מענקי הדיור בפריפריה: כמה משפחות ייהנו מהם?

משרד הבינוי והשיכון העביר אתמול להערות משרדי הממשלה הרלוונטיים הצעת חקיקה שקידם שר השיכון לשעבר, יעקב ליצמן • לפי ההצעה, המדינה תעניק 70 אלף שקלים לכל רוכש דירה ראשונה מיד שניה בפריפריה • המענק לדירות שמחירן עד 800 אלף שקל בלבד • עו"ד נתן רוזנבלט: "קשה לראות כמה משפחות ייהנו מהתכנית: 100 מיליון שקלים זהו פתרון לכאלף משפחות, מול חוסר של כרבע מיליון דירות"

דירות שיכון | צילום אילוסטרציה: חן ליאופולד, פלאש 90

האם תכנית ליצמן למענק לרוכשי דירות יד שניה בפריפריה – שהיה נדמה שהוקפאה עם עזיבתו את המשרד – חוזרת? לפי פרסום ב'גלובס' אתמול, קוני דירה בפריפריה יקבלו 70 אלף שקל מענק מהמדינה. הדיווח של שירית אביטן כהן גילה כי "משרד הבינוי והשיכון מקדם בחקיקה את תוכניתו של השר לשעבר יעקב ליצמן להענקת מענקים לרוכשי דירות יד שנייה בפריפריה. לאחר שעלה חשש שהתוכנית, שהוצגה על ידי ליצמן בוועדת כספים בחודש יולי האחרון, לא תעבור לבסוף לביצוע בשל היעדר התקציב וחוק ההסדרים, החליטו אנשיו של השר שעוד עובדים במשרד לפעול בדרך עצמאית".

על פי הדיווח, טיוטת החוק שהוצגה אתמול להערות משרדי הממשלה כוללת הצעה ולפיה, כל רוכש דירה ראשונה מיד שנייה שמחירה עד 800 אלף שקל יזכה למענק של כ-70 אלף שקל לביצוע הרכישה. איבן כהן דיווחה, כי "אנשיו של ליצמן במשרד הבינוי והשיכון טענו היום כי יש לחוק כבר מקור תקציבי אך קידומו נבלם בשל חוסר היערכות משרד האוצר להעברת תקציב. כעת החוק צפוי לעבור לאישור ועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב ומשם להליך חקיקה מזורז בכנסת, בתקווה להספיק את קידום התוכנית לפני פיזורה".

המענקים, כך לפי טיוטת החוק שלא צפויה לחוות שינויים רבים מדי במשרדי הממשלה, יינתנו לחסרי דיור שיירכשו דירת יד שנייה בבנייה רוויה ביישובי עדיפות לאומית. המענק יינתן רק למי שירכוש דירה שמחירה הכולל אינו עולה על 800 אלף שקל, ויחזיק בזכויות הדירה במשך 5 שנים ממועד קבלת החזקה בה.

פתרון לאלף משפחות

אלא שעדיין לא ברור האם בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית והלחץ שבו נמצאת הליכוד מול כחול לבן החוק יעבור בקלות, ובנוסף, יש מי שכבר מהרהרים על ההצעה, בשל היותה יוזמה ראשונה שתעבור בחקיקה מבית היוצר של משרד השיכון בקדנציה הנוכחית, שנשלט – גם אם מרחוק – על ידי ליצמן ואנשיו.

כך למשל, עורך הדין נתן רוזנבלט, שעומד מאחורי פתרונות דיור רבים ומלווה פרוייקטי התיישבות במגזר החרדי סבור, כי התכנית טובה מיסודה, אך הפרטים המלאים שלה, אולי ישפכו אור על הרבדים הבלתי נהירים בה עדיין.

לדבריו, "התקציב של 100 מיליון, בניכוי הוצאות מנהלה וכדומה, יגיע רק לכאלף משפחות. פתרון כזה, לאלף משפחות כשיש כרבע מיליון משפחות הממתינות לדירה, יוביל לאתגר גדול למי תינתן הקדימות. מבחינה מספרית, לפי הנתונים שפורסמו עד כה, אין פתרון כוללני למשבר הדיור.

"בנוסף, קשה להבין כיצד יפעל מנגנון המענק. האם גם בדירות שנמכרות בכמאתיים אלף שקלים יינתן מענק של 70,000 שקלים? כלומר, בפועל, הלקוח מחוסר הדיור ירכוש דירה בכ-130 אלף שקלים בלבד? ובנוסף טרם ברור, האם מדובר על דירות יד שניה בלבד – והמכרזים לקבלנים יכילו את המענק, או דומה לו, באופן אחר, בתכנית אחרת שתפורסם על ידי המשרד.

"כמו כן", מוסיף עו"ד רוזנבלט, "העליצות לגבי ההון העצמי, מוקדמת. מענקים ממשלתיים ניתנים באופן של הלוואה עומדת. כלומר, אם נלקחת משכנתא של כ-700 אלף, לדוגמה, המענק ממתין לסיום התשלום ואז הוא נמחק, אך עד אז – נחשב כחלק מהאובליגו של הרוכש. אלא אם מדובר במענק שיועבר ישירות לקבלנים, וכאמור כאן לא מדובר בקבלנים אלא בדירות יד שניה. ובקיצור, חסרים עדיין פרטים רבים שבהיעדרם, הפרסום הנוכחי אינו מכיל כל בשורה –  אלא אם, כאמור, הפרטים שטרם נחשפו טומנים בחובם הפתעות לטובה.

"מעבר לכך, והצהרתי על כך כבר לפני כשנה באכסניות שונות, מלבד עצירת תכנית 'מחיר למשתכן' שנתנה מענה לציבור החרדי בדמות של אלפי יח"ד שזכו בהן – אין כל פתרון מהותי חדש לציבור החרדי – לפחות לא מאז שמשרד השיכון עבר לידיים חרדיות, וחבל".

6 תגובות ל: "מענקי הדיור בפריפריה: כמה משפחות ייהנו מהם?"

  1. התכנית טובה יותר ממחיר למשתכן
    א.במחיר למשתכן הרבה זוגות נאלצים להתחייב לסכומים של 1000000 ש"ח לדירה כגון בית שמש
    מחיר הזכיה הוא כ850 -900 במקום 1300 אבל ללללל יש הוצאות נילוות של עוד 100-150 ועוד כ4 שנים שכירות במקרה הטוב שזה גם שווה כ130
    סך הכל אנו מגיעים 1130000 עד 12000000 לכאורה זה רווח אבל כאן האבל הגדול לרוב משפחות אנש אין שום מצב בעולם לעמוד בהחזר הזה
    ולכן הם שוקעות בחובות שלא יגמרו לעולם
    לכן הפתרון הוא כן לקנות דירה יד2 זמינה מיד למגורים בטבריה צפת חיפה וכדו' במחיר בין 600-800 ועם המענק זה בהחלט ניסבל
    כל האזורים האלו השתנו לבלי הכר בשנים האחרונות
    רק צריך להזהר שהמענק לא יהוה טריגר לעליית מחיר

  2. לדעתי צריך להגדיל את מלאי הדירות, ולא לשים עד מחיר X. מה שאומר שכל הדירות ששוות 750 אש"ח, פתאום יקפצו ל800 אש"ח, וכו'.
    מספיק שנותנים מענק לפריפריה, ולא צריך להגיד לבן אדם מחיר, בכל אופן מי שמחפש דירת יוקרה, לא הולך לגור בפריפריה…

  3. ליוסי איך בדיוק "להיזהר" שזה לא יהיה טירגר לעליית המחירים?

  4. מה קורה עם זה?

  5. ליוסי
    נראה לך שצפת וחיפה גם נחשבים לאיזור עדיפות

  6. https://www.gov.il/he/departments/news/spokesman-22122020
    כל הפרטים שרציתם על המענק …

כתיבת תגובה