סן פרנסיסקו: השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים יוגבל משמעותית

העיר הטכנולוגית הראשונה, מתחילה להיות גם הראשונה שמגבילה טכנולוגיה במערב • הרשויות בסן פרנסיסקו הודיעו כי ייאסר השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים • יותר השימוש רק לצרכים חיוניים ובאישור מיוחד • טכנולוגיה שאיבדה את פניה

טכנולוגיית זיהוי לפי תווי פנים | צילום: shutterstock

סן פרנסיסקו, אחת הערים החשובות בארה"ב בכלל, ובקליפורניה בפרט. אולם אצל אנשי ההייטק נחשבת העיר לחשובה ביותר בעולם כולו.

חברות התוכנה והסטארט-אפ הגדולות בעולם, כמו גוגל, מייקרוסופט ואינטל, שוכנות בעיר זו, באזור המכונה "עמק הסיליקון". לאור זאת, מעניין במיוחד כי דווקא בעיר הטכנולוגית המובילה בעולם – עומד להיכנס לתוקפו חוק האוסר בשימוש טכנולוגיות המשלבות מערכות לזיהוי פנים.

מעט רקע: עם ההתפתחות המואצת בשנים האחרונות של טכנולוגיות המשלבות בתוכן בינה מלאכותית, פותחו אף טכנולוגיות שונות המשלבות בתוכן מערכות לזיהוי פנים. המערכות עושות שימוש במבנה הפנים באמצעות סריקה תלת ממדית, כשבנוסף הן מאבחנות על פי כתמי העור המופיעים בפנים, על פי קצב ההליכה ומהירות הנשימה.

בתחילת הדרך, השימוש בטכנולוגיות אלו רווח בעיקר אצל רשויות החוק, על מנת לזהות פושעים פוטנציאליים.

כך למשל, בנמל התעופה בן גוריון עושים שימוש בתוכנות זיהוי פנים, בכדי לזהות מחבלים ומבריחי סמים.

משטרת סין הפעילה תוכנה כזו בפסטיבל ענק, והצליחה לאתר בזכות התוכנה עשרים וחמישה מבוקשים, כשלטענתם התוכנה שברשותם מדייקת ברמה של 98 אחוזים.

הגולם שקם על יוצרו

בשנים האחרונות זלגו הכלים הללו אף לשימוש אזרחי.

לאחרונה דווח על רשת סופרמרקטים בארה"ב, אשר עושה שימוש במערכות לזיהוי פנים, וזאת על מנת לשווק מוצרים ללקוחות אשר המערכת מזהה אותם כמתעניינים במוצרים מסוימים. שוק הטכנולוגיות לזיהוי פנים צובר תאוצה מיום ליום, וכבר היום שווי השוק של מוצרים אלו נאמד בלמעלה מארבעה מיליארד דולר.

הסיבה העיקרית לפופולריות הגדולה של מערכות אלו בהשוואה למערכות זיהוי אחרות, כמו זיהוי ביומטרי למשל, נובעת מכך שאין כל צורך בשיתוף פעולה מצד המזוהה. האדם הולך לתומו ברחוב, בחנות או בשדה התעופה, וללא כל הסכמה מצדו המערכת מנטרת את צעדיו ותגובות הפנים שלו ועושה בהם שימוש בטחוני או שיווקי.

מאותה סיבה בדיוק, החלו להתקומם ארגוני זכויות הפרט נגד מערכות אלו. במדינות שונות בארה"ב, מתקיימים כבר במשך כמה שנים דיונים רבים בבתי משפט נגד מערכות לזיהוי פנים. לדברי אותם ארגונים, השימוש במערכות אלו מפר באופן בוטה את זכויות חופש הפרט.

דו"ח מיוחד שנכתב על ידי אתר המחקרים האמריקאי 'VentureBeat' העלה במסקנתו, כי "הנטייה לטכנולוגיית זיהוי פנים מסכנת את זכויות אזרח והחירויות האזרחיות, ואף עולה בהרבה על היתרונות שלה. הטכנולוגיה תחריף את העוול הגזעני, ותאיים על יכולתנו לחיות ללא פיקוח ממשלתי מתמשך".

כאמור, עיריית סן פרנסיסקו היא הראשונה לעשות צעדים מעשיים בנושא. מועצת העיר הקימה מחלקה עירונית מיוחדת לניהול התחום הספציפי הזה, והיא אמורה לספק רישיונות ואישורים לשימוש במערכות לזיהוי פנים לצרכים חיוניים בלבד.

הארגונים העושים שימוש במערכות אלו, כולל אלו הפועלים מטעם רשויות החוק, ייאלצו לתת דוחו"ת שנתיים על השימוש שהם עושים במערכות אלו, ואף להוכיח כי המערכת המצויה ברשותם מאובטחת דיה כדי שהמידע לא יזלוג לגופים שונים.

כתיבת תגובה