עפולה: האירוע הנפרד יתבטל; לוד: האירוע יתקיים

בית המשפט בנצרת פסק באופן 'מפתיע' כי עיריית עפולה לא תוכל להציב שלטים או סדרנים או כל קריאה שהיא לציבור לקיים הפרדה בין נשים לגברים • בלוד לעומת זאת יתקיים אירוע בהפרדה מלאה, בתמיכה מאסיבית של ראש העיר

בית המשפט בנצרת | צילום ויקיפדיה

מה יש לבתי המשפט נגד עיריית עפולה? עוד לא יבש הדיו מפסיקת בית המשפט נגד עיריית עפולה בעניין סגירת הפארק הציבורי למי שאינם תושבי העיר ושוב פוסק בית המשפט נגד עיריית עפולה ומורה על ביטול ההפרדה המגדרית.

מקוממת עוד יותר הודעת דוברות בית המשפט כי מדובר בפסק דין שניתן בהסכמת הצדדים: "קריאת פסק הדין היתה מגלה כי הוא ניתן בהסכמת כל הצדדים לעתירה ובהם עיריית עפולה, זאת מאחר שלא היתה מחלוקת בין הצדדים באשר לאיסור ההפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי על פי הדין בישראל ועל פי החלטה שקיבלה בנושא זה ממשלת ישראל".

בעיריית עפולה אומרים כי מתוך 360 אירועים שמממנת מחלקת התרבות בעיר, אירוע אחד (בלבד. מעניין מדוע רק אחד) היה אמור להיות לציבור החרדי בהפרדה מלאה, אולם אם בית המשפט אוסר זאת הם מכבדים את ההחלטה. והאמת? אין לעירייה הרבה מה לעשות בנידון.

מהחלטת בית המשפט עולה ריח מבאיש של כפיה חילונית וכמובן, שהנציגים החרדיים והדתיים יצאו בהודעות לתקשורת המגנות את הפסיקה המקוממת. 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' היה החד והתוקפני מבין הדוברים. בהודעה ארוכה שפרסם השתמש סמוטריץ' במטבעות לשון חריפות ואת מילותיו האחרונות הוא מפנה כנגד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט ציבורי-מינהלי: "דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

בש"ס הלכו קדימה עם ההחלטה המבישה והגישו הבוקר עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד החלטת עיריית עפולה להסכים לדרישות שדולת הנשים, בטענה כי היא לא סבירה ולא מידתית, מנוגדת לחוק ופוגעת בזכות לשוויון של הציבור החרדי המקיים את אירועי התרבות שלו בהפרדה. 

ש"ס מדגישה בעתירתה, כי האירוע המדובר כמו אירועים נוספים המתקיימים בהפרדה, אינם באים לכפות אורח חיים על מי שאינו נוהג כך, אלא מייצגים קבוצת אנשים המבקשים זאת, שגם להם מגיע ליהנות מאירועים עירוניים בעיר מגוריהם.  

העתירה אף מסתמכת על פסיקת בג"צ התומכת בדרישה זו וקובעת כי במצב כזה, "לא רק שאין מניעה משפטית לאפשר לה לנהוג כך, ייתכן שאף יש לנסות לסייע בידה, שכן ההתחשבות באמונותיו ובצרכיו הדתיים של כל אדם היא מעקרונות היסוד של המשפט הישראלי".

לבקשת ש"ס שהוגשה באמצעות עו"ד ח"כ משה ארבל ועו"ד ישראל באך, יש להורות על ביטול פסק הדין שניתן רק מכח הסכמת העיריה השגויה, ולהורות על "קיום דיון דחוף לגופה של העתירה בו תוצג עמדתנו או לחלופין להעביר את הסוגיה להכרעת בג"ץ".

מנכ"לית שדולת הנשים בירכה כמובן את החלטת בית המשפט. "מדובר בצעד משמעותי כדי להבטיח את מעמדן וזכותן של נשים להיות נוכחות ושוות בכל מרחב ציבורי. לא ייתכן שבמרחב הציבורי ובמימון ציבורי אבא לא יוכל ללכת עם הבת שלו למתנפחים ואמא תופרד בכניסה לפארק ציבורי מהבנים שלה, כפי שהיה אמור להיות באירוע בעפולה". 

כפייה הפוכה

ויש גם ראשי ערים שסבורים אחרת. הבוקר פרסם ראש העיר לוד יאיר רביבו, פוסט הנושא קול אחר על המופע של ישי ריבו, שיתקיים היום (ב) בהפרדה בעירו.

"היום בלוד אירוע לציבור החרדי, בהפרדה! כן, כן. לכל ציבור אנו נותנים את האופי המתאים לו, כפי שמחר נחגוג לציבור המוסלמי את חג הקורבן ברחבת האיצטדיון, וכפי שבכל הקיץ התקיימו מופעי תרבות מהשורה הראשונה לכל הציבור הכללי, אז גם לציבור החרדי מגיע ליהנות ממופע תרבות, והואיל ואם לא תהיה הפרדה בקהל אז הציבור החרדי לא יגיע, נמצא שמי שפועל אחרת פשוט מבצע כאן "כפייה" הפוכה.

"זה מדהים שאם הדתיים עושים משהו זו כפייה דתית, אך אם החילונים עושים הפוך ומתערבים באירוע חרדי, זה בסדר.

"אני סבור שמשהו לא טוב קורה בהתייחסות לאחר, ואני מצפה שמי שקורא בראש חוצות לכבד את השונה, יהיה זה שידבר בקול ברור.

"אחרת, מה הצעד הבא? האם ימי שחייה נפרדים לדתיים ייאסרו? האם עזרת נשים בבית הכנסת תוצא מחוץ לחוק? 

"בואו נתעשת ונכבד את האחר בין אם הוא יהודי או ערבי, דתי או חילוני, איש או אישה. אהבת חינם וכיבוד הזולת הם מתכון לאיחוי השסעים הבלתי הגיוניים בחברה שלנו.

"מצפה לכם מחר, ובאופן אישי אני מתרגש לסיים בע"ה מחר באירוע את ש"ס משניות שאני לומד מדי יום ב-10 השנים האחרונות להצלחת עם ישראל!"

כתיבת תגובה