבים, מדיר את רגליו משם בלית ברירה.

לאחרונה דיווחנו ב'ביזנעס' על אפשרות של שינוי מגמה בעמדתם של הפוליטיקאים החרדים, שייתכן ויתמכו בעיר החרדית המתוכננת כסיף. זאת לאחר פגישה שנערכה בין העסקן החרדי משה לייבוביץ' ובין חה"כ מנחם אליעזר מוזס – שאף ירד לסייר בשטח בשבוע האחרון.

וכעת לעסקאות הפופולריות: נתחיל בדירת 6 חדרים ברחוב יעבץ בבני ברק, בקומה שניה ובגודל של 150 מ"ר שנמכרה בשלושה מיליון שקלים. מחיר הדירה משקף את המחיר הגבוה של הדירות בבני ברק.

דירה נוספת בבני ברק, הפעם ברחוב המכבים, תומחרה ב-1,500,000 ש"ח, חצי מחיר מהדירה הקודמת. כאשר הגודל שלה הוא 72 מ"ר, גם כן כמחצית משטח הדירה הקודמת, כאן מדובר בדירה בקומה שלישית מתוך 4, אך גם כאן המחיר משקף את ערך הנדל"ן היקר של בני ברק.

כאשר יורדים לדרום, אנו מסתכלים על עסקה של מכירת קוטג' של חמשה חדרים באופקים, כאשר מחירו עומד על 2,400,000 ש"ח, מחיר קצת יקר ביחס לדירות הממוצעות באופקים. אך כאן מדובר בקוטג' פרטי, מה שמעלה את המחיר בלא מעט. לשם השוואה: דירה בפרויקט "מחיר למשתכן" באותה שכונה באופקים, שכונת קריית מנחם, עולה 753,000 ש"ח בלבד.

לעומת זאת, בטבריה נמכר בית חד קומתי בן 5.5 חדרים שמשתרע על 150 מ"ר במחיר של 1,500,000 ש"ח, דירה בעלת שטח דומה בבני ברק, תעלה כפול מכך. לא פלא שחרדים רבים אכן בוחרים לעזוב את הערים הגדולות והיקרות לטובת הפרויקטים ודירות יד שניה בערי הפריפריה של ישראל.

בערד הדרומית המחיר זול עוד יותר: שם נמכר דו משפחתי בגודל של 139 מ"ר במחיר של 1,100,000 ש"ח. לא פלא שחסידי גור בחרו את ערד כמקום המועדף עליהם. אם כי בשנה האחרונה פחות ופחות דירות יד שניה מוצעות למכירה בערד, מאחר והתושבים לא מעוניינים למכור את דירותיהם.

יעד נוסף פופולרי בקרב המגזר החרדי, היא העיר צפת, שנהנית ממחירי נדל"ן נמוכים, כך למשל נמכרה דירת עשרה חדרים שמשתרעת על 215 מ"ר בסכום של 1,550,000 ש"ח. מדובר במחיר שובר שוק, נמוך בהרבה ממחירי הדירות הארץ וגם ממחיר הדירות הממוצע בצפת, אך צריך לזכור שמדובר בדירת עשרה חדרים, כך שכנראה בשל כך מחירה זול יחסית, גם ביחס לדירות בצפת.

הדירה היחידה ברשימה שמחירה היה נמוך ממיליון שקלים, היא בעמנואל. שם נמכרה דירת 6 חדרים בגודל 160 מ"ר במחיר של 850,000 ש"ח. כאמור, מדובר בדירה הראשונה שמחירה נמוך ממיליון שקלים. חשוב לציין שגם דירות "מחיר למשתכן" של משרד האוצר מוצעות במחירים של פחות ממיליון שקלים, אך כאן אנו סוקרים את עסקאות הנדל"ן בקטגוריית יד שניה.

נחזור רגע לבני ברק, שם נמכרה דירת ארבעה וחצי חדרים בגודל של 105 מ"ר במחיר של 1,820,000 ש"ח. מדובר בדירה ברחוב רבי עקיבא, עורק התחבורה והעסקים הראשי של העיר. מה שמייקר את מחירה, לאור המיקום האטרקטיבי שלה.

עוד בקטגוריית מכירת הדירות: דירת 6 חדרים בצפת, בגודל של 120 מ"ר נמכרה השנה ב-1,400,000 ש"ח. כפי שרשמנו למעלה, מחיר דירה ממוצעת בצפת הוא כמחצית מדירה בבני ברק, מה שגורם להרבה זוגות צעירים חרדים לעבור לבירת הצפון.

ונסיים את רשימת עסקאות הנדל"ן בדיווח על עסקת דירה להשקעה בת שלשה חדרים בחיפה המחולקת לשתי יחידות ושני מחסנים ומבטיחה תשואה שנתית של 7%. גם זו דרך שבה מתמודדים רבים עם מצוקת הדיור: קונים דירה לא כדי לגור בה אלא כדי להשכיר אותה לאחר. ובמקביל לשכור דירה אחרת זולה יותר.

לקראת השנה הבאה? חוץ מהפרויקטים המתוכננים אין בשורה גדולה בפתח. הדבר היחיד שיכול לשפר את המצב הוא שינוי עמדתם של הפוליטיקאים החרדים לגבי העיר כסיף. אולם נדמה, כי לאור הבחירות שבפתח, הנושא ככל הנראה יירד מסדר היום.

כתיבת תגובה