סמנכ"ל משרד התחבורה: הרכב האוטונומי יוריד את מס' כלי הרכב

זאת, משום שכל משפחה תוכל להסתפק ברכב אחד בלבד | 14% מכלי הרכב שנעו בארץ בסולר, צרכו 47% מסך הדלק לתחבורה | מתוך 3.7 מיליון כלי רכב הנעים בארץ, רק 15,000 חשמליים | התחבורה בארץ מייצרת כרבע מפליטות גזי החממה

נסיעה אוטונומית של רכב מובילאיי בניו יורק | צילום אילוסטרציה: Mobileye

הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ) דנה היום (יום ג') בהיערכות המשק לגמילה משימוש בבנזין ובסולר.

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז אמר, הוועדה עוקבת אחר רווחי היתר (מס ששינסקי) מהפקת גז. ככל שיימכר יותר גז, יהיו לקרן יותר רווחים. מאידך, משיקולים חברתיים, אנחנו רוצים להיגמל כמה שיותר מהר מגז. גז פחות גרוע סביבתית, והוא מגדיל את ההכנסות לקרן לאזרחי ישראל. ח"כ רז טען כי אם לא יהיו מספיק תחנות טעינה לכלי רכב ולאוטובוסים, ואם לא נתגבר על החסמים, הציבור לא יעבור לכלי רכב חשמליים.

ממסמך שכתב נתנאל קופראק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי אף כי בשנת 2020 רק 14% מכלל כלי הרכב שנעו בארץ תודלקו בסולר, צריכת הסולר שלהם עמדה על 47% מסך הדלק לתחבורה. עוד נכתב בדו"ח, בשנת 2020 הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטי הייתה כ-13,500 ק"מ, ירידה של כ-16.7% לעומת 2019. לעומת זאת, הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכר ("ליסינג") הייתה כ-30,100 ק"מ.

סמנכ"ל משרד התחבורה מר אבנר פלור הציג את תוכנית משרדו לתחבורה נקיה ואמר, כי ברחבי הארץ נעים, כ-3.7 מיליון כלי רכב, שאחראיים לכ-24% מפליטות גזי החממה. מתוכם, כ-14 אלף כלי רכב חשמליים, ורק 10,000 מהם יובאו בשנת 2021. לדבריו, חל גידול של כ-100 אלף כלי רכב בשנה.

השרה מובילה מהפך לתחבורה אחרת, שבילי אופניים והנעה חשמלית. היום כ-200 אוטובוסים הנעים בארץ, ממונעים בגז ומתודלקים בעיקר ממשאיות. בסוף שנת 2022, ינועו בארץ 540 אוטובוסים חשמליים. לדבריו, המשרד חתם על הסכם עם חברת דן, שעד שנת 2025 יכנסו 200 אוטובוסים חשמליים נוספים. החל משנת 2026, 100% מהאוטובוסים העירוניים ינועו על חשמל.

עוד אמר אבנר פלור, כי מכיוון שאין עדיין זמינות למשאיות חשמליות, קבענו שעד שנת 2035 מחצית מהמשאיות המיובאות ינועו על חשמל. לדבריו, שרת התחבורה מובילה מהפך לקידום תחבורה נקיה בקידום שבילי אופניים בהשקעה ארצית של 2 מיליארד ₪. כ"כ, הוקצו 11 מיליארד ₪ לחשמול 90% מקווי הרכבת.

בעניין הרכב האוטונומי אמר פלור, כי להערכת משרדו, הרכב האוטונומי עשוי לצמצם את כמות כלי הרכב. מכיוון שכל משפחה תסתפק ברכב אחד שישמש את כל המשפחה במקום כמה כלי רכב, בנוסף לחיסכון במקומות חניה.

ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר שכניסת כלי רכב אוטונומיים, יגרמו לפגיעה גדולה בנהגי המוניות.

שוקי שדה מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל סתר את דבריו של אבנר פלור ואמר, מערך ההיסעים במדינה בנוי על דיזל. לא נוכל לעבור להיסעים בגז, כי העולם עובר לחשמל. ובעיקר בשל חוסר בתחנות טעינה לאוטובוסים. לא נוכל לרכוש אוטובוסים אם לא יהיו לנו תחנות טעינה ומצברים לנסיעת לפחות 500 ק"מ. אמר שדה.

אלי אוברוב ראש תחום תכנון ובקרה בחברת דן בדרום אמר, כי מחיר אוטובוס חשמלי, כפול ממחיר אוטובוס המונע על בנזין.

אמיר זלצברג מהמשרד להגנת הסביבה אמר, תמכנו ביותר מ-80 מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים חשמליים ובימים אלו נפרסם קול קורא ל-40 מיליון ₪ נוספים לתמיכה בחברות שירכשו אוטובוסים חשמליים.

תומר בר חיים פעיל בארגון מגמה ירוקה אמר, הדור הצעיר דורש פעולת משמעותיות ועכשיו. חייבים להיגמל מדלקים פוסיליים ולעבור לאנרגיות מתחדשות. נגמר לנו הזמן. אחריות המדינה להגן עלינו, אמר בר-חיים.

יוני ספיר מארגון שומרי הבית אמר שהמימן הנקי, הוא מימן ירוק שמופק מאנרגיות מתחדשות שהשימוש בו אפסי. היום מדברים על הפקת מימן מגז שהוא מימן כחול שפולט כ-10 קילו פחמן דו חמצני על כל קילו מימן. לאחרונה פורסם מחקר שטוען שעדיף לשרוף גז, מאשר להפיק ממנו מימן. לטענתו, כל שאר סוגי המימן, מזיקים לבריאות.

ניר קנטור מהתאחדות בתעשיינים אמר, המימן הכחול הוא שלב בדרך להגעה למימן ירוק. ולכן צריך להתחיל עם הכחול כתשתית ובסיס להגיע למימן הירוק. קנטור ציין כי חשוב וניתן לדאוג לכך שהטכנולוגיות יהיו כחול לבן.

יו"ר הוועדה ח"כ רז סיכם את הדיון ואמר, כי "ככל שיזורז המעבר להנעה בגז, הכנסות הקרן יגדלו. זה חשוב גם מבחינה סביבתית. גז הינו אנרגיה זמנית, ואנחנו מקווים שהמעבר לגז, יסמן מעבר לאנרגיות מתחדשות. בהיעדר דלק", אמר ח"כ רז, "יהיה צורך לסגור את בתי הזיקוק ואני מקווה שהמדינה תדע לפצות אותם ולא לזרוק אותם לרחוב".

5 תגובות ל: "סמנכ"ל משרד התחבורה: הרכב האוטונומי יוריד את מס' כלי הרכב"

  1. כל כך הרבה מלל שלא אומר מאומה.
    שתי פעולות יקטינו את הנסיעה בכבישים בעשרות אחוזים:
    לבטל הענקת רכב חברה לעובדים לרבות לקצינים צה"ל.
    במקום רכב חברה להעלות משכורת באלפי שקלים לחודש.
    לאפשר תוספת משכורת לנסיעות גם לאלו שאין להם רכב.
    להפעיל תחבורה ציבורית בשבתות חוגים.

  2. שטויות לא יוריד ולא נעליים לכו תראו כמה רכבים מחכים בנמלים להכנס לארץ למה שאני הסע ברכב אוטונומי שאני יכול לנסוע עם האוטו שלי

  3. אם יהיה רכב אוטונמי אז
    מי קונה רכב?
    מזמינים נוסעים משחררים

    בעתיד אולי לא יהיו חייבים לעבוד
    כי לא רק מוניות אלא גם
    מורה נהיגה
    נהגי אוטובו/מסעיות
    מוסכים לרכבים
    ועוד ועוד
    יה"ר במהרה בימינו משיח ובית המקדש

  4. הנה רעיון חדשני . בבניה חדשה בניין מעל 10 דירות הקבלן יתן חניה אחת לכל דייר ורכב אחד שיתופי . לכל הבניין . מיקום הרכב השיתופי יהיה צמוד לחנית נכים . אם יהיה רכב שיתופי בבנין . רוב הדיירים יחזיקו רק רכב אחד . כמובן שעלות האחזקה תהיה על מי שנוסע ברכב . אם הנסיון יצליח זה יתפשט ל ככה ל הארץ ואולי גם יהיו בעתיד יותר מרכב אחד שיתופי בבנין

  5. צריך יותר ויותר רכבים אוטונומים בישראל כמו דהרכבים חשמליים פורצים דרך

כתיבת תגובה