מפרץ חיפה: עד 130 אלף יחידות דיור במקום התעשייה הכבדה

אור ירוק לתכנון מפרץ חיפה: ועדת העורכים למפרץ חיפה הכריעה לגבי החלופה המפרטת מה יכלול המתחם ביום שאחרי פינוי המפעלים | התוכניות המפורטות שיוקדמו בהתאם לתוכנית המתאר יוכלו לכלול היקפים מוערכים של: 130,000 יחידות דיור, 5,500,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 4,400,000 עבור מבני ציבור, 3,000,000 עבור שטחי מסחר, 14,000 מ"ר עבור מלונאות ופארק מטרופוליני על שטח של 5,300 דונם

חיפה, מבט מחוף הים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ועדת העורכים לפיתוח מפרץ חיפה, בראשות סמנכ"לית מינהל התכנון, ליאת פלד, אישרה ביום חמישי האחרון את החלופה לתוכנית המתאר לקידום ופיתוח אזור מפרץ חיפה (תמ"א 75), שגובשה והוכנה על ידי רשות מקרקעי ישראל. מדובר בצעד משמעותי בקידום תוכנית מפרץ חיפה.

במסגרת דיוני הוועדה, הוצגו על ידי צוות התכנון של רשות מקרקעי ישראל מספר חלופות ונבחנו ייעודי הקרקע העתידיים למתחמים המבונים בתוך שטח המפעלים וסביבתם. כמו כן נבחנה פריסת שטחי המגורים, התעסוקה והתעשייה והיקפם וכן פריסתם של שטח הפארק המטרופוליני ושטחים פתוחים נוספים באזור.

התוכניות המפורטות שיוקדמו בהתאם לתוכנית המתאר יוכלו לכלול היקפים מוערכים של: 130,000 יחידות דיור, 5,500,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 4,400,000 עבור מבני ציבור, 3,000,000 עבור שטחי מסחר, 14,000 מ"ר עבור מלונאות ופארק מטרופוליני על שטח של 5,300 דונם.

החלופה שנבחרה מתווה את שינוי פני העתיד במפרץ חיפה תוך יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לעיר חיפה וקישורים למוקדי תעסוקה במרחב, זאת במטרה לחזק את מטרופולין חיפה ולאזן בין שטחי מגורים, תעסוקה ותעשייה, תוך הפחתת השימוש ברכב הפרטי ונגישות של תושבי האזור לשטחים הפתוחים. בנוסף, מציעה החלופה את ייעודי הקרקע העתידיים למגורים ותעסוקה בשטח המפעלים ומבטיחה את קיומו של פארק מטרופוליני איכותי, בהיקף של 5,300 דונם, שיישען על נחל הקישון ובהמשכו יתחבר לפארק מורד הקישון.

תוכנית "שער המפרץ" (תמ"א 75) הינה תוכנית מתארית לפיתוח האזור המהווה מסד לתכנון המפורט ועיקרה קביעת מערך ייעודי קרקע, בכלל זה מגורים (בהיקף של 100,000-140,000 יחידות דיור), תעסוקה, מסחר, תעשייה, לוגיסטיקה, שטחים פתוחים ותשתיות וקביעת הוראות והנחיות להכנת תכניות מפורטות.

 

התוכנית מתמקדת בשיפור איכות החיים של תושבי המפרץ, באמצעות מנופים כלכליים, תכנוניים וסביבתיים שישנו את המגמות הדמוגרפיות והכלכליות-חברתיות הקיימות כיום במפרץ, שאמורה להוביל לפיתוח אורבני משמעותי, אשר יש בו כדי לשנות את אופי האזור כולו, מאזור שעיקרו תעשייה כבדה לאזור המשלב מגורים, תעסוקה, תעשייה נקייה ושטחים ירוקים.

מנכ"ל רמ"י הורה על הכנת תוכניות מפורטות על בסיס התוכנית המתארית במטרה לאשרן מהר ככל הניתן. אישור התוכניות המפורטות יאפשר להוציא לפועל את חזון הממשלה לפינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "אישור החלופה היום מהווה צעד משמעותי ביישום החלטת הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית מלב מפרץ חיפה, שיביא לשיפור איכות חיי התושבים מטרופולין חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט. החלופה שנבחרה עושה את האיזון הראוי בין פיתוח מגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים ובכלל זה הרחבה משמעותית של הפארק המטרופוליני".

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט: "אני רואה הישג משמעותי וחשיבות רבה בהחלטת ועדת העורכים שכן מדובר בצעד שלאחריו ייערכו ויוגשו מסמכי התכנית לדיון במוסדות התכנון הארציים וזאת במטרה להניח את היסוד לשינוי ארוך הטווח של פני המפרץ ולהביא לשיפור איכות הסביבה והחיים של תושבי המרחב והמטרופולין כולו".

כתיבת תגובה