1 כ"ס | כשמנדי ריזל רכב לראשונה על סוס

צפו במנדי ריזל שיצא למבחן רכב לא שגרתי • והפעם על רמוס וג'ובאני, שני כלי רכב עתיקים מאוד • עם הרבה מקל וגזר, כוח סוס אחד, בלי GPS ודוושת ברקס, חגורת בטיחות ו-ESP בלי ציריות חורקות, בלי מתלים ובלי מרווח גחון • ריזל בדרכים, יריעה מיוחדת: אלה ברכב ואלה בסוסים

מנדי ריזל בחוות הסוסים של חגי קבלן

במשך כמה ימים אחרי רכיבת הסוסים הראשונה בחיי, נזכרתי בה בכל רגע נתון, בגלל כאבים עזים בשרירי הרגליים. מסתבר שרכיבה על סוסים היא לא דבר כל כך פשוט, כפי שנראה בסרטים. יש סביבה תורה ומלאכה שלימה. ובגיל 34 הגיע גם הזמן שלי ללמוד עליהן, גם אם על קצה המזלג.

כן, אני מנדי, בן 34 ולראשונה בחיי רכבתי על סוסים. אין לי מושג איך זה לא קרה קודם, אבל כנראה שהיו לי דברים חשובים יותר להספיק. 

את הרכיבה ביצעתי אצל חגי קבלן, בעליהם המאושר של חמישה סוסים בקיבוץ הדתי סעד שבעוטף עזה.

ידיו של חגי מלאות עבודה: בשעות הבוקר והצהריים הוא עובד כאחראי בקרת איכות במפעל הגזר של הקיבוץ ואת שעות הערב וימי שישי הוא מקדיש לאהבת חייו: רכיבה טיפולית. בהמשך ניגע בזה.

אבל הנה כמה דברים שלמדתי מהרכיבה על שני סוסיו, רמוס וג'ובאני שיחיו, במסגרת נסיעת המבחן שקיימתי עליהם; מדי שבוע אני מבצע נסיעת מבחן על כלי רכב – והפעם החלטתי לבצע על הרכב של פעם: הסוס. "אלה ברכב ואלה בסוסים".

מקל וגזר

סוס נחשב לחיה טיפשה. לכן ניתן לאמן אותה ולהכניס אותה – במצבי מלחמה לדוגמה – לתוך האש. "חמור, לדוגמה, לא ייכנס לתוך אש, הוא יחשוש כי הוא חכם. אבל סוס לא רואה בעיניים, הוא ייכנס לתוך הקיר אם יאמנו אותו בכך".

כדי לאמן סוסים יש שני דרכים: 'מקל' ו'גזר'. הגזר – במקרה של הסוסים – הן באמת הטבות בדמות גזר החביב על הסוסים. ה"מקל" הן הכאבות שמוכיחות לסוס כי אם ימשיך להתנגד הוא עלול לשלם על כך ולחילופין אם יישמע למאמן ייטב לו. חגי מעדיף את הגזר ולא רק בגלל שבסעד יש גזרים לרוב…

מתברר כי האימון של הסוסים מתחיל בעצם התנגדותם להנחת אוכף. סוסים, בתחילה, חששניים מאוד: הם לא מבינים מה מניחים על גבם ומדוע. אימון עקבי יאפשר להם להבין, בתחילה, כי האוכף אינו מזיק להם. אחר כך מגיע השלב של הרוכב: הם שוב חוששים, משתוללים, מרימים רגליים קדמיות ומנסים לסלק את הפולש שהתנחל על גבם. בסוף הם מבינים – עם מקל או גזר – כי מטרתו של הרוכב אינה להזיק להם. "חלק מהאימון הוא שלא ירימו את רגליהם הקדמיות, כי זה דבר מסוכן שעלול להעיף את הרוכבים. היה לי פעם סוס שהרים רגליים קדמיות ובאותו יום העפתי אותו", אומר חגי.

סיימתם לאמן את הסוס, זה הזמן להניח את האוכף. יש כמה סוגי אוכפים, החל מדמוי עור שעולה כ-2,000 שקלים ועד עור אמיתי ואיכותי שיכול להגיע ל-10,000 שקלים. האוכפים המודרניים הם לא רק יריעת עור שאותה מניחים על גב הסוס, אלא בנויים בצורת מושב של ממש, עם זווית תומכת, קשיחה. מעבר לזה, האוכף אינו רק מונח על הגב, אלא נקשר מצד לצד על הבטן. אחרת, האוכף פשוט ייפול. את הקשירה של האוכף על הבטן יש לעשות תוך כדי התחשבות בסוס, משום שלחץ חזק יגרום לעצבנות ואף לכאבים מצד הסוס.

כך תרכבו בגאון

עליתם על הסוס? קודם כל סדרו את הרגליים ברגליות של האוכף, המכונות "ארכובות"; סביר להניח שתצטרכו גם לסדר את הארכובות עצמן, בהתאם למידת נעליכם ואורך רגליכם. בסוף, כאשר הסוס פותח בדהירה, אתם חייבים לייצב את שיווי המשקל שלכם כדי שלא תעופו הישר אל הקרקע. כשאתם על הסוס אין חגורת בטיחות שתחזיק אתכם או ידיות לאחיזה כפי שיש בגג המכוניות: אתם חייבים לשמור על יציבות מפני הטלטלות והרגליים המונחות בצורה נכונה בתוך הארוכות הן חלק משמעותי מהיכולת הזו.

אגב, זו הסיבה לכאבי השרירים האיומים שהיו לי אחרי הרכיבה במשך כמה ימים (ולילות סיוטיים): לא הצבתי את הרגליים שלי בצורה טובה ונכונה והן גם נעו וטולטלו מהרכיבה. "כשלמדתי את נושא הרכיבה הטיפולית, ביצעתי רכיבות מאוד מאומצות בתנאי שונים וקשים והייתי חוזר הביתה מפורק. כאבו לי כל מיני שרירים שבכלל לא ידעתי על קיומם. פשוט צריך להתרגל לזה", ניחם אותי חגי.

הרכיבה הטיפולית מעניקה לילדים טיפול רגשי ויכולת התמודדות עם מצבים שונים: מתח, כעסים, חוסר ריכוז בלימודים, דחייה חברתית, הערכה עצמית נמוכה ועוד. זאת, בין היתר, באמצעות תחושת השליטה על הסוס, תחושת האומץ לבצע דברים בעת הרכיבה – כמו סיבוב של 360 מעלות, זריקת חישוקים והכנסתם למוט והרבה יציבות.

לימוד יציבות, טובה לא רק לרכיבה טיפולית אלא חיונית גם ברכיבה. אחד הדברים המהותיים הוא לדעת לעמוד במהלך הרכיבה, כשהרגליים נעוצות בארכובות, מבלי ליפול. זה נשמע קל, אבל זה לא.

הסוס, מתברר, מרגיש היטב מי רוכב עליו ובהתאם לכך גם מכניע את עצמו או עושה פוזות: כדי לסמן לסוס להתקדם יש כעין שפה בינלאומית עם שני קודים – האחד להתקדמות ודהירה והשני לעצירה. יש גם קוד להאטה. כדי לגרום לסוס לצאת לדרך יש לתפוס במושכות בשתי הידיים ולהסיט אותם מעט קדימה אל מעל החלק האחורי של צוואר הסוס. במקביל, תנו מכות עדינות עם הנעליים על גוף הסוס: עם הרגל הימנית על חלקו הימני ועם הרגל השמאלית על חלקו השמאלי – והכי חשוב, השמיעו "נשיקה", קול צקצוק עם הלשון. כדי לזוז ימינה, משכו את המושכות ימינה בחדות וכדי למשוך שמאלה משכו לכיוון זה.

 

מרמוס לג'ובאני

רמוס, הסוס הלבן והנמוך יחסית שעליו רכבתי לצד ג'ובאני החום והגבוה יותר ששימש את חגי, עשה פוזות. לא משנה כמה ציקצקתי וכמה עשיתי שימוש בכפות הרגליים לחבוט בו קולות, הוא התקדם רק בקושי. "הוא כנראה עייף מרכיבת הבוקר, אבל כנראה גם מרגיש שאתה חדש. סוסים פשוט מרגישים אם הרוכב עליהם הוא אדם שהם מכירים או לא", אמר חגי.

החלפנו את הסוסים ולמרות שג'ובאני גבוה יותר, הרגשתי שם יותר בנוח; כנראה גם מפני שהוא רחב יותר. 

ג'ובאני היה ממושמע היטב ופתח בריצה קלה עד שיצאנו על המרחבים הפתוחים שמחוץ לקיבוץ.

חגי בדק שוב ושוב אם אני מוכן לדהירה ויצאנו לדרך.

ברגע שהסוס דוהר במרחבים הפתוחים הנשימה נעתקת: מהנאה ומחשש גם יחד. התחושה המהנה כשאתה דוהר על גבי סוס במרחבים הפותחים, אינה דומה לשום דבר אחר. מנגד, בגלל שזו הפעם הראשונה, החשש מלעוף קדימה או הצידה מאפיל על ההנאה. בנוסף, הגב מיטלטל אנה ואנה – וזה כואבב. בקצה השביל משכתי את המושכות לאחור וקראתי "וואוווו" וג'ובאני נעצר במהירות. אלא שג'ובאני, כמו ג'ובאני, תחרותי מאוד וכאשר ראה שחגי הרכוב על רמוס התקדם קדימה כדי לבדוק דבר מה על השביל – הוא פתח בדהירה כדי להוכיח מי החזק והמהיר יותר והדביק את הקצב בתוך שניות. עד שנזכרתי לקרוא את ה"ווואוווו" שפירושו בסוסית "עצור", הוא כבר הותיר אבק לחגי ורמוס.

עוד דהירה ועוד אחת והפחד לאט לאט נוטש לטובת הנאה. גם כאבי הגב פחתו משום ששמעתי לעצתו של חגי: "כדי להרגיש את הגב כמה שפחות וגם כדי לשמור על יציבות, צריך פשוט להתרומם בהתאם לקפיצות של הסוס. לעמוד קלות ולשבת וחוזר חלילה".

רכיבה על סוס במרחבים היא חוויה טיפולית לא רק לילדים, אלא גם למבוגרים: משחררת, מרגיעה את הנפש, שונה, עוצמתית.  

כוח סוס אחד, בלי GPS ודוושת ברקס, חגורת בטיחות ו-ESP – אבל שווה גם במחיר של גוף מפורק.

בקרוב אכין אופטלגין מראש ואצא לרכיבה הבאה.

 

גילוי נאות: מנדי ריזל היה אורח בית העסק "חגי קבלן רכיבה טיפולית"

כתיבת תגובה