נתוני היציאה מהסגר: התאוששות בסליקת אשראי

שב"א מדווחת: ההקלה במגבלות היציאה מהבית הביאה לעלייה בפעילות בכרטיסי אשראי • ההוצאות בכרטיסי אשראי עלו בשבוע האחרון בשיעור של 8.5% בהשוואה לשבוע העבודה שלפני פסח • גם בהוצאות בפעולות עם הצגת כרטיס נרשמה עלייה של 21% והמשמעות היא שהקהל יוצא לקניות • במקביל, באוצר הוסיפו עוד 6 מיליארד מול העסקים וחזרתם לשגרה, וברשת החברתית יש המוחים על כך

סליקת אשראי | צילום: shutterstock

נתוני חברת שב"א (שרותי בנק אוטומטיים) המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, מספרים על התאוששות שחלה לאור ההקלות במגבלות העבודה והתנועה במרחב הציבורי.

לפי הנתונים, הוצאות הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי עלו במהלך השבוע האחרון (19 עד 25 באפריל 2020) לעומת שבוע העבודה המלא האחרון שלפני חג הפסח (29 במרץ עד ל-4 באפריל 2020).

מהנתונים עולה כי ההוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי בשבוע האחרון, בין ה-19 ל-25 באפריל, הגיעו לסכום כולל של 5.62 מיליארד שקל. בהשוואה לשבוע העבודה המלא האחרון שלפני חג הפסח (29 במרץ עד ל-4 באפריל) מדובר על עליה של 8.5% בהוצאות בכרטיסי אשראי שהגיעו לפני כחודש לסכום כולל של 5.18 מיליארד שקל.

עוד עולה מהנתונים כי עיקר העליה בהוצאות נרשמה בעסקאות אשראי עם הצגת כרטיס והן הגיעו בשבוע שעבר לסכום של 2.13 מיליארד שקל. מדובר על עליה של 21% בסכום ההוצאות בעסקאות אשראי שהתבצעו תוך הצגת כרטיס לעומת ההוצאות בשבוע העבודה המלא האחרון שלפני פסח שעמדו על 1.76 מיליארד שקל.

עליה נוספת, של 2.6%, נרשמה בהוצאות בכרטיסי אשראי בעסקאות ללא הצגת כרטיס (אונליין). במהלך השבוע האחרון (השבוע שעבר, שנסקר. ל"א) נרשמו במערכת התשלומים בכרטיסי אשראי הוצאות בעסקאות אונליין בהיקף של 3.49 מיליארד ₪, לעומת הוצאות בהיקף של 3.40 מיליארד ₪ בשבוע שבין ה-29 במרץ ל-4 באפריל.

היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בעסקאות ללא הצגת כרטיס (אונליין) היווה בתקופה שבין 19 ל-25 באפריל 62.1% מסך ההוצאות בכרטיסי אשראי בישראל. לעומת זאת, במהלך שבוע העבודה המלא האחרון שלפני חג הפסח היוו העסקאות אונליין 65.6% מסך ההוצאות בכרטיסי אשראי.

אולם נציין כי במקביל, על פי ניתוח נתוני שב"א שבוצע על ידי בנק ישראל בשבוע שעבר עלה, כי מאז תחילת משבר הקורונה חלה ירידה של עשרות אחוזים בשימוש בכרטיסי אשראי.

והחזרה לשגרה כלכלית מסוימת נמשכת: כזכור, השבוע הוחלט כי המדינה תקצה 6 מיליארד ₪ נוספים להחזרת העובדים למשק ובנוסף, אישר החשב הכללי את צירופן של חברות כרטיסי האשראי לקרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים. הדבר אירע בעקבות מחאת העסקים הגדולים והשבתת חנויות הרשתות המובילות, ראש הממשלה ושר האוצר, ובשיתוף נגיד בנק ישראל החליטו להקצות תקציב מיוחד נוסף של עד 6 מיליארד שקל לשימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק, והורו על בניית מודל לתוכנית כזו.

כפי שפרסם 'ביזנעס', בימים הקרובים תובא לאישור הכנסת בקשה להרחבת התוכנית הכלכלית מעבר ל-80 מיליארד השקלים הראשונים שהוקצו לה, תכנית זו תכלול את התוכנית להחזרת העובדים למעגל התעסוקה וצעדים נוספים. זאת, בנוסף לקרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים בסכום של 6 מיליארד שקל. הקרן תחל לפעול מחר (ה').

עם זאת, כאמור, לא פורסם המודל המפורט לתוכנית זו.

בנוסף פורסם כי החשב הכללי אישר את צירופן של חברות כרטיסי האשראי לקרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים. ההצטרפות תאפשר להגדיל את היצע האשראי ואת אפשרויות המימון של עסקים קטנים ובינוניים המבקשים לקבל הלוואה בערבות המדינה. תנאי ההלוואה דרך חברות כרטיסי האשראי זהים לתנאים הקיימים כיום בקרן. לפי פרסומים שונים, חברות כרטיסי האשראי הצפויות להצטרף בשלב זה לקרן ולהתחיל את פעילותן הן מקס (מקס איט פיננסים) וכאל (כרטיסי אשראי לישראל).

מדיווחי הקרן עולה כי מתחילת פעילותה ועד היום הוגשו כ-47 אלף בקשות בסכום כולל של כ-31 מיליארד שקל. הטיפול בכ-14,500 אלף בקשות הושלם, מתוכן אושרו 11,200 מהבקשות. סכום הבקשות הכולל שאושר עד כה עומד על כ-4.5 מיליארד שקל, המהווה כמחצית מסכום האשראי הכולל שהוקצה לקרן.

לפי הודעת בנק ישראל, המערכת הבנקאית ממשיכה בעבודתה לבחינת יתר הפניות. החשב הכללי נערך בצעדים להגדלת הקרן על מנת לעמוד בביקושים הגבוהים להלוואות מצד העסקים במדינה.

נציין כי מול תמיכה זו של 6 מיליארד השקלים הנוספים, קמה מחאת רשת, שקראה להחרים את הרשתות הגדולות שזכו אף הן בשל לחצן לתמיכה. "בסוף לא יישאר לכולנו", צוטטה מי שעומדת מאחורי המחאה.

אך ספק אם בימים אלו מחאה כזו תוכל לתפוס.

עם זאת נציין, כי היום נודע כי מבנה של רשות המסים ברחוב שדרות ירושלים בעיר חולון הוצת במהלך הלילה על ידי אלמונים שאף ריססו עליו כתובות גרפיטי. מנוסחן של הסיסמאות נראה כי יש קשר בינן לבין מחאת העצמאים. המשטרה פתחה בחקירת המקרה וברשות המסים מיהרו להגיב כי "ניסיון הפגיעה במשרדים של רשות הנמנית על מוסדות המדינה, ויעודה המרכזי גיוס המשאבים המממנים את השירותים שלה לאזרחיה, הוא מעשה נפשע כשלעצמו ועיתויו, בערב יום העצמאות ה-72 למדינה, אף מוסיף לחומרתו.

"יש להצר במיוחד על המעשה גם על רקע המאמצים הכבירים שמשקיעים עובדי רשות המסים לסייע ולהקל על העסקים תוך דגש על ציבור העצמאים".

תגובה אחת ל: "נתוני היציאה מהסגר: התאוששות בסליקת אשראי"

  1. סימן לבזבזנות ולזה שאנשים לא למדו לחסוך ולחיות נכון!
    כל מתווה ההלוואות ובכלל הכלכלה שבנויה על הלוואות שזה בעצם כסף וירטואלי מעיד כמה הכלכלה אינה נכונה ובריאה.
    די עם ההלוואות! די עם התשלומים! די עם כרטיסי האשראי!

כתיבת תגובה