מעון, אאודי A8, ו-57 אלף שקלים משכורת

הדיון המיוחד של ועדת הכספים לגבי הטבות המס לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החילופי בני גנץ חושף פרטים מעניינים אודות עלויות השכר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הטבות המס, כוח האדם ושירותי המעון • התגובות הקשות מהאופוזיציה על הניתוק בין המצב למשק להוצאות האגדיות הללו לא מאחרות לבוא

ישיבת הממשלה עם ראש הממשלה ומחליפו | צילום: ישראל סאלם, פלאש 90

וועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני, תדון מחר (ג') בבקשת חברי הליכוד להעניק לראש הממשלה בנימין ולראש הממשלה החליפי בני גנץ הטבות מס. בנוסף מתבקשת וועדת הכספים לדון בשורה ארוכה של הטבות הקשורות למעון הפרטי של שני האישים. נציין כי מתוך סבך ההודעות, ההדלפות והמסמכים המתפרסמים משני הצדדים, לא ברור האם נתניהו דואג לעצמו ליום שיצטרך לעזוב את המעון בבלפור או שבני גנץ מבקש להשפיל את נתניהו באותו יום בדיוק.

בהצעה לדיון שנמסרה לוועדה ואושרה לדיון בידי גפני נכתב כי "אוצר המדינה יישא בכל ההוצאות הנדרשות לתפעול ולאחזקת המעון, ובכלל זה צוות עובדים, הוצאות כלכלה של ראש הממשלה והמתגוררים עמו, הוצאות אירוח, וכן כל הוצאה לאחזקת המעון ולתחזוקתו". בנוסף, "שירותי המעון יינתנו על ידי צוות העובדים במשרד ראש הממשלה לרבות עובדי המעון הרשמי". גם המשכורת של שני ראשי הממשלות תהיה זהה, גנץ ולאחריו נתניהו ייהנו ממשכורת של ראשי ממשלה בסך 57 אלף שקל לחודש, ולא כמשכורתו של שר העומדת על 49 אלף שקל 'בלבד'.

הובלה, אחסנה, אירוח ותחזוקה

בנוסף, ראש הממשלה החליפי יוכל להודיע למנכ"ל משרד ראש הממשלה שמעונו הפרטי, ישמש כמעון חלופי למעון שמעמידה המדינה לרשותו. בבקשה נכתב כי המדינה תעמיד במעון זה "תנאים זהים לתנאים הניתנים במעון שהיא מעמידה לרשות ראש הממשלה בירושלים, ובכלל זה צוות עובדים, הוצאות כלכלה של ראש הממשלה והמתגוררים עמו, הוצאות אירוח, הוצאות שוטפות לרבות הוצאות הקשורות לנכס עצמו". עוד נכתב כי "שירותי המעון יינתנו על ידי צוות העובדים במשרד ראש הממשלה לרבות עובדי המעון הרשמי".

המסמך שהוגש לגפני, יורד עד לפרטים הקטנים. כך למשל נכתב במפורש כי "ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי רשאים לאחסן את תכולת מעונם הפרטי על חשבון אוצר המדינה", זאת במקרה שדירתם או ביתם הפרטי אינם מנוהלים על חשבון המדינה. בנוסף, "ההובלה של תכולת הדירה תהיה על חשבון המדינה, והמדינה תישא גם בהוצאות כלכלה עבור בני המשפחה שגרים עמם".

משפורסם המכתב אתמול בריש גלי, נבהל בני גנץ מהביקורת שספג מהאופוזיציה. גנץ הוציא בבהילות מכתב לוועדת הכספים בו הוא מוותר למעשה על כל אותם הטבות והוצאות וכי ביתו הפרטי ישמש כמעון חליפי. "לאור העובדה כי מעוני הפרטי ישמש אותי בתקופת שירותי כראש ממשלה חליפי, הנני מוותר גם על כל ההוצאות המפורטות בסעיף כאמור ביחס למעון, לרבות העמדת צוות עובדים, הוצאות הקשורות בנכס עצמו, תחזוקתו, כולל הוצאות אירוח ככל שיידרשו”, כתב גנץ.

לאור הוויתור על מעון מטעם המדינה, הודיע גנץ כי גם אין לו צורך בהוצאות אחסון והובלה של תכולת המעון הפרטי. בנוסף כתב גנץ כי הוא מוותר על הוצאות הכלכלה עבור זוגתו ובני משפחתו המתגוררים עמו.

דין נתניהו כדין בן גוריון

האמת כמו תמיד נמצאת איכשהו באמצע. נתניהו כמו נתניהו מבקש להיטיב עם גנץ במטרה שגם הוא ייהנה בבוא העת מכל אותה חבילת פינוקים. מהמכתב ששלח גנץ נראה כי הוא מעדיף לעקור לעצמו עין אחת העיקר שלחברו יעקרו את שתי העיניים. גנץ עדיין לא טעם את טעמה של השררה ומנעמיה לפיכך כל אותם הטבות זרות לו. נתניהו כבר לא זוכר כיצד נראה בית פרטי וכך הוא רוצה שהדברים יישארו.

המסמך שהוגש לוועדת הכספים עוסק גם בהטבות מס. כך נכתב למשל כי "מס הכנסה המוטל על ראש הממשלה, ראש ממשלה חלופי, על שר החוץ או על שר הביטחון בשל הכנסה הנובעת משדרוג רכב שהמדינה מעמידה לרשות מי מהם לצורכי מיגון, יהיה על חשבון אוצר המדינה". המסמך מכוון לשני רכבי האאודי A8 שקיבל גנץ, אשר לטענתו לא הובאו לבקשתו כדי להשוות את התנאים שלו לנתניהו, אלא הובאו לדרישת השב"כ ומשיקולי אבטחה.

את הטבות המס דורשים חברי הליכוד לאשר לאחר שרשות המיסים החליטה שרירותית לדרוש מנתניהו לשלם רטרואקטיבית מס על הטבות שקיבל במסגרת תפקידו כראש ממשלה. לדברי מגישי הבקשה את ההטבות קיבלו ראשי ממשלות ישראל לדורותיהם ואין סיבה להחיל על נתניהו דין אחר.

במסגרת הטבות המס נכתב במסמך כי מן הראוי שוועדת הכספים תאשר החזרי מס לנתניהו מ-1 בינואר 2009 ועד 31 בדצמבר 2017. מדובר אמנם בסכומים בשווי מאות אלפי שקלים, אולם, כאמור, לדברי ממלא מקום מנכ״ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ שהגיש את הבקשה אלו הטבות שקיבלו כל ראשי הממשלה לאורך השנים.

פרץ כותב בבקשה לפטור את נתניהו רטרואקטיבית מ"כל מס הכנסה הנובע מתשלומים, שירותים וטובות הנאה, למעט משכורת וקצבה״. לכאורה הבקשה חלה גם על שירותים שונים שקיבל ראש הממשלה כגון: שיפוץ ביתו הפרטי; שירותים שניתנו בביתו הפרטי מבעלי מקצוע; טובות הנאה ועוד. בדיווח ב'גלובס' הודגש כי הבקשה חלה בתיאוריה אף על נושאים הנמצאים תחת כתב האישום של נתניהו (תיק 1000) בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים.

הצעת חוק עוקפת בג"ץ

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לא נבהל מהביקורת שהופנתה נגדו בגין הדיון האמור להתקיים מחר בנושא: "אישרנו בעבר הצעת חוק שמשווה את תנאי ראש הממשלה לנשיא המדינה, ושדיני המיסוי חלים עליו כמו על הנשיא, כאשר רשות המיסים לא גבתה מיסוי על ראשי הממשלה לדורותיהם".

גפני מכיר את הכלל התלמודי 'כל המשנה ידו על התחתונה' והדגיש בהודעה כי "לפתע התברר שרשות המיסים דורשים מראש הממשלה הנוכחי תשלום מס רטרואקטיבי, ולכן הבקשה כעת היא לא לעשות חוק רטרואקטיבי, אלא גילום מס, שבלאו הכי לדברי רשות המיסים לא נגבה בעבר מראשי הממשלה לדורותיהם".

הסיפור של ההטבות מס ארוך מאוד והוא מתחיל בפנייה לבג"ץ לחייב את נתניהו בהוצאות הבית הפרטי. בג"ץ – איך לא – פסק שאכן נתניהו מחויב לשלם את אותם הוצאות. חצי שנה לאחר מכן, העביר ח"כ מיקי זוהר הצעת חוק בכנסת, שהופכת את החלטת בג"ץ וקובעת שנתניהו, החל מראשית 2018, לא צריך לשלם מס על הוצאות פרטיות. כעת, ולאור חיובים שהוטלו עליו מטעם רשות המיסים, נתניהו מבקש לתקן את החוק כך שהוא יהיה פטור מתשלום מס על הוצאות פרטיות גם לפני 2018. למעשה מדובר בכל השנים מאז כהונתו כראש הממשלה מאז 2009.

ראשי ממשלה לא מחוברים

מהליכוד נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו לא דורש שום תנאים מיוחדים. ועדת הכספים תחייב את נתניהו במס בדיוק כמו ראשי ממשלה קודמים. היה כאן ניסיון שערורייתי ופרסונלי, באמצעות עתירות של ארגוני שמאל, לחייב את נתניהו במס שלא חייבו בו אף ראש ממשלה אחר. לא יהיה חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לראשי ממשלה קודמים. ראש הממשלה נתניהו ממשיך לפעול מסביב לשעון להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל, לרבות בהחזרת כחצי מיליון איש למעגל העבודה".

גם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר יצא להגנתו של ראש הממשלה ואמר "רודפים את נתניהו תקשורתית ומשפטית ועכשיו רודפים אותו גם כלכלית" בסביבתו של גנץ אומרים כי הוא הודיע לגפני שהוא מוותר על מעון חליפי, עובדים או הוצאות שקשורות בנכס וגם על מימון ההוצאות של בני משפחתו.

לעומת זאת, באופוזיציה תקפו את השניים, נפתלי בנט כתב: "מה קרה לכם? מיליון מובטלים, הכלכלה בצניחה, ואתם דואגים להטבות של עצמכם, ראשי הממשלה. אתם מבינים כמה אתם לא מחוברים? איזו מין דוגמא אתם נותנים?"

כתיבת תגובה