עד כמה קל להיות עורך דין? מאוד

פגרת בחירות? לא ממש. וועדת הכנסת מכשירה היום רטרואקטיבית למעלה מאלפיים עורכי דין שנכשלו במבחני הלשכה • בנוסף, היא מורידה את הרף של הציון העובר • לשכת עורכי הדין: "מדובר בחקיקת פריימריז, נעתור לבג"ץ"

אפי נוה. צילום: תומר ניוברג | פלאש 90 אפי נוה. צילום: תומר ניוברג | פלאש 90

אחד המקצועות הפופולריים ביותר בישראל הוא מקצוע עריכת הדין. בכל שנה נרשמים אלפים רבים של סטודנטים ללימודי משפטים בכל אחת מהאוניברסיטאות או המכללות הפזורות בארץ. לאחר הלימודים וההתמחות, יש את מבחן לשכת עורכי הדין, אשר הציון הנמוך ביותר שנחשב 'עובר' הוא 65%. דרישת סף מכובדת לכל הדעות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בשנים האחרונות עלו תלונות מצידם של סטודנטים רבים על הקשחת התנאים והנהלים, ועל פסילה שרירותית של מתמחים, כמו גם טענות ספציפיות על אופן המבחנים, ביצועם ובדיקתם.

למעשה, כיום ישנם למעלה מאלפיים מתמחים שנכשלו בבחינות הלשכה, אשר לפי לשכת עורכי הדין, אינם מתאימים ואינם עומדים בתנאים הנדרשים על מנת לקבל את התואר 'עורך דין'.

היום (שני) בדיון מיוחד, שהתקיים למרות פגרת הבחירות, בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת חוק חוקה ומשפט, בראשותו של חה"כ מיקי זוהר, אושרה הצעת החוק של לשכת עורכי הדין, והיא תעבור כעת להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

על פי ההצעה, במקום ציון מינימום של 65%, כעת, על מנת לעבור יידרש ציון של 50% בלבד. לפי הצעת החוק, הדבר אמור לחול רטרואקטיבית גם על שלש בחינות הלשכה האחרונות. משמעות הדבר היא שכאלפיים מתמחים יהיו כעת עורכי דין, לא בחסות הלשכה, כי אם בחסות הכנסת.

כאמור, ביום רביעי ההצעה אמורה לעלות להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, אז תתכנס הכנסת במיוחד לצורך כך. שלושה חברי כנסת מהליכוד מקדמים את ההצעה, חה"כ מיקי זוהר שהוזכר לעיל, חבר הכנסת אמיר אוחנה, וחברת הכנסת הטריה אסנת מארק מהליכוד. גם חה"כ עיסאווי פריג' הוא ממקדמי ההצעה.

לשכת עורכי הדין, כמו גם שרת המשפטים, מתנגדים מאוד להצעה, שנותנת את הכוח בידי חברי הכנסת להכשיר עורכי דין בישראל. לשכת עורכי הדין אף יצאה בקמפיין שתוקף את החוק המוצע: "היית רוצה שינתח אותך רופא שחכ"ים סידרו לו פקטור בבחינות ההסמכה?", כך דבר הקמפיין שמריצה לשכת עורכי הדין נגד החוק.

שרת המשפטים שקד, גם היא מתנגדת למהלך, ומנסה לעשות מהלכים שיחסכו את הסערה המיותרת. יהיה מעניין לראות האם ביום רביעי היא תסכל את החוק בצורה גלויה, או שתתרכז בפעילות מאחורי הקלעים.

בלשכת עורכי הדין מסרו: "לשכת עורכי הדין לא תשלים עם מחטף 'חוק הפקטור', שנמשך היום בכנסת. ברור לחלוטין שמדובר בחקיקת פריימריז. במידה שהחקיקה הבלתי נתפסת והלא הגיונית הזו לא תיעצר, לשכת עורכי הדין תעתור לבג"ץ בדרישה לפסול את החוק".

4 תגובות ל: "עד כמה קל להיות עורך דין? מאוד"

  1. כתבה מגמתית, רבות כבר דובר, רבות כבר הוכח.
    תציגו תמונה אוביקטיבית

  2. 65 דרישת סף מכובדת? המלחמה היא על כל נקודה כשרוב הנבחנים העוברים מקבלים ציון בין 65-70. הכתבה נכתבה בלי שום בדיקה מעמיקה טרם פרסומה וכדאי מאוד שתבחנו את הדברים קודם

  3. האם עורכי הדין הותיקים מוכנים לגשת לעבור בחינות לשכה אחת ל-3 או 5 שנים?! התשובה ברורה.
    והיה ולא עברו, הרישיון ילקח מהם.
    למה לא? כ י ה ם מ פ ח ד י ם ! ! !
    רק על המתמחים המסכנים הם בריונים, חלאות שכמוהם.

  4. נראה לכם שפושטק כמו אפי נוה, עבריין, שגונב את גבולות המדינה, מבריח ללא דרכון, נוכל עלוב ובזוי, הוא ראוי לעמוד בראש הלשכה?

כתיבת תגובה