משכנתאות בשיא: הציבור נטל 6.7 מיליארד שקל באוגוסט

שיא אדיר ובלתי צפוי בהיקפי נטילת המשכנתאות בחודש אוגוסט: 6.7 מיליארד שקל נלקחו כהלוואות משכנתא בחודש שעבר • כך עולה מהנתונים שמפרסם בנק ישראל המתייחסים לעונת המעבר שבין הסגר הראשון לשני, אז נרשמה ההתאוששות המפתיעה בשוק המשכנתאות • אל תתרגשו מהמספרים: כל מחזור משכנתא או דחייה נחשבת כ'הלוואה חדשה' • וכמה משכנתאות נמצאות בהקפאה?

משכנתא לדיור | צילום אילוסטרציה: STUDIO GRAND OUEST, שאטרסטוק

עולם נוטלי המשכנתאות רשם באופן בלתי צפוי זינוק אדיר באוגוסט: היקף נטילת המשכנתאות גדל ב-12% מול אוגוסט אשתקד ועומד על שיא של 6.7 מיליארד שקל – כך עולה מנתוני בנק ישראל.

זהו הגידול המשמעותי ביותר מאז תחילת הקורונה – ובכלל מול מדדי אוגוסט בשנה שעברה שהיה חודש חופשה רגיל לכל דבר – ועולם המשכנתאות רושם באוגוסט 2020, שהתאפיין בשהייה בבית, התאוששות יחסית.

הגידול בנטילת משכנתאות נרשם לא רק אצל רוכשי דירות חדשות אלא בעיקר בקרב משפרי דיור, זכאי 'מחיר למשתכן' ומשקיעים.

וכמה הקפיאו משכנתא? מסתבר ש-12% מסך המשכנתאות שבידי הציבור עדיין מוקפאות בידי הבנקים. עד כה, דחו הישראלים – נכון לסוף אוגוסט 47.8 מיליארד שקל.

שוק הדיור רשם באוגוסט את השינוי שחל, כאמור בעונת התפר שבין הסגר הראשון לשני. וכך, בעוד שבחודש יולי השנה היקף המשכנתאות עמד על 6.5 מיליארד שקלים, הרי שהצמיחה לשיא חדש של אוגוסט 2020 היא המשך ישיר למגמה כללית וגדולה באמת שבה 2020 מובילה על פני קודמתה. כך למשל, שמונת החודשים הראשונים של 2020, אז נלקחו מהבנקים הלוואות משכנתא בכ-51 מיליארד שקל, מול כ-45 מיליארד שקל בתקופה המקבילה של 2019.

אלא שחשוב לציין כי גם מחזורי משכנתא או דחיות תשלום נחשבות כ'נטילת משכנתא' ולכן לא בהכרח ששוק הדיור התאושש, אלא שעולם הלוואות המשכנתא בצמיחה.

הצפי של בנק ישראל הוא לצניחת מדדים והיקפים בספטמבר בשל החגים ובשל העובדה שהדחיות לרוב בוצעו עד כה.

כתיבת תגובה