משרד התחבורה: נמחק במידית את מאגר תמונות הרישיון

גופים רבים מחזיקים בתמונות של האזרחים ללא כל צורך • דוח מבקר המדינה בנושא: "השימוש ההולך וגובר ביישומים ביומטריים במגזר הממשלתי והפרטי טומן בחובו יתרונות רבים, לצד סיכונים משמעותיים בהיבטי אבטחת מידע והגנת הפרטיות". • מאגר תמונות הרב קו נמחק • תמונות רישיונות הנהיגה ימחקו גם הם • דרישה למחיקת תמונות אצל גורמים נוספים כדי שלא יתקיים 'מסלול עוקף פיקוח של נתונים ביומטריים'.

פקח ברכבת הקלה בירושלים | צילום: אורי לנז, פלאש 90

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ עינב קאבלה התכנסה בשבוע שעבר, על מנת לדון בנושא הגנת הפרטיות וההשלכות של השימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים במרחב הציבורי. בדיון עלה כי הנושא אינו מוסדר, בין היתר משום שגופים רבים מחזיקים בתמונות של האזרחים ללא כל צורך. בדיון עלה גם הנושא של מאגר תמונות רישיונות הנהיגה של משרד התחבורה ויו"ר הוועדה דרשה לקבל תשובות מידיות לשולחן הוועדה בנוגע למחיקת המאגר.

דוח מבקר המדינה שפורסם בחודש מאי עסק בנושא לעומקו. אנגלמן טען בדוח כי "השימוש ההולך וגובר ביישומים ביומטריים במגזר הממשלתי והפרטי טומן בחובו יתרונות רבים, לצד סיכונים משמעותיים בהיבטי אבטחת מידע והגנת הפרטיות. סיכונים אלה מתעצמים אף יותר כאשר מדובר באחסון המידע הביומטרי במאגרי מידע. נוכח זאת, הכירה ממשלת ישראל בצורך בהתוויית מדיניות לאומית כוללת בתחום".

לגבי מאגר תמונות רישיונות הנהיגה במשרד התחבורה כותב מבקר המדינה כי מדובר במאגר ענק שהוקם בשנת 1983 וכיום הוא כולל 4.5 מיליון תמונות. ראוי לציין כי מאז 2006 התמונות המצולמות הן באיכות ביומטרית.

לדברי המבקר "מאגר זה מוגדר כמאגר ברמת סיכון גבוהה. נמצא על ידי היחידה כי קיים פוטנציאל סיכון גדול למידע הביומטרי השמור בו בהיבטי אבטחת מידע והגנת הפרטיות. משרד התחבורה טרם נתן את המענה המקצועי הדרוש להפחתת הסיכון וטרם אסדר את השימוש שנעשה במאגר זה בתמונות באיכות ביומטרית בחקיקה ראשית (לרבות העברת המידע לגורמים ממשלתיים אחרים)". זאת למרות שכבר בשנת 2005 המליץ משרד המשפטים לטפל במאגר הבעייתי.

במהלך הדיון אמר אלון ליכטנשטיין, מנהל חטיבת הסייבר במשרד התחבורה כי יש התנגדות מצד כמה גופים וביניהם המשטרה למחיקת מאגר תמונות הרישיון שיש בידי המשרד. בהמשך דבריו, הוא ביקש לעדכן כי נאמר לו שכבר אין כעת כל התנגדות וימשיכו בהליך למחיקת התמונות. ליכטנשטיין לא נקב בזמן לביצוע המחיקה אך התבקש למסור לוועדה מועד. כמו כן, עדכן שנקבע חובה לכל הגופים שקיבלו את המאגר ממשרד התחבורה למחוק את המאגר.

במענה לשאלת ח"כ אנדרי קוזינוב בנוגע למחיקת תמונות רב קו וכדו' ממאגרי חברות התחבורה, אמר רועי פרידמן ממערך הסייבר, כי במענה שהם קיבלו, מאגר הצילומים נמחק. על פי דוח המבקר מדובר במאגר תמונות בן 6.1 מיליון תמונות, בהן כ-1.1 מיליון תמונות של קטינים. 50% מכרטיסי הרב קו מופקים בעמדות של הרשות לתחבורה ציבורית והיתר בעמדות של חברות התחבורה.

גם משרד התחבורה הודיע שכבר מחק את מאגר תמונות הרב קו ויעשה כן לגבי תמונות רישיונות הנהיגה, תוך דרישה למחיקתם גם אצל הגורמים הנוספים המחזיקים בתמונות בכדי שלא יתקיים 'מסלול עוקף פיקוח של נתונים ביומטריים'.

כתיבת תגובה