זה מתווה הסיוע המתגבש לענף התיירות

המתווה יחול במחצית השנייה של 2021. הסיוע מוערך בכ-60 מיליון ₪ עבור בתי מלון ממוקדי תיירות נכנסת, עם פגיעה של 40% לפחות במחזור לעומת התקופה המקבילה ב-2019 • עוד כולל המתווה, סיוע של 40-45 מיליון ש"ח למארגני התיירות הנכנסת • נציגי חברת אל על וועד העובדים בחברה מתחו ביקורת על אי הכללתם במתווה, כך גם מארגני התיירות היוצאת – לצד ענף התיירות הרפואית, שנותר גם הוא מחוץ למתווה כרגע

משרד התיירות | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ אלכס קושניר, קיימה היום (ג') דיון לעניין מתווה הסיוע לענף התיירות נוכח הפגיעה המתמשכת ברבות מנגזרותיו בעקבות משבר הקורונה, במהלך דיוני הוועדה האחרונים בנושא, הציגו משרד התיירות ומשרד האוצר כי הם מקדמים מתווה סיוע ממוקד, והתבקשו ע"י יו"ר הוועדה להציגו בפני הוועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר פתח את הדיון: "בשבוע שעבר דנו בחוק החל"ת ותחום התיירות עלה באופן משמעותי, ביקשתי ממשרד התיירות ומשרד האוצר להגביר את המאמצים לגיבוש המתווה, ואנחנו כאן כדי לשמוע עדכון. נשמע מה יש ומשם נמשיך".

ח"כ קרן ברק: "אנחנו מתעסקים בנושא התיירות בוועדה לאורך זמן, בערך כל שבועיים אנחנו מקיימים דיונים, ידענו שב-30.6 מסתיים החל"ת ואנחנו צריכים לתת מענה לענף, זה ענף שבשיאו העסיק מאות אלפי עובדים, והיה לפני הקורונה בשיא כל הזמנים בתיירות נכנסת. אנחנו לא רוצים שהענף ייהרס ויבנה מהתחלה. אני מבקשת שאלה יהיו פתרונות פרקטיים שבאמת ובתמים ישאירו את העסקים האלה חיים".

הראל שליסל, משרד האוצר: "במהלך הקורונה המדינה העניקה רשת ביטחון רוחבית לעסקים, עם התאוששות המשק החליט שר האוצר על הפסקה הסיוע הרוחבי ומיקוד באותם ענפים פרטניים שעדיין במשבר, וצריך לזכור שהראייה היא של יציאה ממשבר. הפתרון מבוסס על הכלים הקיימים והרחבתם בעיקר ממחשבה של הצלחה במתווה, לא להמציא כלים שייקח כמה חודשים כדי ליישם אותם.

"המתווה מתוכנן עד לסוף השנה, מתוך ציפייה שזה מתווה סופי, והעסקים צריכים להיערך לזה. אם יהיה גל חדש של קורונה שיטרוף את הקלפים זה אירוע אחר לגמרי, אבל במצב בו נמשיך ביציאה, צריך להבין שהמדינה לא תחזיק את העסקים שנתיים – שלוש קדימה עד בלי די.

לעניין המלונאים הציג נציג האוצר: "נמשיך את המענק הקיים לפי חדרים, בדגש על מלונות שחוו ירידה משמעותית במחזור. ישנם 2 תנאים – לפחות 40% ירידה לעומת התקופה המקבילה ב-2019 כל שלושה חודשים, והתנאי השני הוא שמדובר במלונות מוטי תיירות נכנסת. התקופה הראשונה היא השוואה היא החודשים יולי אוגוסט ספטמבר השנה, מול אותה תקופה ב-2019.

"אין שום סיבה שנסייע למי שלא צריך לכן מי שלא בירידה לא יקבל, ולעניין הקריטריון השני של תיירות החוץ, מה שאין זו תיירות נכנסת, יש הרבה יותר תיירות פנימית כעת מתיירות נכנסת".

בעניין הסיוע למורי הדרך, נרשמו חילוקי דעות הן לגבי אפקטיביות הסיוע והן לגבי היקף מורי הדרך הזקוקים לו. בתגובה לדברים ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר להגדיל את הסיוע למורי הדרך ב-5 מיליון ₪ נוספים, נציג משרד האוצר השיב כי המשרד יבחן את הבקשה בחיוב.

בהמשך הדיון לעניין מתווה הסיוע לענף התיירות, ביקרו את המתווה נציגי אלעל, וציינו כי אין בו סיוע נוסף לחברה או לעובדיה, זאת למרות הקריאות של ראשי המדינה למעט בטיסות. גם מארגני התיירות היוצאת מתחו ביקורת על המתווה, וקראו להאריך את מתווה המענקים עבורם במספר חודשים. עוד עלה כי גם לענף רפואת המרפא אין פתרון כרגע.

יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון והציג דרכי פעולה להמשך סיוע לענפים שטרם קיבלו מענה: "בשבוע שעבר ביקשנו ממשרד התיירות ומשרד האוצר לגבש מתווה מהר ככל האפשר, וקבענו ישיבה. במהלך השבוע הזה, שר האוצר ושר התיירות הגיעו לפתרונות ב-3 נושאים שעמדו על הפרק: ענף המלונאות, תיירות נכנסת ומורי הדרך. לגבי מורי הדרך יש עוד עבודה לעשות. על שנעשה יש לברך. יחד עם זאת האירוע לא הסתיים ויש 3 נושאים לפחות שיש לטפל בהם – 1 זה אל-על, נקיים פגישת עבודה כדי להכיר את הנתונים יותר, ולראות במה ניתן לסייע. השנייה זה ענף התיירות היוצא שגם שם אני מבקש לקבל נתונים כדי להבין את עומק הבעיה ולבחון דרכי סיוע, והסוגיה השלישית היא תיירות המרפא ושם הפתרון הוא להחזיר אתכם לפעילות בשיתוף משרד הבריאות. אני מבקש סבלנות, אנחנו לא מפקירים אתכם, כל חברי הוועדה, אין פה אופוזיציה או קואליציה, יש גם נכונות מצד שר התיירות והמשרד, ושר האוצר והמשרד. אני מבהיר שאין כוונה לחזור למענקים לכולם, אבל במקומות נקודתיים בהם נוכל לסייע, נעשה זאת".

כתיבת תגובה