על ראש שמחתנו • כמה חרדים גרים באמת בירושלים?

לכבוד יום ירושלים הנחוג ברוב פאר והדר אצל הציבור הדתי לאומי, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים מרתקים על העיר שחוברה לה יחדיו. אחוז החרדים – 35%. אחוז הדתיים – 19% בלבד

ילדים חרדים בירושלים. אילוסטרציה: Michal Szymanski | שטארסטוק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ד) מקבץ נתונים סטטיסטיים על ירושלים. מהם עולה כי ירושלים היא העיר הגדולה ביותר בישראל. בחורף תשע"ו עמד מספר התושבים בירושלים על 865,700 נפש. כעשירית מכלל תושבי ישראל! מתוכם, 542 אלף יהודים ואחרים (62.6%), וכ-323 אלף ערבים (37.4%).

במהלך תשע"ה גדלה אוכלוסיית ירושלים בכ-16 אלף תושבים. עיקר הגידול, כ-20 אלף איש, נבע מהריבוי הטבעי. דהיינו, מספר הלידות פחות מספר הפטירות. כ-4,100 איש נוספו במאזן ההגירה הבינלאומית. דהיינו עולים, אזרחים עולים, איחוד משפחות ומאזן ההגירה של ישראלים בחו"ל. בלמ"ס מסבירים כי נתון זה כולל יציאות וחזרות של ישראלים ששהו בחו"ל יותר משנה ברציפות.

אבל למרות זאת, מאזן ההגירה הפנימית בירושלים המשיך להיות שלילי וגרע כ-7,800 תושבים מהעיר. זה מסביר איך למרות הגידול הטבעי וההגירה הבינלאומית, הגידול עמד על 16 אלף בלבד. למעשה, המצב בירושלים דומה לערים גדולות אחרות בישראל כמו חיפה, ראשון לציון ואשדוד, שבהן מקור הגידול העיקרי הוא הריבוי הטבעי, ואילו מאזן ההגירה הפנימית שלילי.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

ואיזו עיר תרמה לירושלים תושבים? שימו לב, בני ברק במקום הראשון ואחריה הערים תל אביב ובית שמש. אלה היו היישובים העיקריים מהם היגרו לירושלים. ולמרבית הפלא, העוזבים את העיר, העדיפו שתיים מתוך הערים הללו. תל-אביב-יפו, וגבעת זאב היו היישובים העיקריים אליהם עברו העוזבים את העיר.

וכמה מתוך יהודי העיר הם חרדים? שימו לב לזה: מבין היהודים בני עשרים ומעלה בירושלים, 35% מגדירים את עצמם כחרדים, 19% – כדתיים, 12% – כמסורתיים-דתיים, 12%- כמסורתיים "לא כל-כך" דתיים ו-21% כחילונים. אחוז בכלל לא יודעים מה קורה איתם…

לעומת זאת, בכלל האוכלוסייה בישראל, 10% מגדירים את עצמם כחרדים, 11% – כדתיים, 13% – כמסורתיים-דתיים, 22% – כמסורתיים לא כל כך דתיים ו-44% כחילונים. ובשנים האחרונות, למרות מחירי הדיור הגואים, עלה מספר החרדים בירושלים בחמש נקודות האחוז.

 

כתיבת תגובה