משרד הגנת הסביבה: למה שהצרכנים ישלמו על אריזות הירקות?

אמרנו שהירקות עומדים לעבור למארזים? מסתבר שלא כל מה שמשרד החקלאות מחליט, המשרד להגנת הסביבה מאפשר לבצע באופן חלק • הערמת הקושי על המארזים נובעת מעלותם שתגולגל על הצרכנים • במשרד מציעים: שהרשתות ימחזרו את האריזות בהסכם עם תאגיד ייעודי • משרד החקלאות: איום לא משמעותי

מחלקת פירות וירקות בתפזורת | צילום: leonori, שאטרסטוק

המשרד להגנת הסביבה מטיל וטו על המהלך לאריזת ירקות. לפי דעת המשרד יש להטיל על המהלך את 'חוק האריזות' המחייב רשתות שיימכרו פירות או ירקות ארוזים להתקשר עם תאגיד מחזור – לשלם לו על איסוף ומחזור האריזות. התוצאה תהיה, כי הצרכנים ישלמו יותר ועלות המהלך – גם אם יסובסד ע"י משרד החקלאות שמבקש למנוע בלאי גדול של תוצרת – תגולגל בסופו של דבר על הצרכנים.

ב-Ynet מציינים כי בנוהל התמיכה שפרסם משרד החקלאות אין התייחסות מפורשת ל"אריזות פלסטיק" אלא ל"מארזים שעשויים מחומרי ביו-מתכלים, מארזים שעשויים מחומר בר מיחזור (אחיד ללא תוספת צבע) ומארזים רב פעמיים שרשת השיווק תהיה אחראית על איסופם". כלומר, מפרשים כתבי Ynet, לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למחזור.

כתוצאה מכך, הודיעה מנהלת אגף "אחריות יצרן מורחבת" במשרד להגנת הסביבה, נועה שפיצר, לסמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, כי רשת שתיבחר ע"י משרד החקלאות לבצע אריזות ירקות – תתחייב להתקשר עם תאגיד מחזור מוכר ע"י המשרד להגנת הסביבה, ולשלם לתאגיד עבור פעילותו, לפי חוק האריזות.

הדבר יעלה בדמי טיפול לא מועטים שיגולגלו על הצרכן בסופו של תהליך. "המשרד יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לבדוק את העמידה בהוראות חוק האריזות, ושומר לעצמו את הזכות לפעול במסגרת הסמכויות הנתונות לממונה על החוק לשם אכיפתו, לרבות הטלת עיצומים כספיים", כתבה שפיצר.

הוי אומר, במשרד להגנת הסביבה סבורים, שהמארזים לא יועילו לסביבה וגם לא לצרכן, ומנגד, במשרד החקלאות טענו, כי המעבר למארזים יפחית בכ-16% את הבלאי במחלקות הירקות והפירות ברשתות וכי המחיר לצרכן לא יעלה.

במשרד החקלאות מסרו בתגובה ל-Ynet: "התמיכה של משרד החקלאות בפיילוט הסביבתי נועדה בדיוק כדי למנוע את עליית המחיר לצרכן, כיוון שכספי התמיכה ישמשו את הרשת שתיבחר למימון העלויות הנלוות לפיילוט. כיום, קונים הצרכנים את המלפפונים בשקית ניילון ולא בציפית מבד של כרית שינה, ועתה יקנו את המלפפונים בשקית ניילון מתכלה. האיום של משרד הגנת הסביבה על כך שיפעיל את סמכותו לפי חוק האריזות אינו משמעותי מאחר ועד היום הוא לא הפעילה מול הרשתות במספר רב של מוצרים שנכללים בחוק".

כתיבת תגובה