נשיא איגוד לשכות המסחר: תקדים מסוכן שיפגע במערכת המס

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שכיהן בעבר בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, מבקר בחריפות את יוזמת האוצר להטיל על הציבור והעסקים 11 מסים חדשים כבר השנה, חלקם במסגרת חוק ההסדרים וחלקם מחוצה לו | לדעת לין, יוזמת האוצר תהרוס את מערכת המס ותסיג אותה 50 שנה לאחור | הוא דורש לקיים דיון מקיף בנושא זה בוועדת הכספים ולא עיסוק נפרד בכל מס

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר | צילום: יח"צ

בעוד שבוועדות הכנסת מקדמים במרץ חברי הקואליציה את הדיונים בחוק ההסדרים והתקציב, תוקף נשיא איגוד לשכות המסחר עורך הדין אוריאל לין במכתב ששלח אל יושב ראש וועדת הכספים חבר הכנסת אלכס קושניר, לצד העתקים שנשלחו אל שר האוצר אביגדור ליברמן, ומנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, את התכנון להטיל לא פחות מ-11 מיסים על אזרחי ישראל, תחת הכותרת "תקדים מסוכן שיפגע במערכת המס" תוקף לין את התכנית ומצהיר:  "עוד לא היה כדבר הזה בישראל".

במכתבו כותב לין: "האוצר מציע היום להטיל לא פחות מ-11 מסים חדשים; גם על הצריכה, גם על ציוד לעבודה, גם על שירותי רפואה ועוד, שיוטלו על הציבור והעסקים, חלקם מופיעים בטיוטת חוק ההסדרים וחלקם מחוצה לו. חלקם מוגדר באופן ישיר כהטלת מס וחלקם בדרכים אחרות".

הוא המשיך וסקר את הבעייתיות: "על פי תחשיב של האוצר מדובר בנטל מס העומד על לא פחות מ- 5.6 מיליארד ₪. חייבת להיות תמונה כללית שבה רואים מהו נטל המיסוי הכולל שהאוצר מתכוון להטיל היום גם על ציבור הצרכנים, גם על המגזר העסקי וגם על בעלי הנכסים בישראל".

"מדובר בשורה של מסים" מפרט לין במכתבו: "ביניהם: היטל בשיעור של 40% על תשלום חברות הביטוח או שירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים לרופא או למוסד הרפואי בגין פעילות פרטית של ניתוחים ושירותי יעוץ רפואיים. הטלת מס על כלי אוכל חד פעמיים. תיקון תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) ותקנות מס ערך מוסף וצו הבלו על הדלק (פטור והישבון). הטלת מס על משקאות ממותקים. מיזם המטרו – נכסים הנמצאים במסלול המטרו, יחויבו בכ-40% היטל השבחה. העלאת המס על גפ"מ (בישול) פי 4.7 ואת המס על גז טבעי פי 9.7 מרמתם כיום".

נשיא איגוד לשכות המסחר המשיך וכתב: "כמי שכיהן בעבר בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, מדובר בחזרה לימי החושך של מערכת המס. אם תועבר תכנית האוצר, מערכת המס תיפגע כדי להשיג מטרות שאין לממשן באמצעות מיסוי. זו זריית חול בעיניים, שכן ההתמודדות חייבת להיעשות לא דרך מערכת המסים. עצם המחשבה להטיל מסים כדי לפתור בעיות בריאות או בעיות סביבה מסוכנת מאין כמוה. מהלך זה ידרדר אותנו לכרסומה והריסתה של מערכת המס.

"כך למשל: הכוונה להטיל מסים על משקאות ממותקים כדי להגן על בריאות הציבור. על פי אותו הגיון מותר יהיה להטיל מס על מאות מוצרי מזון שאינם בריאים. אם רוצים למסות כלי אוכל פלסטיים משום שהם פוגעים בסביבה יהיה מוצדק למסות עוד כלים וציוד שאף הם מתכלים ומסתיים בהם השימוש. אבל במקום להשקיע במחזור, מטילים מס.

"ההיטל של 40% על שירותים רפואיים בגין פעילות פרטית של ניתוחים ושירותי יעוץ. זוהי שיטת משטר קומוניסטי. אין פה רק שאלה של הטלת מס מיותר, אלא פגיעה בעצם זכות היסוד של כל רופא להציע את שירותיו על פי בחירה חופשית. לעניין 'מס מטרו', אין שום אפשרות לקבוע היום שומות על עליית ערך נכסים בגין פרויקט המטרו. אם רוצים להוסיף שומות יש לחכות עד לסיום פרויקט המטרו כדי לקבוע ספציפית לכל נכס האם ערכו עלה או ירד".

הוא הוסיף וחידד את השוני בין ההתנהלות שהוא מצפה לה, לזו המקודמת היום על ידי קברניטי הכלכלה בישראל: "אדגיש כי בתקופת כהונתי כממונה על הכנסות המדינה, ביטלנו או צמצמנו מסים שונים, כדי למנוע עיוותים במערכת המס, כגון:  מס רכוש על כלל המבנים דירות ותעשיה, מס שבח על דירות מגורים, מסי קניה מטורפים על ציוד בסיסי לבית, מס נסיעות, מס עסקים, מס הכנסה על קצבאות זקנה ועוד".

"הטלת לא פחות מ- 11 מסים חדשים כבר עכשיו, תשיב את מערכת המס שלנו אחורה. זה יחזיר אותנו לתקופת החושך של מערכת המס מלפני 50 שנה. נוכח זאת, אני מציע כי תיזום דיון מיוחד ומקיף שיעסוק במכלול נטל המס אותו שואף האוצר להטיל על הציבור והעסקים" כתב לין לסיכום.

כתיבת תגובה