נתוני העבודה בדצמבר נדחקו, מחכים לתוצאות הסגר השלישי

4.8% מכוח העבודה: 194.6 אלף מחפשי עבודה בפועל בדצמבר 2020 • מי מוגדר ב"משתתף בכוח העבודה" ולמי לא יהיה לאן לחזור גם מחל"ת ומוגדר כעת "נעדר זמנית מעבודתו" • הנעלם הגדול: מה יהיה על נתוני ינואר ופברואר שיושפעו עמוקות מהסגר

אבטלה | אילוסטרציה: Silatip, שאטרסטוק

מדינת ישראל פתחה את שנת 2021 עם 194.6 אלף מובטלים בני 15 ומעלה המחפשים עבודה בפועל, מספר המהווה 4.8% מכוח העבודה בישראל.

כך עולה מנתונים מעודכנים של סקר כוח אדם שנעשה מטעם הלמ"ס בחודש דצמבר 2020.

בראשית 2020 עמד הנתון על 141.4 אלף דורשי עבודה בני 15 ומעלה – 3.4% מכוח העבודה הישראלי.

בשנה שעברה, טרם התחיל מבול הקורונה, מספר דורשי העבודה היה הנתון היחיד בנושא. במהלך השנה הוסיפו בלמ"ס שני נתונים נוספים: האחד הוא מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה. אלה מנו בסוף החודש הקודם 228.4 אלף איש – 5.9% מכלל דורשי העבודה במשק.

מדובר לרוב ביוצאים לחל"ת שעדיין לא חזרו לעבודתם, אולם מובטחת (לכאורה) חזרתם לאותו מעסיק והם אינם מוגדרים כמובטלים בפועל. נציין, כי נתון זה לא כולל מועסקים הנמצאים בבידוד שנחשבים לעובדים הנעדרים מעבודה בגלל מחלה.

נתון נוסף שהתווסף השנה עוסק בעניינם של עובדים המוגדרים כ'לא משתתפים בכוח העבודה'. אלה עובדים בני 15 ומעלה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020, הם לא עבדו בשבוע בו נערך הסקר, אין להם עבודה שממנה הם נעדרו והם גם לא חיפשו עבודה באופן פעיל ב-4 שבועות שקדמו לראיון בסקר.

מדובר ב-114.3 אלף איש המהווים 4.4% מכוח העובדה בישראל. סביר להניח כי יש ביניהם עובדים שאינם מעוניינים או שאינם יכולים לחזור לעבודתם ויתכן שהם נפלטו כבר מכוח העבודה כפי שמתרחש מדי שנה, אולם בפועל בלמ"ס ממשיכים לספור אותם רק בגלל שפוטרו או שמקום עבודתם נסגר החל ממרץ 2020.

דורשי עבודה דצמבר 2020 | מקור: הלמ"ס

כאשר מניחים את כלל נתוני האבטלה על גרף ניתן לראות, כי במחצית השנייה של דצמבר חלה הרעה בכמות דורשי העבודה. הסגר המלא והמהודק שהחל לפני כשבועיים יגרום ככל הנראה להרעה נוספת בנתונים, כפי שהדבר עשוי להשתקף מנתוני חודש ינואר, אולם צריך לזכור כי הנתון יתנפח בעיקר בקרב היוצאים לחל"ת הממשיכים לקבל את משכורתם מהמדינה ולא על מובטלים של ממש שאין להם לאן לחזור והם מחפשים עבודה בנרות.

כתיבת תגובה