עסק שלא מכנן לספק סחורה ליו"ש, שיפרסם זאת

כך מתכננת ח"כ שולי מועלם להלחם בתופעה של עסקים שלא מוכנים לספק סחורה למתישבים ביו"ש אך נמנעים מלפרסם זאת. "תיקון החוק נועד לטפל במצב שאנשים ביצעו הזמנות ואז גילו שבעל העסק מבצע את המשלוח רק עד המחסום הקרוב" אמרה.

מספקים סחורה רק עד המחסום shutterstock

"התקנות שגיבשתי עם משרד הכלכלה ליישום החוק לאיסור הפליית לקוחות המתגוררים ביו"ש אושרו כעת בוועדת הכלכלה. בעל עסק שלא רוצה להסתכן בתביעה – חייב להיות גלוי עם הלקוח. בעל עסק שלא רוצה להיכנס לרשימות שחורות של צרכנים ביהודה ושומרון – שלא יפלה צרכנים" כך כתבה בטוויטר ח"כ שולי מועלם לפני שעה קלה.

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את תקנות הגנת הצרכן שהגיש משרד הכלכלה, העוסקות בגילוי נאות באשר לאספקת מוצר או שירות של ח"כ שולי מועלם רפאלי. ח"כ מועלם רפאלי, שעמדה בראשות הישיבה, הזכירה כי תיקון החוק, שבעקבותיו הוגשו התקנות לאישור הוועדה היום, נועד לטפל במצב שאנשים סגרו עסקאות, ביצעו הזמנות ואז גילו שזמן המשלוח ממשוך ממה שנאמר בתחילה, או שעלותו כפולה או שבעל העסק מבצע את המשלוח רק עד המחסום הקרוב. "אנחנו לא מכריחים אף אחד למכור או לקנות שום דבר, אבל אם מישהו רוצה שיעשו איתו עסקה הוא חייב בגילוי נאות של מדיניות האספקה", אמרה.

היועץ המשפטי של חברת שופרסל, עו"ד ערן מאירי, ביקש כי השלט שחייבים העוסקים להציב ימוקם בכניסה לחנות, ולא ליד כל קופה כפי שהוצע בתקנות. הוא הסביר כי אם האדם יגלה את מדיניות המשלוחים רק בקופה, אחרי שהוא מילא עגלה ובזבז את זמנו יגרם נזק גם ללקוח, שעלול לנטוש את העגלה, וגם לבית העסק שצריך לסדר מחדש את המוצרים.

ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי הצבת השלט בכניסה לחנות תעקר את התקנות, שכן במקרים רבים ובבתי עסק רבים אחרים הצרכנים בכלל לא ישימו לב לשילוט. לדבריה, המקום הנכון לגילוי הוא בקופה, לפני שעושים את העסקה. "כל החוק הזה נולד לאחר שעסקים אחרים חילקו את הארץ. בכנסת הקודמת קיבלתי פנייה מתושבת בקעת הירדן שביצעה הזמנה באינטרנט מרשת אופנה וקיבלה אישור עסקה, אבל אחרי שעה קיבלה גם טלפון בו נאמר לה שאין אספקה לבקעת הירדן. אם זה המצב אז כל נשות בקעת הירדן צריכות לדעת אם החברה מספקת להן מוצרים או לא", אמרה.

בהתאם לכך אישרה היום הוועדה את התקנות שיחייבו עוסקים לגלות לצרכן את מדיניות השירות וההובלה עוד לפני עשיית העסקה, וכן להציב שלט, במקום בולט לעין וסמוך לכל קופה, המפרט את המדיניות. חובות הגילוי יחולו גם בעסקאות מכר מרחוק ועסקאות טלפוניות, עוד בטרם עשיית העסקה.

עוד אושר כי עוסק הנותן שירות לצרכן, שלא בבית העסק, יגלה לצרכן בטרם עשיית העסקה באיזה מקום הוא אינו מספק את השירות או מהם הסייגים החלים על השירות באותו מקום, במסגרת מדיניות מתן השירות. יישום החובה יהיה, בין היתר, באמצעות הצבת שלט, סמוך לכל קופה במקום בולט לעין, ובו פירוט עיקרי מדיניות ההובלה או מתן השירות. גודל השלט לא יפחת מגודל דף A4, בראשו תופיע כותרת "מדיניות שירות הובלה" או "מדיניות מתן שירות" שתודגש בקו תחתי, וגודל האותיות שלה לא יפחת מגודל גופן 65 או 1.2 סנטימטרים. גודל האותיות בתוכן השלט לא יפחת מגודל גופן 26, או 4 מילימטרים. עוד נקבע כי בעסקת מכר מרחוק תחול על העוסק חובה לגלות את המדיניות במקום בולט לעין ובאותיות ברורות וקריאות, בעסקה טלפונית תחול החובה לגלות זאת במהלך השיחה וכן לציין זאת בחוזה בכתב או בטופס הזמנה, ואם אין כזה אז לצרף לעסקה מסמך או טופס גילוי.

נציגי רשתות המזון ביקשו שתינתן להם תקופת היערכות של חצי שנה, אולם ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי מדובר בתקופה ארוכה מידי וקבעה כי התקנות החדשות יכנסו לתוקף 90 יום לאחר פרסומן ברשומות.

כתיבת תגובה