מקלידים, משדרים ומשפיעים: כלי התקשורת האלטרנטיביים

מוקדי הסמסים וקווי הנייעס הפכו בשנה האחרונה למוקדי כוח משפיעים תודעתית ותקשורתית – וזכו למקום של כבוד בדירוג 'המשפיעים' של 'ביזנעס'

מיליוני דקות האזנה בחודש. חרדים בטלפון ציבורי. אילוסטרציה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

המגזר החרדי התאפיין תמיד באמצעי תקשורת רבים ומגוונים. זאת, מלבד כלי התקשורת המפלגתיים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לחצו כאן למעבר לדירוג 'המשפיעים' המלא של 'ביזנעס'.

כזכור, במשך השנים הממסד החרדי לחם בתוקף נגד כל סוג תקשורת אלטרנטיבית. לאורך השנים היו אלו בעיקר עיתונים, אך בשנים האחרונות היו אלו בעיקר קווי נייעס ואתרי האינטרנט. על הדיגיטל החרדי ומקומו בשנת 2018 כתבנו כבר. בשורות הבאות ננסה להתמקד במהפכה השקטה שעוברת על מוקדי הסמסים וקווי הנייעס.

אם עד לפני שנה היה חוסר הכרה מוחלט, בין מערכות התקשורת האלטרנטיביות לבין הממסד החרדי, כעת יש תיאום מלא. יהיו שיקראו לזה מקיר לקיר, יהיו שיקראו לזה לאורך כל הציר. מוקדי הכוח וההנהגה בציבור החרדי מחוברים לאנשים שמאחורי הקלעים מתוך הבנה שרוב המגזר נמצא בתקשורת האלטרנטיבית.

בכיר בתחום עמו שוחחנו מספר על כמויות בלתי נתפסות של מאזינים שבאים מהשכבות הכי "קשות" של הציבור החרדי, "אלו אנשים שלעולם לא ייכנסו לאינטרנט, בחורי ישיבות או אברכים. מצד שני, הם רוצים לדעת קצת מה קורה בעולם מעבר למה שהם קראו ב'יתד', אז אנחנו מספקים להם את המוצר המושלם באריזה המושלמת".

לגבי מוקדי הסמסים, גם כאן מדובר במוקד השפעה. בציבור החרדי ישנן שלש מערכות סמסים גדולות, אחת שייכת לאחים יענקי ויום טוב ביכלר, אחת לקו 'הסקופים' המנוהל על ידי יענקי קצבורג, והשלישית לקבוצת 'בחזית' המנוהלת על ידי חיים קרליץ.

לכל אחת מהקבוצות מאגר מידע עצום והם שולחים עדכוני סמסים שמחליפים את ה'פושים' של אפליקציות החדשות השונות. כמו כן, המפלגות החרדיות משתמשות בשירותי מוקדי הסמסים על מנת לקבוע דעת קהל ולשלוח מסרים לציבור הבוחרים הפוטנציאלי.

ההשפעה שיש למוקדי הסמס היא עצומה בקרב הציבור (ע"ע אלקין והודעות ה'גרגמל'), והפוליטיקאים ואנשי הציבור מבינים זאת. כך למשל, במערכת הבחירות האחרונה גרם אחד ממוקדי הסמסים לפרסום מוקדם של מכתב חברי מועצת גדולי התורה, לאחר שהוא העלה את נושא המכתב שטרם יצא. כך גם חבר הכנסת מאיר פרוש שהגיב בראיון ל'כאן11' על המרואיין שהיה לפניו. פרוש עצמו קיבל את העדכון על המתראיין הקודם דרך אחד ממוקדי הסמסים שסגן השר פרוש נמנה על רשימת התפוצה שלהם.

כך או כך: קווי הנייעס ומוקדי הסמסים כאן כדי להישאר – הציבור מצביע באזניים.

כתיבת תגובה