סיטיפס-המנכ"ל: לא מתבייש להגיד שיש רצון ליצור הרתעה

מנכ"ל סיטיפס בוועדה לפניות הציבור בכנסת: "הקנסות נועדו ליצור הרתעה" יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "נגיש הצעת חוק שתיצור מדרג בין העבירות. אי אפשר להתייחס לנוסע שלא תיקף כמו לעבריין".

הפגנות כנגד הרכבת הקלה פלאש 90

הערב התקיימה הפגנה ציבורית שהתארגנה ברשת נגד תפקוד פקחי הרכבת הקלה בבירה. במקביל, הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר התכנסה היום לדיון בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה בעניין הקנסות שמטילה חברת סיטיפס על נוסעיה, וכן על יחס הפקחים לציבור הנוסעים. בין היתר הלינו הנוסעים על כך שחשבון הבנק שלהם עוקל בגלל חוב של כ-360 ש"ח.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בוועדה: העובדה שהאזרח חייב מלבד התשלום גם לתקף, מובילה למלכוד שיוצר אווירת רווית מתח ברכבת. הבעיה בתיקוף היא בין חברת סיטיפס למשרד התחבורה. הנוסע שילם כסף אבל בגלל שהמדינה צריכה לדעת לחלק את הכסף לחברות שבהן השתמשת, על זה צריך לשלם קנס? יש הבדל של שמים וארץ בין זה לבין מי שלא שילם.

תפקידו של הפקח גם לתת שירות הסברה לנוסע ולא רק לתת דו"חות. בתקשורת ובאמצעי המדיה השונים, תוארו מקרים של פקחי הרכבת שחטפו מכות מנוסעים זועמים על כך שנתנו להם דו"ח. המקרים האלה מעטים ומתגמדים מול העוול שנגרם לאנשים, שמורדים  מהרכבת בשכונות "בעיתיות", באמצע נסיעתם בגלל שלא היה בידם כרטיס תקף.

גם אם המצב החוקי מאפשר לפקחי הרכבת לתת דו"חות, ולרכבת הקלה לעקל חשבונות בנקים בתום 45 ימים שבהם הקנס המקורי לא שולם, צריכה להיות חמלה ושיקול דעת בהנהלת הרכבת."

ירון רביד מנכ"ל סיטיפס הגיב לטענות: "זו פעם ראשונה שהנהיגו באץ מערכת פתוחה, בעולם זה כבר קיים עשרות שנים. אנחנו מסיעים למעלה מ150 אלף נסיעות ביום. אנחנו בודקים את עצמינו מבחינת שביעות הרצון של הלקוחות והציונים הם מאוד טובים. גם בנושא יחס הפקח ללקוח הציונים טובים. זה לא אומר שאין בעיות.

יש פה מערכת שבנויה על היותה מערכת פתוחה שעובדת כולה על נושא התיקוף. ללא קנסות אין הרתעה, בעולם הקנסות הרבה יותר גבוהים. אנחנו לא מחפשים את הקנסות בשביל הכסף אלא בשביל שאנשים יבינו שצריך לתקף. בית המשפט פסק שאין רלבנטיות לתום לב. אני לא מתבייש להגיד שיש כאן רצון ליצור הרתעה.

לגבי רגישות, פקח בשטח פוגש קרוב ל30 אלף איש ביום, אני לא יכול להבטיח שכל מפגש כזה יהיה מוצלח. כשאתה מקבל דו"ח חנייה או מהירות אתה לא פוגש את נותן הקנס. זו גם הסיבה שאנחנו מורידים אנשים מהרכבת כי אנחנו לא רוצים לעשות את זה מול כולם. אחרי מתן הדו"ח יש וועדת השגות פנימית בחברה, היא בודקת האם כשיר התיקוף היה תקין. כמות הפעמים שוועדת הערר שמפקחת עלינו סברה שסיטיפס לא פעלה כראוי היא מזערית.

לגבי אלימות, מה שקורה כלפיי הפקחים הוא חמור מאוד ואין סיבה שאנשים שעושים את עבודתם לפי החוק יגיעו למצב שהם סופגים קללות ואלימות וכשהם סך הכל עושים את עבודתם לפי הנחיות משרד התחבורה. ההנחיות שלנו הם לעשות את העבודה בצורה מכבדת אך נחושה כדי להוריד את מספר ההשתמטות. מי שאין לו כסף שלא יעלה לרכבת.

נועה צור, מאגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה: סיבת התיקוף היא שאם הוא לא מתקף אין הוכחה לכך שהנוסע שילם. עצם ביצוע התיקוף זה שמה שמקנה למפעיל את הכסף. אנחנו נמצאים בעולם שבה לא מספיק לשלם אלא צריך לתקף. זה כמו להגיע למשרד ולא להעביר כרטיס בכניסה ולהגיד שראו אותי. הנושא עלה לדיון בוועדת הערר של הרכבת הקלה, זה נידון בבית משפט שהכריע שהנוסע חייב לתקף. מכונת התיקוף נבדקת באופן יום יומי, אם אנחנו יודעים על תקלה הדוחו"ת מבוטלים.

בסיום הדיון הודיע יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר כי בכוונת הוועדה להגיש הצעת חוק בתיאום עם חברת ההפעלה, שתימור מדרג בין העבירות ותבדיל בין נוסע ששילם על הנסיעה אבל לא תיקף, לבין נוסע שלו שילם. " אין סיבה שנוסע שלא תיקף שלא יקבל קנס של 180 ₪  כמו של עבריין שלא שילם בכלל." אמר אייכלר.

תגובה אחת ל: "סיטיפס-המנכ"ל: לא מתבייש להגיד שיש רצון ליצור הרתעה"

  1. איזה מין טענה זו 'ליצור הרתעה'? נניח שאני בעל מכולת, ואני תופס ילד שלקח מהמדף חפיסת שוקולד במחיר 5.90 ולא שילם, האם יש לי זכות חוקית לגבות ממנו 180 ש"ח כדי ליצור הרתעה? איפה נשמע כדבר הזה?

כתיבת תגובה