צא מדירת קבע || הבתים המוזרים והמעניינים בעולם

מתברר שיש גם אופציות אחרות למגורים בתים במידות מינימליסטיות, מגורים על ארבע גלגלים בבתים ניידים, בתי ענק ובתים מוזרים • וגם: מה עלות המגורים בשני קצוות סקלת המחירים • שבו בדירת ארעי וצאו לסיור שיפתח לכם אפיקים חדשים

דירות בשקל. עמנואל | צילום: חד זווית

קחו נשימה עמוקה והביטו אל הנתון הבא: היקף תיק המשכנתאות של כל הבנקים בישראל עומד להגיע ל-400 מיליארד שקל! כן, קראתם נכון. אזרחי ישראל חייבים לבנקים במדינה ארבע מאות מיליארד שקל, במספרים: 400,000,000,000 שקל. זהו סכום השעבוד שלנו לארבע הקירות המקיפים אותנו כל ימות השנה. רק לשם השוואה, תקציב מדינת ישראל כולה לשנה עומד על סכום זה בקירוב.

אם נרד לרזולוציה נמוכה עוד יותר נגלה, כי לסכום הזה מחויבים קצת יותר ממיליון משקי בית בישראל בממוצע. על פי נתוני הלמ"ס, רק 39% מהאנשים שגרים בדירה בבעלותם משלמים משכנתא. כך שאם בישראל יש כ-2.66 מיליון משקי בית בישראל, הרי שבממוצע רק כמיליון משקי בית משלמים משכנתא (בפועל ישנם אזרחים בעלי שלוש-ארבע דירות ויותר).

ביריעה הבאה לא נכנס להיסטוריה של מגפת המשכנתאות, גם לא להיסטריה שתקפה אותנו ושבגללה אנחנו 'חייבים' לקנות בית. זה ממש לא משנה אם הדבר נובע מהשאיפה שהטביעו בנו הדור הקודם שכָּמַהּ לדירת קבע לאחר שנות גלות ארוכות בכל העולם או מסיבות אחרות שעולות ממחקרים מעמיקים בנושא. זהו הסכום, זאת החובה. רק שתדעו שבמדינות רבות בעולם שוק השכירות פורח הרבה יותר ולא לכל זוג צעיר יש כבר דירה משלו.

בימים בהם אומרת לנו התורה 'צא מדירת קבע ושב בדירת עראי', אולי כדאי שנעצור לרגע ממרוץ המשכנתאות המטורף שאנו שרויים בו ונביט בנושא מכיוון שונה. ננסה להכיר אופציות אחרות למגורים. נלמד כיצד גרים אנשים בבתים במידות מינימליסטיות, נבדוק האם בית חייב לעמוד על ארבע עמודים נייחים או שמא אפשר לגור על ארבע גלגלים ניידים, נבחן עד להיכן אפשר למתוח המושג שנקרא בית ונברר את עלות המגורים בשני קצוות סקלת המחירים – מהזול ביותר ועד ליקר ביותר.

שבו בדירת ארעי וצאו לסיור שיפתח לכם אפיקים חדשים בראש.

הזולה ביותר למגזר

הסכום הגרנדיוזי של ארבע מאות מיליארדי השקלים שסוחבים על גבם אזרחי ישראל תמורת קורת גג, שלח אותנו לבדוק מהו המחיר המינימלי המאפשר לדור בין ארבע קירות. יהודה ס. מעמנואל שבשומרון מספר ל'ביזנעס' כי המחירים ביישוב לאחר הנפילה הגדולה של היזמים היו זולים וסבירים. את המכה הגדולה קיבל היישוב לאחר שני הפיגועים שאירעו סמוך לו, בשנת תשס"ב. "העזיבה הייתה מהירה מאוד. היישוב שהיה רגוע יחסית עד אז, הפך למקום עם תנועה בכיוון אחד, החוצה. לא היה יום שלא עזבו עוד כמה משפחות. משאיות הובלות חרשו את הכבישים השקטים", מתפייט יהודה באוזנינו.

בשלב מסוים אחרי שהפיגועים נרגעו וגל העזיבה שכך, הגיע מצב שבעלי דירות הסכימו להשכיר את דירתם תמורת שקל אחד בלבד בחודש, ובלבד שזו לא תעמוד ריקה. "באותה תקופה הפכה עמנואל לסוג של עיר מקלט חרדית. חשוב לי לציין שהיום רוב התושבים מהסוג הבלתי הולם – שקפץ על המציאה – עזב את המקום".

מבט אל בתי עמנואל | צילום: חד זווית

שש שנים לאחר הפיגועים, ועדיין המחירים היו ברצפה. מיכל ס., אחותו של יהודה מצטרפת לשיחה: "בשנת תשס"ח עברתי לגור בדירת שלושה חדרים, תמורת 100 דולר לחודש בלבד. שנתיים לאחר מכן המחיר זינק… ל-150 דולר. באותה תקופה גיסתי שילמה 2,500 שקל לחודש לדירה דומה, אך ישנה יותר, באשדוד".

בואו לגור, נשלם לכם על זה

אם אנחנו מדברים על דירה בשקל אחד לפני עשור וחצי, מה תגידו על עיירות קסומות באיטליה שמציעות בתים לרכישה באירו אחד בלבד? צוות אתר 'בעולם' ריכז לפני כשנה רשימה של שש ערים  עיירות וכפרים מכל רחבי איטליה, שנלחמים בעזיבה ההמונית של התושבים המקומיים באמצעות הצגת האפשרות לרכוש בתים באירו אחד בודד – רק כדי שתבואו לגור שם. מצב הבתים שם דומה מאוד לבתים רבים בירושלים בואכה מאה שערים ושכונת הבוכרים. הבתים זקוקים לשיפוץ – בדרך כלל בעלות של כמה עשרות אלפי שקלים, והרוכשים צריכים להתחייב לעשות זאת.

הבתים נמצאים בין היתר בעיר קמרטה, בה מכהן כראש העיר מר וינצ’נזו ג'ימברון וגם בעיר סמבוקה (נבחרה ב-2016 לעיר היפה באיטליה) בה מכהן לאונרדו צ'אצ'יו כראש העיר. שתי הערים נמצאות באי היפהפה סיציליה.

בעיירה טאורה האיטלקית לקחו את ההצעה צעד אחד רחוק יותר ובמקום להציע בתים במחיר מוזל ולגלות שהקונים הפכו את המקום לבית הנופש שלהם בלבד – וכך לא תהיה המשכיות לעיירה, כמטרת ההצעה, ולכן מציעים לא רק דירות חינם אלא בתשלום מצד העיירה כשההתחייבות היא למגורים במקום. בין היתר, תנאי 'ועדת הקבלה' היא: משפחות עם ילדים בלבד.

לגור בתוך ציור. רחוב בטאורה | צילומסך מתוך Comune Teora

דירות באירו תוכלו למצוא גם בעיירה השקטה והשלווה אולולאי באי סרדיניה וגם במחוז קמפניה בה מצויה העיירה זונגולי הסמוכה לנאפולי (בהתחייבות למגורים במקום למינימום 3 שנים). על פי אתר 'בעולם', בעיירה הייחודית מוליסה הנמצאת בחבל אברוצו, שבדרום-מרכז איטליה לא מציעים בתים ביורו, אולם מוכנים לשלם לכל תושב חדש שיגיע 700 יורו בחודש למשך שלוש שנים.

הולכים על גדול

בקצה השני של סקלת המחירים, נמצאות טירות ענק וחווילות פאר הכוללים שלל חדרים ופינוקים: בריכות שחייה בעיצובים מרתקים, מגרשי גולף וטניס, גינות מרהיבות עין, מרתפי יין ואפילו מנחתי מטוסים.

הבית היקר בעולם הוצע למכירה בשנת 2016 ב-1.1 מיליארד דולר. מדובר בכלל באחוזה ענקית הנמצאת בעיירה בריביירה הצרפתית. חשוב לציין כי בעולם יש נכס יקר יותר, אך קצת קשה להגדירו כ'בית'. מדובר בארמון בקינגהאם שלפי הערכות שונות שווה כ-3 מיליארד דולר. זהו ארמון המלוכה הבריטית בלונדון ומקום משכנה הקבוע של המלכה אליזבת השנייה.

ארמון בקינגהאם |צילומסך מאתר PaKoespakoes.com

הבית השני היקר בעולם נקרא אנטיללה, ממוקם במומביי בהודו ועל פי אתר PaKoespakoes.com עולה כמיליארד דולר. ה'בית' נבנה עבור מוקש אמבני, האיש העשיר בהודו הנמצא במקום החמישי של המיליארדרים הגדולים של האנושות. את מרבית הונו עשה אמבני מבתי זיקוק. הבית כולל בין ביתר: שש קומות לאחסון רכב, תחנת שירות לרכבים, גם ספא בריאות, אולם נשפים וסטודיו ליוגה, חדר גלידות ומספר בתי קולנוע.

מחירי הבתים היקרים בעולם נעים בין כמה עשרות מיליוני דולרים ועד 600-700 מיליון דולר וצפונה. רק חשוב שתדעו שאם אין לכם צי של משרתים וגננים אתם לא תצליחו לתחזק בית כזה אפילו לא שעה.

אנטיללה. הבית השני היקר בעולם | צילומסך מאתר PaKoespakoes

כדי לגרות את בלוטות הטעם נספר לכם, שבבתים היקרים בעולם תוכלו למצוא לצד מספר רב של חדרים, חדרי אמבטיה ומשרדים גם אגם פרטי, תחנת כוח פרטית, מגלשת מים מיוחדת, בריכת שחייה בגודל אולימפי, אמפיתאטרון בן 500 מושבים (טקס סיום הש"ס אישי), אורווה גדולה, 1000 מטרים של חוף פרטי אולם באולינג, אולם הקרנה עם 50 מושבים, בקתות אירוח ואכסניה שמתאימה ל-50 אנשים (לכל המשפחה המורחבת), ספא מפנק ומרכז ימי בשטח של 1,100 מטר מרובע.

תנועת הבתים בתנועה

מארמונות עם שטחים עצומים נעבור לבתים הקטנים ביותר. אחד הבתים הצרים בעולם נמצא בעיר וורשה שבפולין. רוחב הבית לא עולה על 92 סנטימטרים והוא תוכנן על ידי יאקוב שצקני עבור הסופר הישראלי אתגר קרת. הבית בן ארבע קומות ויש בו 'הכל': סלון ומטבח, חדר שינה ושירותים.

הבית ברוחב 92 סנטימטר בלבד | צילום: centrala.net

בעולם בכלל ישנה תנועה שנקראת 'תנועת הבתים הקטנים' (Tiny houses) שהחלה בארצות הברית בסוף שנות ה-90. התנועה דוגלת ומעודדת מגורים בבתים קטנים של  10-40 מטרים רבועים ללא חיבור לתשתיות העירוניות (Off-Grid). נכון, אי אפשר לארח את כל המשפחה בבתים קטנים שכאלה ובישובים החרדיים דירות מיניאטורות שכאלה מכונות בשם 'דירות סלח לי', מאידך תחשבו על חיים נטולי דאגות משכנתא וסחרור חובות.

 נדב גליק מאתר xnet של ynet מספר על ברייס לנגסטון, בלוגר שמעודד את התופעה. יום אחד בגיל 27 מצא ברייס את עצמו ללא עבודה וללא הכנסות באופק. לנגסטון, תושב אוקלנד שבניו זילנד נחשף לתנועה, והחל לבנות לו בית קטן בפאתי אוקלנד, פרויקט שעלה לו כ-15 אלף דולר ניו-זילנדי (כ-40 אלף שקל), והעניק לו כל מה שהוא צריך כדי לא להיות תלוי באף תשתית חיצונית: מערכת סולארית שתספק לו חשמל, מערכת אקולוגית לטיפול בשפכים, מערכת לאגירת מי גשם, ושלל גאדג'טים אקולוגיים וטכנולוגיים נוספים.

"כשאתה מעצב בית רגיל, פשוט יותר להתאים אותו לצרכיך, כי יש מקום לכל מה שאתה צריך. כל מה שאתה רוצה יכול להיכנס. בבית קטן, אתה צריך להתאים אותו אליך ולקבוע סדר עדיפויות", אומר לנגסטון. "לדוגמה, אם יש לך משפחה גדולה ואתה נהנה לבשל ולארח, תצטרך למצוא דרך לעצב את החלל בצורה הולמת. אתה צריך להכיר את עצמך ולדעת מה חשוב לך. אם הבית לא יתאים לצרכיך, אתה פשוט לא תהיה שמח בו".

למרבית הבתים הקטנים יש יתרון נוסף, הם לא צמודי קרקע אלא יושבים באוויר, מרחפים על ארבעה צמיגים ויכולים להתנייד ממקום למקום. דמיינו שתוכלו לנסוע בקלות לשבת למירון בלי לשלם כמה מאות שקלים למיטה וגם להורים אפשר לנסוע כך – בלי לתפוס חדר בביתם הצר מהכיל… הבתים הבנויים על גלגלים יכולים לבוא בתצורת רכב קראוון המצוי מאוד בארה"ב, באמצעות נגרר או באוטובוס ישן. גם משאיות ישנות מתאימות לעניין.

אם המונח 'בית על גלגלים' מזכיר לכם בית מבולגן של גדוד ילדים בסגר, תחשבו שוב. אתר iw.home-mo.com מציע לנו בתים קטנים על גלגלים הבנויים על פלטפורמות שונות. הבתים מכילים הכל בקטן ואפילו יש קומה שנייה המיועדת לשינה. חלק מהבתים כבר שכחו שהיו אי פעם על גלגלים שהאוויר בהם נגמר מזמן מאוד. המרכב כולו יושב על עמודים וסביר להניח שרמ"י יראו בכך פלישה לאדמות מדינה, דבר שעלול להסתיים לעתים בפינוי אלים.

בית קבע, לשלושים יום

הדהירה של אזרחים רבים לבעלות על דירות, מכניסים את כל השאר לחשש 'סכנה' אם הם יישארו מאחור בפיגור אחרי השאר אם הם ישכרו בית. על פי כתבה באתר 'אקונומיסט' שהובאה ב'דה מרקר', הדיור היקר פוגע בכלכלה באופן ישיר, כי הוא מאלץ שוכרי בתים להפחית בהוצאות על דברים אחרים. מדיניות כלכלית שמסתמכת על כך שבעלי בתים יקחו עוד ועוד הלוואות איננה בת-קיימא. לפי מחקר של קרן המטבע הבינלאומית, עלייה בחוב משקי בית בטווח הקצר, משפרת את הצמיחה והתעסוקה. ואולם בסופו של דבר נדרשים משקי הבית לפרוע את ההלוואות והם מקטינים צריכה – כך שתוך 3-5 שנים ההשפעה החיובית מתהפכת: הצמיחה מואטת יותר משהייתה אלמלא היו לוקחים את החוב, והסיכוי למשבר פיננסי גדל.

מצב נתון זה הביא אנשים רבים בעולם להתייחס לבית שלהם כאל קוריוז. מנקודה זו קצרה הדרך לבתים משוגעים ומוזרים כאחד. הסיבות לבתים המוזרים הם על פי רוב אומנותיים אולם רובם נראים כקוראים תיגר על כל מה שרובנו מגדירים כבית. עופרי פז ב-Mako מספר על בית בצורת צדפה שתוכנן על ידי Javier Senosiain, שמתמחה במבנים בעלי צורות אורגניות וייחודיות עם שימוש נרחב בצבעים בוהקים. הבית הזה תוכנן בצורת ספירלה, עם חלונות ויטראז', מסדרונות מעוקלים, קירות עקמומיים ומראה דינמי והמשכי.

בית הזוי יותר הוא מבנה המזכיר את הפסוק שכתוב על המן שירד במדבר – 'וחם השמש ונמס' או את הקיקיון של יונה הנביא מיום הכיפורים האחרון. הבית בנוי מ-8,000 לבנים העשויים משעווה אדומה שהלכו ונמסו לאיטם תוך כ-30 יום לאחר ההקמה. את הבית בנה האמן אלכס צ'ינק ואת ההשראה לבית, שממוקם בלונדון, קיבל צ'ינק ממפעל לייצור נרות שקיים באזור כבר מאות שנים.

הבית נמס תוך 30 יום | צילום: alexchinneck

בית נוסף ששכח לחלוטין כיצד אמור להיראות בית – הוא בית הנעל, שנבנה על ידי מוכר נעליים בשם היינס. המעניין הוא שהיינס עצמו כלל לא גר בנעל, אלא מכר אותו לאחד מעובדיו שהפך את הבית לפתוח למבקרים.

בית הנעל, פנסילבניה | צילומסך מתוך אתר: www.marvelbuilding.com

ומעבר לכל הבתים המוזרים הללו יש בעולם טרנד של בתים הפוכים על הראש. אלו בתים שנבנים מראש בצורה הפוכה, כך שנראה שהבית עומד על הראש – אך נותיר משהו לפורים…

 

כתיבת תגובה