מרצדס S560e – כך נפרדים יפה מ-2020

אומרים שזה הרכב הסדרתי הטוב בעולם • הוא הפך לרכבם של נשיאים וראשי ממשלה, הוא משמש אמת מידה כבר שנים רבות לתעשיית הרכב, ואם תרצו לרכוש אותו כבר לא תוכלו, כי המחליף שלו כבר הוצג לאחרונה ברוב פאר והדר • אבל בשביל לרכוש את המחליף, תאלצו להמתין בסבלנות, כי למרות שניתן יהיה לקבל אותו רק בחודש הבא – כבר נרשמו עבורו עשרות הזמנות • ולמרות הכל, התעקשנו לנהוג עליו אז קיבלנו 'רק' את האס קלאס 2020 – הדגם שכבר יש לו מחליף, אבל רק בהשוואה למחליף…

מרצדס S560e | צילומים: יצרן

הדבר הראשון אחרי שמקבלים את מפתחות הרכב ( טוב אי אפשר באמת לקרוא לזה מפתח… ) – שאינם מעידים שום דבר על זה שבידיים שלך יושב כעת שלט שפותח לך סלון בשווי של 900,000 שקל, זה להסתכל על איך שהוא נראה. את מראה הרכב המגיח ממעמקי החניון לאור היום, בשחור בוהק, עם הסמל המשולש על מכסה המנוע – הוא משהו שלא חווים בכל יום. אין כאן עיצוב נועז או חדשני, ולא תזהו כאו פריצת דרך חדשה, אבל ברור לכל שמדובר ברכב פאר אלגנטי, בטח כשהוא מגיע בצבע שחור.

כל עוד לא מדובר בלימוזינה, צריך לנסות להבין מה יש בו, שעולה כל כך הרבה. אז מעבר לסמל הסטטוס – דבר חשוב מאד לאנשים שרוכשים כזו מכונה – חייב להיות כאן הכל. רשימת אבזור שצריך בשבילה חוברת ושמכילה כל פיצ'ר שאי פעם פגשנו ברכב סדרתי; הטמעת כל טכנולוגיה עדכנית, פאר והדר עד לפרטים הקטנים ביותר ובנוסף – דגש מיוחד דווקא על המושב האחורי.

כי כשאומרים 'תא נוסעים' ברכב כזה, מתחילים את התכנון שלו דווקא בחלק האחורי, במקום שבו יושב הבוס. ואכן, העיצוב כאן עשיר מאד: מעבר לחלונות כהים יש גם וילונות חשמליים, וילון אחורי חשמלי, גג שמש רק לתא אחורי – שגם הוא נשלט ע"י הנוסע, וכמובן מושבים בכוונון חשמלי.

מכאן נמשיך לתא המטען. הוא לא ממש גדול – בזכות המנוע החשמלי וההיברידי – וחוץ מזה, אין שום דבר מיוחד שאפשר לתאר בו.

ואם הנעה היברידית נשמעת לכם 'איוניק' ואתם מרימים גבה, אז אנחנו כאן להרגיע. מה שמניע את הרכב הוא מנוע בן ששה צילינדרים, שלשה ליטרים, שמפיק 367 כ"ס ומאיץ את הרכב הכבד בחמש שניות למאה קמ"ש, ולכל הטוב הזה נוסף מנוע חשמלי שמפיק 120 כ"ס שמאפשר לרכב לנסוע אחרי הטענה בשקע ייעודי כ-50 ק"מ על חשמל ובנוסף הוא צובר כח לבטריה בכל הטענה. כן, בדיוק כמו ברכב היברידי שמקבל השכן בליסינג… המטרה היא גם חסכון כספי, אבל בעיקר להגן עלינו מעוד זיהום אויר מיותר.

עוצמה אלגנטית

ואיך כל זה מרגיש על הכביש? בנסיעה קלאסית הוא שקט להחריד בזכות בידוד הרעשים, שזה אומר, שאם תצפצפו, כמעט לא תשמעו את הצופר בתא הנוסעים… גם המנוע חרישי למרות גודלו. היופי הוא שכל השקט הזה יכול להיות מופר אם תלחצו ממש חזק על הדוושה שתזניק את החיה הזו למהירות לא חוקית בעליל. וגם אז, לא מדובר באיזה רעש מוגזם אלא בעיקר בעוצמה אלגנטית.

תא הנוסעים של הנהג הוא מהיפים שפגשתי אי פעם והמאורגנים שבהם. יש כאן שני מסכי ענק שנשלטים על ידי מתגים על ההגה או באמצעות משטח מגע בין המושבים הקדמיים, המסכים הגדולים ללא אפשרות שליטה באמצעות מגע – ומבחינה בטיחותית זה מצוין.

לא רק שלא נוכל לרשום במסגרת סקירה זו את כל רשימת האבזור, גם לא הצלחנו להגיע אליה במהלך המבחן…

ובכל זאת טעימה קצרה: כל אחד מארבעת המושבים ניתן לכוונון חשמלי, ולכל אחד מהם יש בקרת מיזוג משלו.

המסך המרכזי הענק ברכב נשלט ע"י משטח מגע ומההגה הסופר אלגנטי. רק חבל שהוא אינו דובר עברית, כפי שכבר קיים בחלק מדגמי מרצדס.

מוח חכם

בטיחות אקטיבית מכילה את כל מה שכבר ראינו בעולם הרכב, רק שכאן – שמירה על נתיב, זו שמירה על נתיב; המחשב הגרמני ששולט על המערכות הללו הוא אחד כזה שהייתי רוצה לפגוש את המתכנת שלו… הביטחון שהוא משרה על הנהג והחדות שבה הוא עושה את זה, צריכה להילמד בבתי ספר לייצור מערכות בטיחות.

פיצ'ר מיוחד שכבר פגשנו בעבר במרצדס ותמיד כיף לפגוש שוב, הוא מעבר נתיב עצמאי. צריך רק ללחוץ על ידית האיתות לנתיב שאליו אתם רוצים לעבור והמוח החכם של הרכב כבר יפעיל את המצלמות, יסרוק את הנתיב, יבדוק שהוא פנוי ובאלגנטיות יעבור נתיב בבטחה בלי שתצטרכו להתאמץ חס וחלילה…

שנת השקת האס קלאס הנוכחי היא 2013. מדהים לחשוב איפה הייתה מרצדס כבר לפני שבע שנים. סביר להניח שבתוך שנה שנתיים כפי שנהוג בתעשיית הרכב, יועתק הכל, ונוכל למצוא את הטכנולוגיה הזו ברכבים עממיים יותר.

רק שמרצדס לא שוקטת על שמריה, וכבר בימים אלו מוצגת האס קלאס החדשה, עמוסה בטכנולוגיה עתידנית שייחודית רק למרצדס.

בינתיים היו לנו יומיים מדהימים. לא בכל יום יושבים ברכב כזה, וכנראה שלא נשכח את ימי הסקירה הזו כל כך מהר.

כתיבת תגובה