נתוני האשראי והסקר: מקמו את עצמכם על המפה הפיננסית

אחרי שהרתיעה רבים, 'ביזנעס' מתחקה אחר מערכת נתוני האשראי החדשה וחושף תחזית אופטימית לכלל השכבות הכלכליות במגזר החרדי, כולל האוכלוסייה המוגבלת והמעוקלת • וגם: הצביעו והשתתפו בסקר הייחודי שיגלה היכן ממקם את עצמו הציבור החרדי מבחינה פיננסית

מקמו את עצמכם על המפה הפיננסית | צילום: Wael Khalill alfuzai, שאטרסטוק

אחרי שכינו אותה "רעידת האדמה של הציבור החרדי" והכתירו אותה כאויבת רשמית של המגזר, מערכת נתוני האשראי של בנק ישראל מסתמנת כמערכת שיש בה גם הרבה יתרונות. ולא, היא איננה אויבת של המגזר החרדי. היא אכן יודעת להפוך לאויב אצל אנשים מסוימים, אבל באותה מידה היא גם משרתת אנשים שיודעים כיצד להשתמש בה. בלי קשר כמובן למוצאם או שייכותם המגזרית.

כדי לנסות לעשות סדר במערכת שרבים נרתעים ממנה, ובצדק, נסו למקם את עצמכם באחת משלוש אפשרויות שכיחות:

האחת, אנשים מחושבים עם משכורות מסודרות מדי חודש שכמעט ולא מגיעים למצב של חריגה ממסגרת משיכת היתר.

השנייה, אנשים שאינם מתנהלים נכונה מבחינה כלכלית, אין להם משכורות מסודרות ולא אחת החשבון מגיע למצבים של חריגה ממשיכת היתר.

השלישית, אנשים בעלי התנהלות כלכלית גרועה למדי, צ'קים שחוזרים מעת לעת ועיקולים שהוטלו על החשבון בגין חובות.

גם אם אתם שייכים לחלק האחרון של הרשימה, אתם לא לבד. בישראל ישנם מאות אלפי חשבונות מעוקלים ברמות שונות.

כעת, אחרי שבחרתם את המשבצת שלכם, אתם מוזמנים לדלג ישירות לחלק בכתבה שנוגע בדיוק אליכם.

אנשים מחושבים עם משכורות מסודרות

אם אינכם יודעים כיצד נראה המינוס, המשכורות מופקדות אל חשבונכם מדי חודש במועדן וההתנהלות הכלכלית שלכם נכונה, אתם נמנים על קבוצת האוכלוסייה שהבנקים אוהבים. אפילו מאד. מעבר לאפשרויות שטומנת בחובה הפוזיציה הזאת – כמו למשל קבלת הטבות והנחות בעמלות – גם מערכת נתוני האשראי של בנק ישראל עשויה לסייע לכם.

תוכלו להיעזר בה כדי לקבל לידיכם את הדוח השנתי של חשבון הבנק האישי על מנת לעקוב מקרוב אחר דירוג החשבון, להסתייע בה כדי לבוא אל המשא-ומתן מול הבנק מנקודת חוזק של התנהלות נכונה על מנת לקבל תנאי אשראי טובים יותר, ולנצל אותה כדי להימנע מהתנהלות כלכלית לא אחראית בעתיד.

גם אם בחשבונכם קיימות הלוואות אשראי נוספות, המערכת מתייחסת לאיזון הכללי של החשבון והבנקים עדיין ייהנו להעמיד עבורכם הלוואות בריביות נוחות. במקרה שמדובר בכמות הלוואות מעבר לסטנדרטים מקובלים, כמו למשל מספר הלוואות גבוהות מכמה גופים פיננסיים שונים, הבנקים עלולים להשתמש במידע הזה – שלא היה קיים עד היום – כדי להחשיב אתכם כסיכון פוטנציאלי ולהחליט על  העמדת הלוואה בריביות גבוהות או אפילו לסרב להלוואה.

אנשים שאינם מתנהלים נכונה מבחינה כלכלית

אתם עצמאיים, שכירים או אברכי כולל שתלויים על מלגות, עוקבים אחר הפעולות בחשבון, אבל מגיעים למינוס כמעט מדי חודש? כנראה שאתם קוראים את החלק שנוגע לרוב האוכלוסייה בישראל. לרוב אין לזה קשר לגובה ההכנסה החודשית – גם בעלי הכנסות גבוהות מאד מוצאים את עצמם לעיתים קרובות בשיחת טלפון זועמת ממנהל הבנק – אולם אין ספק שזה קשור לחינוך הפיננסי שקיבלתם.

 

מערכת נתוני האשראי עשויה להפריע לכם לקבל הלוואות, אתם חשופים לבעיות בירוקרטיות שונות במידה וחשבון הבנק שלכם לא צבר מספיק מידע ויש סיכוי סביר שאתם הנפגעים העיקריים מהמערכת. יתכן שאף יותר מאנשים שחשבונם עוקל.

עם זאת, גם אנשים שממוקמים במדרג הזה של המפה הפיננסית בישראל, יכולים לרתום את המערכת לטובתם ולהשתמש בה כדי להשיג את מירב התועלת. הם יכולים לקבל את הדוח השנתי של החשבון כדי שיהווה "מראה" ויסייע להם להגיע לאיזון כלכלי בעתיד הקרוב, הם יכולים להשתמש במערכת כדי להציג נתונים טובים בהחזרי הלוואות כדי לקבל הלוואות טובות ובמידת העניין – גם להחליט שלא לאפשר את המשך איסוף המידע הבנקאי עליו. זה אמנם לא מומלץ משום שיהיו לזה השלכות כלכליות, אבל כדאי לדעת שזו גם אופציה שמונחת על השולחן. לשיקולכם.

אנשים בעלי התנהלות כלכלית גרועה למדי

עד כמה שזה נשמע מפתיע, מערכת נתוני האשראי של בנק ישראל יכולה להיות קרש ההצלה של אנשים שחשבונם עוקל בגין חובות והוצאה לפועל. אם עד היום עשרה צ'קים חוזרים היו מתכון מנצח לאמירת קדיש על חשבון הבנק, מערכת נתוני האשראי מתייחסת למכלול החשבון.

לעיתים, חשבונות פרטיים מעוקלים כתוצאה מחוב קטן לרשות עירונית, קנס ממשלתי או דברים מהסוג הזה. במידה והחשבון עצמו תקין, התשלומים מבוצעים מדי חודש כהלכה, אבל צ'קים חזרו כתוצאה מהטלת עיקול על החשבון, המערכת מעניקה לגוף המלווה את המבט הכולל על החשבון והצ'קים החוזרים הופכים לפחות רלוונטיים.

בנוסף, מערכת נתוני האשראי אספה נתונים משלוש השנים האחרונות בלבד. במידה והעיקול או ההגבלה בחשבון נרשמו לחובתו לפני ארבע שנים ויותר, לא תהיה לזה כל משמעות מבחינת מערכת נתוני האשראי. בדיוק עבור אנשים שנתקלו בבעיות מהסוג הזה, מערכת נתוני האשראי תוכל לסייע בשמירה על התנהלות כלכלית אחראית יותר בעתיד.

הצביעו והשפיעו:

[playbuzz-item item="a3e86266-28d2-443b-9288-54112d2da43b" shares="false" info="false" wp-pb-id="425247"]

כתיבת תגובה