עולם הרכב בתנועה: מי על הנתיב הנכון ומי נתקע בפקק

כ-60% מהנהגים שהתכוונו לרכוש רכב חדש בשנתיים הקרובות צפויים לשנות את תוכניותיהם בשל קשיים כלכליים • 47% מהם דיווחו כי לא ירכשו רכב כלל, ו-10% ירכשו רכב יד שנייה • שוק הרכב סוער מול נתוני מאי, היוקרתיות בעלייה ובינוניות מוזילות מחירים • והאם זה הזמן לרכוש רכב או להיפטר ממנו?

ייבוא כלי רכב. מכוניות בנמל אשדוד | צילום: משה שי, פלאש 90

טור המכוניות הארוך המשתרע בכניסה לבדיקת רכב לפני קנייה, סיפר את סיפורו העגום של שוק הרכב בעידן הקורונה. בשוק זה פועלים מספר כוחות, לעיתים מנוגדים זה לזה. בשיא הפסגה ניצבים היבואנים הגדולים, אחריהם בשרשרת ניצבים חברות הליסינג וההשכרה, ומהם הענף הולך ויורד עד ללקוח הבודד הרוצה לקנות רכב יד-שנייה זול וטוב. רק ארבע גלגלים והגה לנוע אתם מהבית לעבודה, בלי להיכנס לסיכונים מיותרים בתחבורה הציבורית ובלי להיות כבול לגחמותיה.

מנחם פרלינסקי, שיתף אותנו השבוע בתהליך שעבר ברכישת רכב יד שנייה. "רציתי רכב פשוט ונוח בלי לשלם יקר, משהו כמו 20,000 עד 30,000 של חברות יפניות כמו טויוטה או מיצובישי, חיפשתי בלוחות ויצרתי קשר עם מוכרים. מתברר שכולם בלחץ. כולם רוצים כבר למכור. הייתי מגדיר את השוק תוסס ובוכה, תוסס ובוכה. אנשים ספרו לי כי הם מוכרים את הרכב בגלל שאין להם כסף והם לא עומדים בתשלומים על הרכב".

המחירים ירדו בגלל הלחץ?

"כעיקרון כמעט ולא. אנשים יודעים שהמחירון הרשמי של לוי יצחק או של שקלול יד2, הוא סתם פיקציה ונועד כדי לשמור על החברות הגדולות של שוק היד השנייה. כל היתר,  כמעט כולם נותנים הנחה ממחיר המחירון של כמה וכמה אלפי שקלים עוד לפני שהלקוח בא לראות את הרכב. יש הצפה בשוק של רכבים מיד שנייה וכמובן זאת לא סיבה להימנע מבדיקה של הרכב במוסך או במכון בדיקה לפני הקניה".

בונבון בשווי פחון

מנחם מספר על תורות ארוכים בכניסה למכוני הבדיקה. אנשים לא רוצים להמר סתם. "אם כבר מישהו מוכן בתקופה הזאת לקנות רכב הוא רוצה לדעת שלא מדובר בחתול בשק אלא במשהו ששווה לשלם עליו.

"באחת הפעמים שבאתי לבדוק רכב, ראיתי טויוטה שנראתה כמעט כחדשה. ממש רכב בונבון. בבדיקה, הרכב כמעט נפסל. הבוחן אמר לו שהוא צריך להחליף את כל ארבעת הצמיגים, רפידות בלמים, רצועת טיימינג ועוד שורה ארוכה של חלקים שהתייבשו או התיישנו. בקיצור רכב שמבחינה מכנית היה זקוק להוצאה של עשרות אלפי שקלים כדי להחזיר אותו למצב תקין. הנציג של חברת ההשכרה (באמצעות זרוע השיווק שלה) ששמע את הרשימה, היה המום מהתשובה של הבודק, אבל לא הייתה לו שום ברירה. לא בדקתי כמה הלקוח קיבל הורדה, אבל אני בטוח שמחיר המחירון המקובל היה רק המלצה".

איך היה התוצאות של הרכב שהבאת לבדיקה?

"הבוחן רשם לבעל הרכב המון דברים בעייתיים: רעידות ונקישות בהעברת הילוכים. בעיות בחשמל, חשש לנזילות וקורוזיה, רעש בהנעה (סטארטר), רעשים במנוע, רעשים בפליטה וגם 'אין תאריך על המצבר'. ראית פעם רכב יד שנייה-שלישית אחרי מאתיים אלף קילומטר, שלא עושה רעשים? הלכתי עם הרכב ועם תוצאות הבדיקה למוסכניק שלי, בני, בחור טוב ואמין. הוא אמר לי שרוב הבעיות שהבוחן רשם נועדו רק לכסות אותו במקרה של תביעה אם משהו יקרה. הרכב בסדר גמור, רק כדאי לטפל בו קלות, למלא דלק וזהו".

משומשות בשמש

סיור קצר במרכזי מכירות הרכב במרכז הארץ מגלה את הברוך הגדול. עשרות אלפי מכוניות משומשות מתבשלות בשמש הישראלית הלוהטת. כתב הרכב של 'כלכליסט', תומר הדר, שביקר לפני כשבועיים ב'פי גלילות', הביא תמונה עגומה של מרכזי מכירות סגורים עם אלפי מכוניות. מיליוני שקלים רובצים בחנייה הענקית ומשפיעים על הנזילות של החברות. לדבריו מדובר בלא פחות מ"טרגדיה של ענף הרכב המשומש". עצוב.

"אין ספק שהמכוניות יורדות בערך, אבל אולי זה לא יתבטא בהכרח במחירונים". אומר הדר, "איפה זה כן יתבטא? אצלכם הצרכנים. אם תעמדו על זכויותיכם בקיץ ותבינו שהחברות תקועות עם לא מעט מכוניות, אתם תרוויחו".

הרכבים ממלאים את המגרשים | צילום: shutterstock

כדי לבדוק מדוע הדבר לא מתבטא במחירונים ולמה מנחם פרלינסקי, לקוח מן השוק אומר ל'ביזנעס' שמחירוני הרכב הפכו לפיקציה – לא נאלצנו להרחיק נדוד. את התשובה מצאנו בכתבה נוספת של 'כלכליסט' בה אומר גורם בכיר בעולם הרכב כי "שוק הרכב הישראלי מוחזק כבר שנים בבועה שמוכרת היטב: החברות הגדולות שעוסקות בסחר רכב, כלומר חברות ליסינג וטרייד אין, הן אלה שמכתיבות את שמירת הערך של המכוניות ולא הציבור. לא ניתן לשער אפילו שמחברי מחירוני הרכב באמת טורחים להתקשר לסימונה מדימונה ולשאול האם היא הצליחה למכור את המאזדה שלה". 

כלומר המחירונים לא באמת מושפעים מנתוני השטח של שוק יד-שנייה ברחבי הארץ. הגורם מסביר כי "מה שיקרה זה שבעקבות לחצים של חברות ליסינג ומגרשי מכוניות משומשות, מחירי המכוניות המשומשות יישארו גבוהים, וזה מה שישמר את ערכי המלאי של הגופים האלה. בפועל המכוניות יימכרו בזול ללקוחות, פשוט בגלל שאין ברירה, אבל מחירי המחירון, כלומר המחירים שכתובים על הנייר, יישארו גבוהים. בין היתר בגלל העובדה הפשוטה שבחברות הליסינג שבימים אלה נמצאות במצב של פחד מהבנקים מבינים שירידות חדות בערך המכוניות יפגעו ביכולת החזר ההון. מכאן ועד לקטסטרופה פיננסית של ענף הרכב הדרך קצרה במיוחד". 

בלון הליסינג

הבנתם? מדובר בחברות שמזמינות רכבים אצל יבואני הרכב בסכום של 8-10 מיליארד שקל לשנה. את הרכב הן מעבירות לצרכן הסופי הן העסקי והן הפרטי במינוף גבוה מאוד. הלוואות בלון, אשראי ארוך ותוכניות תשלומים פתלתלות. מדובר בשוק מנופח מאוד הנמצא בסכנה.

בדיווח ב'גלובס' בנושא נאמר כי בענף לא ששים לשתף נתונים, אבל ניתן להניח שחדלות הפירעון זינקה בכמה סדרי גודל מהשיעור הזניח בו נקבו בעבר מלווים ומחכירים לרכב. חדלות הפירעון נגרמת בעיקר מפגיעה בהכנסות השוטפות מליסינג בשל גלי פיטורים של עובדים עם רכב צמוד וקשיי תשלום של עצמאים ומעסיקים. שוק הליסינג חווה גם התייבשות של מקורות המימון בשל הקיפאון בשוק הנפקת האג"ח. בל נשכח, כי רוב חברות הליסינג הן שחקניות מרכזיות בתחום ההשכרה המשותק, זאת כתוצאה מעצירת התיירות. הן תיירות הפנים והן התיירות הנכנסת.

אין חולק כי בתקופה הקרובה הישראלים שחוו חל"ת וקיצוצים לא ימהרו לרכוש מוצרים שאינם חיוניים. החידה הגדולה טמונה בענף הרכב. בראיון ל-TheMarker שנערך לפני כחודש אמר אמיר אסרף, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, כי אף שנהגים רבים ימשיכו להעדיף להשתמש ברכבם הפרטי, יש ציבור גדול של נוסעים שאין להם ברירה כלכלית אחרת: "לצערי, המצב הכלכלי של חלק גדול מהציבור הולך להיפגע משמעותית, וחוסר היכולת להחזיק רכב תביא לצמצום הביקושים".

מאידך טוען ד"ר ערן בן-אליא, מומחה לחקר הרגלי נסיעה ותחבורה חכמה מאוניברסיטת בן-גוריון, גם הוא בראיון ל-TheMarker כי "אנחנו עלולים להימצא בקרוב בצומת דרכים של החרפת הגודש בדרכים, מה שיסכן את ההשקעות והתוכניות לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית בגלל החשש מפני תחלואה ורמת ההיגיינה הירודה בה".

מצד שלישי העריך גורם בכיר בענף הרכב ל'כלכליסט' כי "חברות הליסינג יהיו חייבות להיפטר מאלפי המכוניות האלה (של נפגעי הקיצוצים בחברות הגדולות. ד"ש), ובהתחשב במצב הכלכלי הלא ברור, שום ישראלי שפוי לא ילך לקנות מכונית בחודשים הקרובים ויותר מכך, גם אחר כך המציאות הכלכלית תהיה כזו של חוסר ודאות".

בורסת המכוניות

כעת נותר לנחש, האם הישראלים ירכשו רכבים יד-שנייה מחברות הליסינג שסביר להניח שייצאו במבצעי ענק או יד שלישית מאנשים פרטיים. מנחם, שרכש השבוע רכב אחרי שחרש את ההיצע בשוק יד שנייה הפרטי טוען ל'ביזנעס' כי "נראה שהישראלים המבוססים קצת יותר ילחצו על חברות הליסינג לקבל מחיר נמוך ועל חברות האשראי לקבל מימון גבוה ויצאו עם רכב במחיר משתלם, ה'עמך' ייאלצו להסתפק ביד שלישית, רביעית וחמישית, בתקווה לא ליפול בפח".

השמאי לוי יצחק אומר ל- Ynet כי "שוק היד השנייה הוא לא כמו הבורסה, שמחירי המניות בה מתרסקות. מהבדיקות שלנו בקרב מי שפרסמו רכבים למכירה, עולה שאף אחד לא הסכים לחתוך מהמחיר כדי למכור. פה ושם יש תנודות, אבל אין קריסת מחירים. אין הרבה עסקאות, אבל אנשים לא מוכנים למכור בהפסד גדול. הם יודעים ששיא המשבר יעבור, ומוכנים לעכב את המכירה ובלבד שיקבלו מחיר קרוב למה שרצו".

פלונטר בינלאומי קולקטיבי

חשוב לציין שהבעיות של חברות הליסינג לא קיימות בישראל בלבד. על פי דיווח ב'גלובס', יש שוקי ליסינג ומימון לרכב בעולם, שבהם הקשיים גדולים אפילו יותר. ארה"ב, למשל, נכנסה למשבר הקורונה עם צי של כ-131 מיליון כלי פרטיים ומוסדיים, שנושאים עליהם מימון כזה או אחר בשווי מצרפי של כ-1.3 טריליון דולר. בארה"ב מעריכים שאם שיעור האבטלה הגבוה והירידה בצמיחה ימשיכו לאורך זמן, הם עשויים להביא לצונאמי של חדלות פירעון בהלוואות לרכב, שיקשה מאוד על ההתאוששות הכלכלית פוסט-קורונה.

גם באירופה קיימים – על פי הדיווח – כמה מוקדים בעייתיים בתחום המימון והליסינג לרכב. שוק הרכב הבריטי, למשל, נושא כיום על גבו חטוטרת מימון רכב בשווי כ-48 מיליארד ליש"ט – פי שניים מהיקף המימון ב-2012. המצב המסוכן אליו נקלע השוק בעקבות משבר הקורונה, שעדיין נמצא בעיצומו בבריטניה, הוביל באפריל את רשות הפיקוח על הגופים הפיננסיים לנקוט במספר צעדים שמקלים על בעלי הרכב אך מכבידים על חברות הליסינג.

העלייה החדה בסיכון לחדלות פירעון ודחיית תשלומי הליסינג לרכב בעקבות משבר הקורונה, הובילה את חברת הדירוג מודי'ס לפרסם לגביהם אזהרה ספציפית בשלהי אפריל. לדברי מוד'יס, "מידת ההיחלשות בביצועי עסקאות הליסינג והמימון תלויה בחדות ובאורך של המיתון ובמידת החשיפה של העסקאות ללווים (הלקוחות), שהסבירות לפגיעה בהכנסתם ובתעסוקתם גבוהה, דוגמת עצמאים ועובדים לא מאוגדים".

ירידה הישגית

המכה כואבת, כאמור, גם ליבואני הרכב. אלה עם הכסף הגדול. ענף יבוא הרכב חטף סנוקרת חזקה מנגיף הקורונה המזערי. מטירוף מושלם של עשרות אלפי מסירות רכבים חדשים לחודש, הצטמצם השוק לכדי כ-2,500 מסירות בחודש אפריל וכ-10,000 מסירות בחודש מאי. מתחילת השנה ירד השוק בכ-28%, סך הרכבים שנמסרו עומד על כ-98 אלף לעומת יותר מ-136 אלף בתקופה המקבילה אשתקד.

מסקירת הנתונים שמפרסם 'איגוד יבואני הרכב בישראל' עולה כי בחודש מאי האחרון, חודש בו אולמות התצוגה חזרו לפעילות מלאה – תחת מגבלות התו הסגול, נמסרו על ידי חברת יונדאי 1,949 רכבים. לא תאמינו, למרות שמדובר בירידה של יותר מ-32% עדיין מדובר בהישג. יונדאי מסרה את כמות הרכבים הגבוהה ביותר. במקום השני והשלישי במסירות רכב ממוקמות טויוטה וקיה שירדו גם הן בשיעור של 32%. סקודה ומיצובישי התמקמו במקומות הרביעי והחמישי בהתאמה, עם ירידה של כ-20% במסירות רכב חדש.

מסירת רכב לקצינים בקבוצת שלמה | צילום: יח"צ

אל המקום השישי החודש במסירת רכב מזנקת חברת סיאט הרושמת עלייה של כ-18% מנתוני אשתקד. לא מדובר במבצע מיוחד שעשתה החברה, בסך הכל 'קבוצת שלמה' זכתה במכרז של משרד הביטחון לאספקת מאות רכבי סיאט איביזה לקציני הקבע הזוטרים.

צפוף בצמרת רכבי היוקרה

מה הלאה? האם ענף הרכב החדש יתאושש בחודשים הקרובים. מניתוח שערכה חברת הייעוץ והאסטרטגיה טאסק (TASC) לבחינת השפעת הקורונה על המציאות התחבורתית בישראל נראה כי ענף הרכב צפוי לספוג האטה משמעותית – למרות כוונת הציבור להגביר את השימוש ברכב פרטי. על פי הניתוח שהובא ב-TheMarker, כ-60% מהנהגים שהתכוונו לרכוש רכב חדש בשנתיים הקרובות צפויים לשנות את תוכניותיהם בשל קשיים כלכליים. 47% מהם דיווחו כי לא ירכשו רכב כלל, ו-10% ירכשו רכב יד שנייה.

ואם ביקשנו ראייה נוספת על הבדלי מעמדות קיצוניים במדינת ישראל, יבואו הנתונים הבאים ויאשרו זאת. מסירות הרכב של חברת פורשה זינקו בחודש מאי ב-132% לעומת השנה שעברה, יגואר זינקה ב-104%, ג'יפ וקדילאק שמרו על נתונים דומים לאלו של השנה שעברה, אודי ווולוו רשמו ירידה מתונה של 10%, מרצדס 13% ואילו לקסוס ירדה ב-24%. מתוך ענף היוקרה רק ב.מ.וו הפתיעה עם ירידה של 33%. 

המסקנה המתבקשת היא, שהעשירים ימשיכו לרכוש את רכבי היוקרה שלהם, בזמן שהאיש הפשוט מהרחוב יתחבט האם לקנות טויוטה חבוטה או מאזדה מקומטת.

כתיבת תגובה