סין החליפה את ארה"ב כיעד הייצוא הגדול ביותר

בית ההשקעות פרנקלין טמפלטון: סין החליפה את ארה"ב כיעד הייצוא הגדול ביותר עבור כלכלות השווקים המתעוררים הגדולים • מאמצי האיזון של הכלכלה הסינית מצליחים – רק 34% מהתמ"ג הסיני מגיע מסחר חוץ לעומת 50-60% לפני עשור • ההגאים של הצמיחה הסינית מוכוונים לתחומי החדשנות, טכנולוגיה וצריכה והם ימשיכו להיות מנוע צמיחה מבנית לשווקים המתעוררים בעשורים הבאים

מפעל בסין | צילום אילוסטרציה: סרג' אטל, פלאש 90

הסכמה נרחבת וציפיות להסכם בטווח הקרוב בין ארה"ב לסין על סוגיות הסחר היה אחד המניעים המרכזיים שדחפו את שוק המניות בשווקים המתעוררים, בארבעת החודשים הראשונים של 2019. זאת לאחר שבמהלך רובה של שנת 2018 היו השווקים המתעוררים תלויים על בלימה לנוכח חוסר הוודאות בנושא – כך סבורים מומחי בית ההשקעות פרנקלין טמפלטון.

לדבריהם, בהתאם לכך, משלא התגבשו ההסכמות המצופות, תגובת השוק הייתה שלילית כצפוי. החששות של הסלמה במלחמת הסחר החלו לצוץ מיד לאחר החלטת הנשיא טראמפ להטיל מס של 25% על 200 מיליארד דולר ביבוא הסיני ובהמשך לכך הודעתה של סין כי היא תטיל מיסים חדשים על יבוא סחורות אמריקאיות בהיקף 60 מיליארד דולר בתגובה. ההחלטה האמריקאית לכלול את ענקית הסלולר Huawei ברשימת הגופים שיכללו במס החדש, רק החריפה את המצב.

עוד אמרו, אין ספק שלתהליכי המיסוי ב"מידה כנגד מידה" תהיה השפעה לא פרופורציונלית במיוחד על יצרנים סיניים, ובסופו של דבר עלולה לגרום לחברות גלובליות להעביר את שרשראות האספקה ​​שלהן מסין. חלק מהחברות כבר העבירו את הייצור למדינות אחרות. לפיכך הכלכלה הסינית תראה האטה, בטווח הבינוני, בזמן  שהיצרנים ימשיכו את תהליכי הייצור הרחק מבסיסי הייצור בסין.

המומחים סבורים, כי בינתיים סין מגוונת גם היא את קשרי המסחר שלה, וישנה עליה ניכרת בסחר הפנים-בתוך השווקים המתעוררים. כמו כן, היא נקטה בצעדים כדי לאזן מחדש את הכלכלה וייצרה אפיק חדש לצמיחה מתמשכת יותר. למרות שתוצאות שיחות הסחר והשפעותיהן הריאלית עדיין לא נראו במלואן וטרם נאמרה המילה האחרונה בנוגע לכך, אנו מאמינים שלסין יש את המדיניות והכלים המדיניים בכדי להקל על ההשפעה ולהרחיק את הכלכלה מ"נחיתה קשה" על רקע השינויים.

מטבלת השינוי ביעדי היצוא ממדינות מתפתחות ושווקים מתעוררים, המשווה בין יעדי הייצוא העיקריים ב2007 וב 2017 עולה כי בעשור האחרון, סין החליפה את ארה"ב כיעד הייצוא הגדול ביותר עבור כלכלות השווקים המתעוררים הגדולים. לפיכך, נראה כי סחר הפנים בתוך השווקים המתעוררים, הפך להיות הרבה יותר חשוב עבור הסינים ובזמן שהכלכלה הסינית מבצעת מעבר לכלכלה מבוססת הצריכה, נפתחות הזדמנויות חדשות למסחר באזורי שווקים מתעוררים.

בנוסף, סין הופכת פחות תלויה בסחר – כיום, רק 34% מהתמ"ג הסיני מגיע מסחר חוץ לעומת 50-60% לפני עשור. במקום זאת, ההגאים של הצמיחה הסינית מוכוונים לתחומי החדשנות, טכנולוגיה וצריכה. אם מאמצי האיזון של סין יהפכו את כלכלתה לחזקה יותר, "לדעתנו, קרוב לוודאי שעובדה זו תמשיך להיות מנוע צמיחה מבנית לשווקים המתעוררים בעשורים הבאים", כתבו האנליסטים של פרנקלין טמפלטון שממשיכים לעקוב אחר המצב, ומאמינים כי הסלמה במלחמת הסחר עלולה להשפיע על שווקים רבים, ולא רק על סין.  סין התפתחה להיות אחת הצרכניות הגדולות ביותר של סחורות ושירותים בעולם והקטינה את תלותה בסחר חוץ.

כתיבת תגובה