עשר שנות תכנון • כ–10,000 דירות חדשות ייבנו בתל אביב

התכנית כוללת מרכז תחבורה משולב ובו תחנת רכבת (כבדה), חיבור לנתיבי איילון ונתיבי תחבורה ציבורית עם אפשרות לרכבת קלה • על כל אלה יש להוסיף שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 700 אלף מ"ר

השכונה החדשה שתוקם בגלילות-דרום | הדמיה: אורי מזור - אדריכל "א. מזור – א. פירשט, אדריכלים ומתכנני ערים"

רובע דרום גלילות יוצא לדרך. היום (ב) אישרה הוועדה המחוזית תל אביב את תכנית המתאר המפורטת לדרום גלילות. הרובע ישתרע על 1,800 דונם ויוקמו בו 9,800 יחידות דיור. שמונה מאות מהן בדיור מוגן. ושטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 700 אלף מ"ר.

בעקבות אישור תכנית המתאר יוקם רובע חדש באזור דרום גלילות. מדובר באחת התכניות המרכזיות והחשובות במחוז תל אביב המשתרעת מצפון לתל אביב בתחום רמת השרון בין הדרכים בין כביש חמש, נתיבי איילון ודרך נמיר על שטח של כ-1,800 דונם.

מדובר בחטיבת קרקע משמעותית במרכז מטרופולין תל אביב הקובעת ייעודי קרקע למגורים, תעשייה, תעסוקה, מסחר וצרכי ציבור מגוונים. היקף הזכויות הוא 9,800 יחידות דיור, 700 אלף מ"ר שטח עיקרי לתעסוקה ומסחר ועד 454 אלף מ"ר שטח עיקרי למבנים ולמוסדות ציבור.

התכנון מאפיין רובע עירוני שוקק הכולל מתחמים מגוונים מבחינת אופי הבנייה, מרקמית ומגדלים, ותמהיל השימושים: שכונות בדגש מגורים, שכונות בדגש תעסוקה ושכונות מעורבות. אופי הבנייה ותמהיל השימושים צפויים ליצור אורחות חיים ואיכויות עירוניות אופייניות לכל אחת מהשכונות.

עיקרון התכנון המוביל הוא פרישת השכונות סביב מרחב ציבורי גדול, הכולל פארק של כ-350 דונם, שיהיה הלב הירוק של התכנית, וקריות חינוך מרכזיות. השכונות נשזרות על שדרה עירונית, ציר הטבעת, המתאפיינת בבינוי אינטנסיבי ובפעילות מסחרית שוקקת.

התכנית כוללת מרכז תחבורה משולב ובו תחנת רכבת (כבדה), חיבור לנתיבי איילון וכביש ציר הנופש ונתיבי תחבורה ציבורית עם אפשרות לרכבת קלה. התכנית כוללת תשתיות נוספות המיועדות לשרת את הרובע החדש. היתרי הבנייה בתכנית מותנים בטיפול בקרקע המזוהמת ופינוי הפסולת במתחם.

הליכי התכנון וגיבוש התכנית ארכו למעלה מעשור ובהם נבחנו חלופות שונות לבינוי ופיתוח חטיבת הקרקע. שיקולים רבים ומגוונים הנחו את יזמי התכנית ובהם נושאים סביבתיים של שימור ערכי טבע ורצפים אקולוגיים, נגישות תחבורתית, השתלבות במרחב האורבני הקיים והמתפתח ועוד.

מתכננת המרחב העסקי תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר, הבהירה כי התכנית מכילה פירוט המאפשר מימוש ייעודים ציבוריים ראשיים ברובע: דרכים, שטחים למוסדות ציבור ופארק טרם מימוש הבינוי למגורים, לתעסוקה ולמסחר. באופן זה התשתיות המרכזיות יקדימו את האכלוס לגורים ולתעסוקה.

גילי טסלר, מתכננת מרחב עסקי תל אביב ברשות מקרקעי ישראל הובילה את התכנון המורכב בשיתוף עם משרדי תכנון מובילים בתחומם בארץ וביניהם מזור-פירשט אדריכלים, מנעד – תכנון נוף, ח.ג.מ, לשם – שפר ועוד. חברת יהל מהנדסים מנהלת את הפרויקט. התכנית קודמה בתיאום  עם עיריית רמת השרון אשר תהנה מהתפתחות וצמיחה איכותית ומשמעותית. הרובע ייהנה משרותי ציבור רבים מגוונים ברמה שכונתית עירונית ועל עירונית.

עדיאל שימרון מנהל הרשות: "רשות מקרקעי ישראל, כזרוע ביצועית של המדינה, שמה לעצמה למטרה לפתח רקמה עירונית תוססת, איכותית בסטנדרטים גבוהים. דרום גלילות היא תכנית חדשנית ומובילה בתחומה וצפויה להוות תכנית דגל במטרופולין תל אביב הנותנת מענה למדיניות הממשלה לתכנון היקף יחידות דיור נרחב במרכז הארץ בכלל, ובלב גוש דן בפרט".

כתיבת תגובה