פריסת הסיבים: יו"ש בחוץ או בפנים? תלוי את מי שואלים

השר יועז הנדל מקדם תוכנית במשרד התקשורת להנחת תשתית אינטרנט מתקדמת בכל הארץ, וקרן ממשלתית הוקמה לפריסת הסיבים באזורי הספר • אך האם התכנית מדירה את תושבי יהודה ושומרון? • במשרד התקשורת לא שמעו על כך • חילופי מכתבים ותגובות מותירים את תושבי יו"ש במתח: האם יזכו לפריסת סיבים?

עובדי בזק בפריסת סיבים אופטיים | צילום: תקשורת תאגידית בזק

האם שר התקשורת יועז הנדל החליט בתוכנית הסיבים לתעדף את כל איזורי הספר מלבד יו"ש? לדברי ראש מועצת שומרון יוסי דגן שפנה בנושא בדחיפות להנדל, זה המצב. בלשכת שר התקשורת, אגב, טוענים אחרת.

שר התקשורת ח"כ יועז הנדל מקדם בחודשים האחרונים את "תוכנית הסיבים" אשר תאפשר תשתית אינטרנט מהירה לכל תושבי מדינת ישראל.

כחלק מהתוכנית תונח תשתית לסיב אופטי שתאפשר גלישת אינטרנט במהירויות גבוהות מאוד. מכיוון שחברת בזק טוענת שחיבור הפריפריה לתשתית זו אינה כלכלית עבורה, הוקמה קרן ממשלתית שתסבסד את הנחת התשתית באיזורי הספר.

על פי החלטת שר התקשורת יתועדפו כל יישובי הגבול – יישובי הספר מעוטף עזה דרך הנגב הגליל הערבה. אלא שביו"ש טוענים כי כולם יתועדפו – מלבד יישובי יו"ש למרות היותם יישובי ספר בצמוד לרשות הפלסטינית בדיוק כמו בעוטף עזה ויישובי הספר האחרים.

בעקבות כך פנה ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן במכתב דחוף לשר הנדל, זאת לאחר שנפגש ושוחח עם השר, בו הוא קורא לו לחזור בו מהחלטתו להדיר את יו"ש מהתוכנית לתעדוף יישובי ספר לחיבור לתשתית האינטרנט המתקדמת ואומר: "לתדהמתי התברר לי כי בהחלטה תמוהה ביותר, בחר משרד התקשורת לתעדף את כלל איזורי הספר במדינת ישראל – מלבד איזור יו"ש אשר איננו מתועדף.

"דבר זה אושר הן על ידך בפניי והן בכתב ע"י יועצך בפני המועצה האזורית שומרון.

"לא ייתכן שמשרד התקשורת של מדינת ישראל יחרים בצורה ברורה חצי מיליון אזרחים של מדינת ישראל", כותב דגן.

לדבריו, "יישובי הר חברון הם פריפריה לא פחות מהנגב הצפוני והישובים איתמר ואלון מורה הם לא פחות איזור קו עימות ואיזור ספר מעוטף עזה (שתיהן צמודות לרשות הפלסטינית ושתיהן סופגות טרור).

"החלטה זו, שהלכה למעשה הופכת את כל תושבי יו"ש לסוג ב'".

עוד הוסיף דגן, כי "הטענה שבשלב מסויים כל הישובים בארץ יחוברו לתשתית אינטרנט נאותה אינה רלוונטית משום שאם מתעדפים את כל איזורי הספר מלבד יו"ש אנחנו נהיה אחרונים ולכך משמעויות דרמטיות".

בסיום מכתבו, פונה דגן לשר הנדל ואומר: "כמי שאני מכיר אותו כאיש ישר דרך אני קורא לך להפוך את ההחלטה משום שאחרת אתה גוזר על יהודה ושומרון בעוד 3 שנים להיות שנות דור אחורה. וזאת בזמן שגם כך יו"ש סובלת מבעיית תשתיות – בהן תשתיות אינטרנט – קשה".

פריסה במעלה אדומים ובאריאל

כאמור, במשרד התקשורת מיהרו להכחיש את הדבר, ומלשכת שר התקשורת נמסר בתגובה להודעתו של ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "לצערנו יוסי דגן לא הצליח להבין את הרפורמות בשוק התקשורת. תושבי השומרון לא זקוקים לאוויר בתקשורת אלא לתשתיות תקשורת. מה שכתב זה גיבוב של פרטים לא נכונים. אין ביניהם לבין המציאות שום קשר.

"מציעים לו לפנות לחבריו ראשי המועצות באיו"ש שנהנים מהמהפכה בשוק התקשורת, למען רווחת תושביהם. הם יסבירו לו על עבודת משרד התקשורת ואיך מקדמים תשתיות.

"רק השבוע חוברה העיר מעלה אדומים לסיבים אופטיים, אריאל בדרך, בזק ושאר החברות קיבלו רישיון כדי לתת שירות באיו"ש אחרי 36 שנה. שר התקשורת מציע למועצה לקחת פרויקטור לעניין שמבין בתחום התשתיות.

"במתווה סיבים שהובא לממשלה ע"י השר הנדל ואושר, נכתב כי "על שר הביטחון להנחות את המפקד הצבאי להטמיע, בשינויים המחויבים וככל הנדרש, את יישום החלטה זו לגבי תשתית התקשורת ביהודה ושומרון, וכל הוראה רלוונטית אחרת שתינתן בהמשך לה, וכן להנחות את שר התקשורת לערוך התאמות על מנת לאפשר יישום של ההחלטה כאמור באזור יהודה ושומרון, ככל שיידרשו".

"בנוסף, בתזכיר חוק שנמצא על שולחן הממשלה נכתב כי תהיה פריסה בכל מקום בישראל ובכלל כך באזורי יהודה ושומרון, הן על ידי בזק והן על ידי קופת התמרוץ", דברי לשכת השר הנדל החריפים מול טענותיו של דגן.

עם מי הצדק? המציאות בשטח תשפוט.

תגובה אחת ל: "פריסת הסיבים: יו"ש בחוץ או בפנים? תלוי את מי שואלים"

  1. חובה חובה סיבים אופטיים ביהודה שומרון ולפחות בערים הגדולות כמו אריאל , קרני שומרון, גינות שומרון , מעלה שומרון וכו'

כתיבת תגובה