מעבירים את הרב-קו צמוד לאשראי? חויבתם במחיר מלא

מכשירי התיקוף של 'דן' שגובים תשלום על נסיעה גם מכרטיסי אשראי, יוצרים חיוב מלא לבעלי כרטיסי רב-קו | אם כרטיס רב-קו שצמוד אליו כרטיס אשראי – עובר ליד מכשיר התיקוף, קליטת המכשיר מופנית דווקא לכרטיס האשראי, וכך מחויב הנוסע בערך של 5.5 שקלים – ללא כל הנחה, כרטיס מעבר וכדומה | "עשרות אלפי נוסעים שמשלמים מדי יום ברחבי גוש דן עלולים לשלם בכל קירוב הארנק למכשיר התיקוף מאות אלפי שקלים (במצטבר)", טוען נוסע בפניה ל'ביזנעס' | משרד התחבורה: הנושא נבחן

תיקוף אשראי באוטובוס | צילום: דוברות משרד התחבורה

מאות אלפי אזרחים ברובם מהמעמד הסוציו אקונומי הנמוך ומטה, משתמשים מדי יום, בתחבורה הציבורית. רוב הציבור החרדי משתמש אף הוא בתחבורה הציבורית, ומרביתו – ממשיך לשלם בכרטיסי רב קו. אלא שלאחרונה, עם כניסת התיקוף באשראי לקווי 'דן' – גילו רבים, לרוב באיחור (שעלה להם לא מעט כסף) כי התיקוף בוצע בכרטיס האשראי ולא חייב את הרב-קו.

גולש 'ביזנעס' שפנה אלינו טען, כי "כמשתמש קבוע בתחבורה הציבורית, הרבה אנשים ונשים חרדים\יות המשתמשים ברב קו, נוהגים להניח את הרב קו בארנק, ת.ז. או בארנק-פלאפון (מגן הסלולר) וכאשר עולים לאוטובוס מצמידים את הארנק/או תעודת הזהות וכו'. והנה בשבוע האחרון אני עולה כדרכי לאוטובוס, כהרגלי מצמיד את הארנק [שבו הרב קו] ומשלם, מסתכל כמובן שהמסך ירוק, ושהתיקוף עבר ומתיישב…, כעבור כמה ימים אני מבחין בשינוי קל. שבמקום לראות במסך את היתרה… ברב קו. מופיעה הודעה חויב 5.5 ש"ח. אני מצמיד עוד פעם את הארנק עם הרב קו כדי לראות את היתירה [וברב קו אם מעבירים בסמוך לתיקוף אין חיוב נוסף בכל מקרה, אלא אם כן מוסיפים נוסעים..] ושוב.. מופיעה אותה הודעה.

"חשבתי – טוב, בטח שינו איזה משהו במערכת. וזה בסדר העיקר ששילמתי ותיקפתי…. כמו"כ אני מסתכל סביבי בכל אוטובוס שאני נוסע, ולא רואה שום פרסום על שינוי, על מערכת חדשה של תיקוף וכו' …היום [יום ו'] שוב אני עולה כהרגלי, מניח את הארנק. כאמור מופיעה ההודעה שחויב 5.5 וכו' אני מתיישב. ומושבי היה בסמוך למכשיר תיקוף, ואז עולה בחור ומעביר כרטיס רב קו, ואני שם לב שמופיע לו הודעה תיקוף כבעבר עם הערך צבור שנשאר וכו'. ואז הבנתי שיש פה בעיה. אני מתקרב למכשיר ורואה סמל קטן [במכשיר שגם ככה הוא מלוכלך עם כתמי הדבקה ושאריות מדבקות שהדביקו עליו.] במקום ההנחה של הכרטיס. שבו כתוב 'הנח כרטיס' ויש תמונה קטנה של רב קו, ומאחוריו כרטיסי אשראי מוסתרים! ואז נופל לי האסימון… עשרות אלפי מבוגרים\ות אנשים נשים צעירים\ות. שמשלמים מידי יום ברחבי גוש דן או במקום שבו הופעלה האפשרות הזו, ומשלמים ברב קו, וכאמור רובם נוהגים להחזיק את הרב קו בסמוך לכרטיסי אשראי – יחויבו ללא ידיעתם בכל קירוב הארנק למכשיר התיקוף במאות אלפי שקלים (במצטבר)".

עוד טען, כי העובדה שאין אפשרות לכרטיס מעבר למי ששילם באשראי עלולה לגרום לגבייה כפולה: "רק מכך שהם ינסו להבין כמוני מדוע יש להם הודעת חיוב, במקום לראות את סכום הערך הצבור… יעלה להם 5.5. אני לדוגמא בנסיעה אחת תמימה כזו שבה תהיתי לעצמי מדוע לא רואים את הערך צבור… הצמדתי את הארנק 5 פעמים למכשיר… ומכיוון שאין מעבר בתשלום באשראי, כל קירוב גבה ממני תשלום מלא…"

האם הכסף יוחזר לנוסעים שהוטעו? האם כהצעת ייעול  – שיש לבחון אם לא תכביד על מהירות התיקוף לנוסעים העולים לאוטובוס – לא ניתן להוסיף במכונות של 'דן' מסך אישור לגביית התשלום באשראי – רגע לפני החיוב, כדי למנוע חיוב במחיר מלא? פנינו עם שאלות אלה למשרד התחבורה בנידון.

תגובת משרד התחבורה:

משרד התחבורה פועל כל העת להרחבת אפשרויות התשלום בתחבורה הציבורית במטרה לאפשר לנוסעים להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית בצורה הנוחה והיעילה ביותר. כחלק ממדיניות זו, נוספה האפשרות לשלם בכרטיס אשראי בחברת דן.

באשר לעדכון ויידוע הציבור, משרד התחבורה פעל בשיתוף עם חברת דן לפרסום ממוקד לנוסעים בתחבורה הציבורית שמפעילה חברת דן, ולא ברמה הארצית, על מנת שלא לגרום לבילבול בקרב הנוסעים בחברות שאינן משתמשות בשירות זה.

עניין החיוב הכפול הוא נושא שנבחן עוד בטרם הופעל השירות. משרד התחבורה, חברת דן וחברות האשראי ימשיכו במעקב אחר הנושא במטרה למזער את התופעה ככל הניתן. יצויין כי, ככל שנגרם לנוסע נזק כספי ניתן לפנות לחברת דן בבקשה להחזר.

כתיבת תגובה