מערך התחבורה הציבורית בצפון ירושלים יגדל ב-60%

קבוצת "אלון הריבוע הכחול" זכתה במכרז ירושלים צפון ותפעיל את קווי השירות העירוני בצפון ירושלים, המופעלים כיום על ידי חברת "אגד", לצד קווים חדשים רבים באזור, בהם קווי רוחב בין השכונות, וקווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים, שלא הופעלו עד כה | ומי יוכל להתמודד על הרכבת הקלה? – ועדת הריכוזיות: בשל חשיבות התחרות במכרז הרכבת הקלה בירושלים אין למנוע השתתפות של גורמים ריכוזיים במכרז על הקו הכחול 

הרכבת הקלה בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

קבוצת אלון הריבוע הכחול, זכתה במכרז בשיתוף חברות פסגות איזי באס וציר הסעות ותיור זכתה אתמול (רביעי) במכרז להפעלת קווי התחבורה הציבורית בצפון העיר ירושלים. זאת, במסגרת תכנית משרד התחבורה להגדיל בעשרות אחוזים את שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים ובכל רחבי הארץ, ולשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעים.

במסגרת המכרז, מערך קווי האוטובוסים של התחבורה הציבורית בצפון ירושלים יגדל בשנה הקרובה וישפר באופן דרמטי את שירות האוטובוסים העירוני בתוך שכונות העיר וביניהן. קבוצת "הריבוע הכחול", בשיתוף איזי באס ופסגות שזכתה במכרז, התמודדה מול חברות אפיקים, קווים ומטרופולין.

קבוצת "הריבוע הכחול" תפעיל את קווי השירות העירוני בצפון ירושלים, המופעלים כיום על ידי חברת "אגד" וכן קווים חדשים רבים, בהם קווי רוחב בין השכונות, וקווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים בצפון העיר, שטרם הופעלו עד כה. החברה תפעל במקביל לחברת "סופרבוס ירושלים", שזכתה במכרז להפעלת קווי השירות במרכז העיר ותחל את פעילותה בחודש הבא.

החברה תפעיל את הקווים באמצעות 430 אוטובוסים חדשים, מחציתם אוטובוסים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. שאר האוטובוסים עומדים בתקן המחמיר של זיהום אוויר "יורו 6". כמו כן, שליש מצי הרכב של המפעיל כולל אוטובוסים מפרקיים רבי קיבולת.

במסגרת המכרז, ניתן דגש משמעותי לשיפור הפריסה המרחבית ותדירות השירות לטובת ציבור הנוסעים. דגש מיוחד ניתן על הוספת שירות למוקדי תעסוקה וביקוש בצפון העיר, לצד תגבור תדירות בקווים שנמצאו עמוסים במיוחד. מדובר בשינויי מסלול ותדירות בקווים קיימים, הוספת קווי שירות חדשים, צמצום חלופות ויצירת קווים חדשים תחתם, במטרה לשפר את רמת השירות באשכול.

בין היתר, יינתן מענה לשכונות המתרחבות בעיר באמצעות פתיחת קווים חדשים, הארכת מסלולי קווים ופיצול קווים ליעדים שונים. כמו כן, יתווספו קווים חדשים ליעדים חדשים, בהם קווי הזנה לרכבת הקלה וקווים המקשרים בין שכונות העיר למוקדים עיקריים, כגון קמפוס הר הצופים, שכונת פסגת זאב, קניון רמות ומרכז העיר.

האוטובוסים החדשים יאפשרו עליה מכל הדלתות ללא כרטוס והפרדה פיזית של תא הנהג, במטרה להגברת הבטיחות בנסיעה, שמירה על בריאות הנהג, חיסכון בזמן נסיעה ושיפור באיכות השירות. כמו כן, האוטובוס יצוידו ברשת אלחוטית, שקעי USB לטעינת טלפונים ומערכות כריזה.

בתחנות האוטובוס ברחבי העיר יוצבו שלטי מידע לציבור שיציגו את זמני ההגעה של האוטובוסים בזמן אמת (next bus). בנוסף, משרד התחבורה יקצה תקציבים ייעודים לשיפור התשתיות במרחב פעילות הקווים, כדוגמת הקמת סככות חדשות בתחנות, שיפור תחנות קיימות ועוד.

הקווים יופעלו בשלוש פעימות. בעוד תשעה חודשים, תפעיל החברה חלק מהקווים המופעלים כיום על ידי חברת אגד וקווים חדשים, בתוספת שיפורים נקודתיים ובהתאם לקיומן של תשתיות ייעודיות לתחבורה ציבורית, ובעוד כשנה וחצי תפעיל החברה את שאר הקווים שבמכרז.

ומי יתמודד על הרכבת?

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה אתמול לוועדה הבין-משרדית לרכבת הקלה בירושלים לאפשר לשפיר, אלקטרה, הפניקס ואלייד להתמודד במכרז לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. הקו הכחול צפוי לחבר למערך הרכבת הקלה בירושלים את שכונת גאולה, רמת אשכול ורמות שבצפון ירושלים, ואת שכונות גילה ומלחה שבדרום העיר. הפרוייקט כולל הקמה והפעלה של קו נוסף (בחלקו תת קרקעי) באורך של כ-31 ק"מ עם 53 תחנות. מדובר באחד הפרוייקטים הגדולים והמורכבים בישראל. 

בחודשים האחרונים, עם סיום שלב המיון המוקדם, אישרה וועדת המכרזים כי חמש קבוצות עמדו בדרישות הסף: אגד ושיכון ובינוי; אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; שפיר, CAF, וקרן נוי; דן, JSC Transmashholding, LLC Northern Capital Tram, ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס. בתוך הקבוצות המתמודדות במכרז נמצאים מספר גורמים ריכוזיים לגביהם ייעצה וועדת הריכוזיות: שפיר, אלקטרה, הפניקס ואלייד.

הוועדה סברה כי זכייה אפשרית במכרז של שפיר, אלקטרה או הפניקס שהם גורמים ריכוזיים משמעותיים צפויה להגדיל את הריכוזיות הכלל-משקית שלהן, ולהגדיל את הריכוזיות במשק. ואולם, נוכח היקף המכרז והפרויקט וחשיבותם למשק, ועל מנת להבטיח רמת תחרות נאותה במכרז ובעיקר בשל חשש ממיעוט מתמודדות במכרז, סברה הוועדה כי יש לאפשר את השתתפותם של כלל הגורמים הריכוזיים שעברו את שלב המיון המוקדם, שכן פסילתן עלולה להביא לפגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים. 

הוועדה ציינה כי לשפיר ניסיון ממוקד בתחום הרכבות הקלות בירושלים, והשתתפותה במכרז צפויה להוסיף לחץ תחרותי ולשפר את התחרות במכרז. ביחס לקבוצת אלקטרה, ציינה הוועדה כי שיעור השתתפותה המצומצם בקבוצה המתמודדת (כ-20% בלבד) מקטין את החשש מהגידול בריכוזיות הכלל-משקית שלה. כן, ציינה הוועדה כי הגידול בריכוזיות של אלייד אינו מעלה חשש משמעותי היות שלא מדובר בקבוצה בעלת ריכוזיות כלל-משקית גבוהה, ולגבי הפניקס ציינה שהיא אינה פועלת בתחומי תשתית חיונית ואינה תאגיד ריאלי משמעותי. 

הוועדה הדגישה כי זכיית כל אחת מהקבוצות במכרז צפויה להגדיל את ריכוזיותה במידה שתציב אותה בין הקבוצות הריכוזיות במשק, ושזכייה כאמור עשויה לחייב בחינה זהירה של שיקולי ריכוזיות כלל-משקית בנוגע להקצאות עתידיות לקבוצות אלה, וביתר שאת בנוגע להקצאות בתחומים שבהם הן פועלות.

ועדת הריכוזיות היא ועדה שפועלת מכח חוק הריכוזיות ותפקידה לייעץ למאסדרים בהקצאת זכויות לגורמים ריכוזיים. בראש הוועדה עומדת מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, יחד עם חברי הוועדה מר רם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר ועו"ד ליאור חיימוביץ, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה. 

 

3 תגובות ל: "מערך התחבורה הציבורית בצפון ירושלים יגדל ב-60%"

  1. כל הכבוד מקווים גם לראות בהקדם את הקו הכחול בירושלים פעיל וזמין
    כל הכבוד

  2. מי זה אלון הריבוע הכחול, יש להם נסיון בכלל בהפעלת תחבורה ציבורית ועוד באיזור מורכב כל כך כמו ירושלים?
    מקווים שלא נפלנו בפח ושלא נהיה שפני ניסיון.

  3. הנציגים שלנו בעיריה נרדמו בשמירה
    במקום רכבת מרמת שלמה דרך בר אילן בנייני האומה עד גבעת שאול אזור האולמות והר נוף
    קבלנו רכבת שמובילה סטודנטים מהדסה הר הצופים לאונברסיטה בגבעת רם וגילה דרך הפרהסיה הציבורית החרדית
    בושו לכם הורסים את מרקם החיים באזור בר אילן וכשהתושבים מפגנים מתייגים אותם מייד כקיצונים
    בשיתוף פעולה של היחצנים החרדים

כתיבת תגובה