נס פך השמן: שתי חברות – 'אושר עד' אחת

משרד הכלכלה אישר לשתי חברות מכסה של 550 טונות שמן זית מוזל, אך רוב הכמות המוזלת תשווק לרשת 'אושר עד' החרדית • משרד הכלכלה: "החברות שהציעו את המחיר הנמוך ביותר – זכו"

סניף 'אושר עד', אילוסטרציה | צילום: יח"צ

במדינת ישראל אין שוק חופשי. או שיש גורם ריכוזי שחולש על נתח מסויים במשק, או שיש מספר יצרנים מקומיים הטוענים שהם יקרסו, במידה ויפתחו את השוק לתחרות או יוזילו את המחירים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

כך גם בשוק שמן הזית בישראל: בכל שנה נצרכים כאן כ-8000 טון שמן זית, כאשר מחיר ממוצע של בקבוק נע בין 35 ל-50 ש"ח לליטר שמן זית איכותי, או סכום של 20-35 ש"ח לליטר שמן זית של מותגים מוזלים.

כעת, אישרה ועדת המכסות במשרד הכלכלה מכסה של 550 טון שמן זית שיימכרו במחיר מוזל. שתי החברות שזכו במכרז הן מיה, שתמכור במחיר של 17.70 ש"ח לבקבוק, וחברת מרב, שתמכור במחיר של 16.90 ש"ח לבקבוק – תחת המותג של 'אושר עד'. למחירים הזולים אמורה להיות השפעה על שוק שמן הזית בישראל, וההערכה במשרד הכלכלה היא שהיצרנים הישראלים יורידו מחירים בעקבות כך.

אלא שלמעשה, מתברר שחברת מיה חתמה על הסכם מוקדם עם 'אושר עד' ותמכור את רוב הכמות שאושרה דרך 'אושר עד'. כך שעל פניו רוב מוחלט של הכמות שאישר משרד הכלכלה, על מנת להוריד את מחירי השוק, יימכרו ברשת קמעונאית אחת בלבד. כך על פי הדיווח ב'גלובס'.

בתגובה, אמרו במשרד הכלכלה ל'גלובס' כי לא מדובר בכל הכמות, וכי למעשה, החברות שהציעו את המחירים הנמוכים ביותר זכו במכרז. "אנו מזמינים את כל החברות לגשת למסלולים התחרותיים על המכסות הפטורות ממכס ולהציע מחירים נמוכים לצרכנים", לשון התגובה.

נציין כי בקרוב אמור משרד הכלכלה לאשר ייבוא של עוד 300 טון נוספים של שמן זית, ועוד 2200 טון לתעשיה. כך שבסופו של דבר תהיה כמות נוספת שאולי תגיע לשאר הרשתות הקמעונאיות בארץ, לבד אולי משופרסל, שכבר כיום מוכרת שמן זית תחת המותג הפרטי שלה, אם כי לא במחירים נמוכים.

אז מתי נראה את בקבוקי השמן המיוחלים על המדפים באושר עד? לא כל כך מהר. משרד החקלאות התעקש על כך שבפועל הדבר יקרה רק בתקופת הקיץ, מפסח עד אחרי החגים הבאים. במשרד הכלכלה אמרו שהם מצרים על התניית משרד החקלאות. וכך, בשורה התחתונה, שני משרדי ממשלה החלוקים ביניהם, מטילים למעשה את התוצאה – על הצרכן.

כתיבת תגובה