עוד מחיר של 'בזק' על פריסת הסיבים: תשלם 4.2 מיליון ₪

אחרי שקיבלה עיצום כספי של 30 מיליון שקלים על ניצול מעמדה המונופוליסטי ופגיעה בתחרות – בזק מודה שלא מסרה לממונה מידע מלא ותשלם 4.2 מיליון ₪ במסגרת צו מוסכם • ומתי יהיו סיבים אופטיים בכל בית בישראל?

סיבים אופטיים | אילוסטרציה: PeterPhoto123, שאטרסטוק

הממונה על התחרות פרסמה היום (א') להערות הציבור צו מוסכם אליו היא הגיעה עם בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ. הצו המוסכם נעשה לאחר שבזק לא מסרה מידע מלא כנדרש לגבי שיטות העבודה לפריסת כבלי הסיבים בתשתיותיה של בזק.

במהלך הבדיקה שנערכה ברשות בגין ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי של בזק בתשתיות תקשורת ופגיעה בתחרות באספקת שירותי תקשורת (שהסתיימה בהטלת עיצום כספי בסך 30 מיליון ש"ח), נשלחו לבזק דרישות נתונים לפי סעיף 46(ב) לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988. 

על פי הצו המוסכם, שעליו חתומים דודו מזרחי, מנכ"ל 'בזק', יהלי רוטנברג, סמנכ"ל כספים ב'בזק' ומנהל הכספים הראשי של קבוצת 'בזק' ועוה"ד אמיר נחליאלי היועץ המשפטי של 'בזק', החברה מודה בכך שלא מסרה מידע מלא כנדרש במסגרת המענים לדרישת הנתונים, ובכך הפרה את הוראות סעיף 46(ב) לחוק, כמפורט בנוסח הצו. בנוסף להודאתה, בזק התחייבה לשלם 4,200,000 ש"ח לאוצר המדינה, הסכום הגבוה ביותר ששולם עד כה בגין אי מענה לדרישת נתונים. 

הצו המוסכם מפורסם כעת להערות הציבור, ובכפוף לשמיעת ושקילת ההערות הוא יוגש לאישור בית הדין לתחרות.

נזכיר כי בחודש ינואר פרסמנו כי במשרד התקשורת פרסמו מסמך שימוע משותף לחברות התקשורת בעניין הסיבים האופטיים, בו נכתב כי "על אף שבזק החלה בפריסת רשת הסיבים שלה, כבר בשנת 2013, עד היום לא החלה בזק לספק שירותים מבוססי סיב למשקי הבית". עם זאת, לבזק יש כיום רשת גישה מבוססת סיבים אופטיים, בפריסה לכ-60% ממשקי הבית בישראל, באמצעותה היא מספקת כיום שירותים רק למגזר העסקי. רשת זו פרוסה מליבת הרשת ועד לבניין או לגוב הסמוך לבניין, אך אינה כוללת את הפריסה התוך-מבנית, הדרושה לאספקת שירות גישה למגזר הפרטי. גם הפריסה של החברות האחרות, איטית להחריד וסיום הפרויקט בכל המדינה נראה רחוק מתמיד.

בינואר, כחלק מחזונו ומדיניותו של משרד התקשורת, לקידום פריסת תשתיות אולטרה רחבות פס נייחות בישראל, בכוונת המשרד הייתה בפרסום המסמך לקבוע חובת שיתוף בתשתית סיבים אופטיים בתוך בנייני מגורים. לדברי המשרד, האסדרה תאפשר לחברות התקשורת להימנע מפריסה כפולה, תפחית עלויות, ותסיר חסמים לוגיסטיים, לפריסת תשתית סיבים אופטיים, בבניני מגורים קיימים בישראל.

עם הסרת החסמים, יתאפשר להגדיל את התועלת המשקית, על ידי מניעת השקעות כפולות וצמצום המטרד הציבורי, תוך כדי עידוד התחרות והפחתת חסמי כניסה לשחקנים השונים, שישפרו את יכולות החברות לספק לצרכנים שירותים איכותיים, על גבי תשתית אולטרה רחבת פס.

כתיבת תגובה