'פאפא מאסק' מרוצה: המטבעות הדיגיטליים חוגגים

האת'ר מסתמן כאח הצעיר והמוצלח יותר של הביטקוין • מחר: בורסת שיקגו תשיק חוזים עתידיים על האת'ריום • כיצד גרם אלון מאסק למטבע היתולי לקפוץ לגבהים באמצעות מילה אחת? • וגם: האנליסטים מנתחים את עתידו של הדולר

מטבעות קריפטוגרפיים | צילום: shutterstock

שוק הקריפטו שוב מזנק במהלך סוף השבוע. מטבע הדגל של שוק המטבעות הדיגיטליים הלא הוא הביטקוין שוב שובר את קו ה-40,000 דולר ליחידה. בשבוע האחרון עולה הביטקוין בכ-6.1% ומתחילת החודש זינק המטבע בכ-22.3%. היום ערכו יורד מעט והוא נסחר סביב 39,460 דולר ליחידה.

שוק המטבעות המבוזרים חצה בחודש הקודם את רף טריליון הדולר, זאת לאחר הנסיקה המואצת. כעת, לאחר עוד חודש של מסחר ער בשוק הקריפטו, השווי הכולל הוסיף לעצמו עוד כ-180 מיליארד דולר.

מטבע נוסף שהציג נתונים טובים מאוד ושבר את השיאים של עצמו הוא האת'ר או בשמו המלא – האת'ריום. המטבע נסחר בשלב כלשהו ביותר מ-1,700 כאשר מתחילת החודש הוסיף המטבע לערכו יותר מ-30% ומתחילת השנה יותר מ-131% – גבוה בהרבה משל אחיו הגדול הביטקוין. הבוקר נסחר האת'ר בירידות קלות של 3.4% ושערו נע במסחר סביב 1,643 דולר ליחידה.

בסקירת המטבע באתר 'ביזפורטל' נטען כי זינוק האת'ר מתרחש כאשר המשקיעים ממתינים בקוצר רוח להשקתם של החוזים העתידיים עליו בבורסת שיקגו מחר, יום שני. בבורסה כבר הושקו חוזים עתידיים על הביטקוין לפני כשלוש שנים, בתקופת השיאים שרשם בזמנו מטבע הקריפטו המוביל.

"הצעד הזה של בורסת שיקגו עשוי להביא לרכישות של המטבע מצד מצטרפים חדשים לשוק, שכן הוא מאפשר למשקיעים מתוחכמים לגדר את הסיכון שלהם מול פוזיציות שייתכן והם מחזיקים״, כך אמר לאתר CNBC סימון פטרס, אנליסט קריפטו של אי-טורו הישראלית, שפיתחה פלטפורמה למסחר דיגיטלי בשוק ההון.

סיבה נוספת הגורמת לעלייה ולאמון הרב שמטבע האת'ר מקבל, הוא שדרוג משמעותי קרוב של תשתית הבלוקצ׳יין של האת׳ר, את׳ריום, לגרסה 2.0. על פי הדיווח, אלו שמביעים אמון במטבע מאמינים כי עם השדרוג הוא יעשה בטוח יותר והמסחר בו יהפוך למהיר יותר.

כלב השמירה של המשקיעים

ואיך אפשר בלי הציוצים של אלון מאסק? ביום חמישי האחרון, יומיים בדיוק אחרי שהכריז על חופשה מטוויטר שלקח עשיר העולם מטסלה, צייץ מאסק מילה אחת "כלב". וכבמטה קסמים הקפיץ מאסק את המטבע הדיגיטלי הדוג'קוין (DOG-E-COIN) או לפי הסימול המוכר שלו DOGE.

המטבע האיזוטרי שהתחיל את דרכו ב-2013 כבדיחה אינטרנטית, זינק החודש בכ-600%. רק נזכיר שבסך הכול המטבע שווה לא יותר מחצי דולר ליחידה. על פי דיווח ב'כלכליסט' המשקיעים שניסו להריץ את מניית גיימסטופ מקשיבים לכל דברי מאסק – גם אם הם נכתבים בהלצה. המשקיעים מפורום הקריפטו ברדיט רואים במאסק אב רוחני ומכנים אותו 'פאפא מאסק'. "דוג'קוין הוא מטבע הקריפטו של העם", כתב מאסק. בציוץ אחר קבע האיש הכי עשיר בתבל: "אין עליות, אין ירידות – רק דוג'".

על פי דיווח אחר בנושא ב'ביזפורטל' מאסק אמר בתחילת השבוע ברשת החברתית Clubhouse כי הציוצים שלו על הדוג' היו בגדר בדיחה בלבד. עוד הוא הוסיף אז ש"התוצאה הכי משעשעת, והאירונית ביותר, תהיה אם בעתיד בסוף הדוג'קוין יהפוך למטבע של העולם כולו בעתיד".

אלון מאסק | צילומסך מלייב מונרו, יוטיוב

ואילו המיליארדר מארק קיובן (הבעלים של קבוצת האן.בי.איי דאלאס מאבריקס) צוטט ב'כלכליסט' כמי שהצטרף אף הוא לחגיגה בציוץ משלו: "אם הייתי צריך לבחור בין לקנות כרטיס לוטו לרכישת דוג'קוין, הייתי בוחר בדוג'קויין".

 

מט"ח כבד

מטבע נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא הדולר. אמנם הוא לא מטבע קריפטו ואלון מאסק לא מקפיץ אותו עם ציוצים חסרי משמעות, ולמרות זאת כדאי לדעת שהדולר שוב ירד אל מתחת ל-3.30 שקל לדולר. בסוף השבוע נקבע שערו של הדולר על 3.2860 שקל לדולר, ירידה של 0.36%. יום קודם לכן ירד שער הדולר ב-0.061%

כאן המקום לציין כי השינויים הללו בשער הדולר באים לאחר ההתערבות האגרסיבית של בנק ישראל שכזכור, הצהיר כי במהלך 2021 ירכוש 30 מיליארד דולר. לטענת בנק ישראל ההתערבות באה במטרה לעצור את התחזקות השקל, שעשויה להוביל לקריסת יצואנים רבים. מאז ההכרזה, המסחר בשוק המט"ח סוער.

דולר ארה"ב | צילום אילוסטרציה: Nata-Lia / שאטרסטוק

בשנת 2020 רכש בנק ישראל כ-20 מיליארד דולר דולר ויתרות המט"ח שלו זינקו לכ-170 מיליארד דולר. בנק ישראל מתקשה להתמודד עם היחלשות הדולר, ואנליסטים רבים בעולם לא רואים את ההתערבות של בנק ישראל בעין יפה וקובעים כי הדולר ימשיך להיחלש. כך למשל צוטט אמיר כהנוביץ' ב'ביזפורטל': "כלכלני גולדמן זקס התייחסו למדיניות האמורה וציינו שהם לא מתכוונים להילחם בבנק אבל מצד שני לא משנים את תחזית שער החליפין שלהם לסוף שנה, שקל ב- 3.2. זאת בשל הערכה שהכוחות המבניים בכלכלה תומכים עדיין בשקל חזק. נראה שההסבר של גולדמן משקף גישה רווחת יחסית אצל זרים שלא ממהרים להיפטר משקלים".

בהודעה שפרסם היום (א') בנק ישראל, הוא מעדכן, כי יתרות מטבע החוץ בבנק הסתכמו בסוף ינואר בסך 179,507 מיליוני דולרים, גידול בסך של 6,210 מיליוני דולרים לעומת סוף החודש הקודם. היתרות מהוות 44.9 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי.

בבנק ישראל מסבירים כי הגידול התרחש בעקבות, רכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל בסך של כ-6,832 מיליוני דולרים, בנוסף להעברות הממשלה מחו"ל בסך של כ- 287 מיליוני דולרים. מאידך, קוזז הגידול בחלקו על ידי שערוך יתרות מטבע חוץ בסך של כ- 857 מיליוני דולרים, וכן בגלל העברות המגזר הפרטי בסך של כ- 52 מיליוני דולרים.

 

כתיבת תגובה