ציפיות נמוכות מדי לאינפלציה

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "להערכתנו, עדכון תחזיות הצמיחה העולמיות השבוע צפוי להביא לעדכון כלפי מטה של כלל התחזיות במשק כולל תחזית בנק ישראל בשבוע הבא"

אינפלציה | צילום אילוסטרציה: Sementer, שאטרסטוק

בארץ

קרן המטבע הבינלאומית הפחיתה כצפוי את התחזית שלה לצמיחה הגלובלית, בעיקר בשל התמשכות ההגבלות בגין הקורונה, כאשר אף מדינה בעולם לא הצליחה "להתחמק" מהעדכון כלפי מטה. התוצר הגלובלי צפוי להתכווץ השנה ב-4.9 אחוזים, קצב הצמיחה הגרוע ביותר מאז סוף שנות השלושים של המאה הקודמת, בה התוצר התכווץ ב-10 אחוזים במשך כ-3 שנים. ארה"ב צפוייה להתכווץ ב-8 אחוזים ואירופה ב-10.2 אחוזים (גם בשל המשקל הגבוה יותר של התיירות בתוצר). בשווקים המתעוררים נרשמו עדכונים משמעותיים כלפי מטה כאשר בולטת לשלילה היא הודו, שדיווחה באפריל על 114 מיליון מובטלים חדשים, וצפויה להתכווץ ב-4.5 אחוזים השנה. סין היא כמעט המדינה היחידה שצפויה להציג צמיחה חיובית, זעומה של 1 אחוז. המצב תומך בהמשך מדיניות מוניטרית ופיסקאלית מרחיבות, כל מדינה לפי יכולתה.

תחזיות הצמיחה הגלובליות הם חלק מההנחות היסוד שבבסיס התחזית שלנו ושל שאר הגופים שעושים תחזית לצמיחה בישראל. לכן, אנו מצפים שביום שני הבא חטיבת המחקר של בנק ישראל תעדכן את תחזית הצמיחה כלפי מטה (ממינוס 4.5%). במקביל, אנו צופים שהבנק יותיר את המדיניות המרחיבה שלו ללא שינוי (ריבית ותוכנית רכישות), אך במידה ונראה החלה מחודשת של הגבלות על הפעילות במשק אנו צופים הגברת הצעדים ע"י הבנק.

 יהיה חם באוגוסט – תתכוננו לירידה חסרת תקדים בתוצר ברבעון השני.

למרות השיפור בפעילות מאמצע מאי, אין זה מספיק כדי לפצות על האובדן העצום של התוצר שנרשם ברבעון השני, גם בישראל וגם ברוב העולם המערבי. המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק הראה על ירידה של 1.8 אחוזים במאי (לאחר מינוס 1.6% באפריל), נתון שמנבא התכווצות דו-ספרתית בתוצר ברבעון השני (שיתפרסם רק ב-16 באוגוסט).

 ירידה חדה (ובעינינו לא מוצדקת) בציפיות לאינפלציה בשבועיים האחרונים.

הציפיות לאינפלציה הנגזרות מהאג"ח הממשלתיות ירדו בשיעור חד בשבועיים האחרונים בתמיכת העלייה בתחלואה והחששות מחידוש ההגבלות לצד התאוששות איטית יותר של הכלכלה, להערכתנו הציפיות נמוכות מידי במיוחד בקצוות הטווחים (קצר וארוך).

למרות ההגבלות באפריל ירידה קטנה בלבד ביצוא שירותי ההיי-טק. החוזקה ביצוא השירותים ממשיכה לתמוך בעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, ובכך גם בחוזקו של השקל.

סך יצוא השירותים של ישראל באפריל היה נמוך ב-21 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, בעיקר בשל קרוב ל-90 אחוזים ירידה ביצוא שירותי התיירות. עיקר מנוע הצמיחה של יצוא השירותים נותר בענפי ההיי-טק (בניכוי חברות הזנק) שאמנם ירדו ב-3 אחוזים באפריל (על פי נתונים מנוכים עונתיות) אך הם גבוהים ב-9 אחוזים בהשוואה לרמתן בשנה שעברה. העובדה ששיא ההגבלות על הפעילות במשק היה בחודש אפריל, ירידה חד‑ספרתית בלבד ביצוא שירותי ההיי-טק מפתיעה לחיוב ומדגישה את עמידות הענף במשבר הנוכחי. החוזקה ביצוא השירותים ממשיכה לתמוך בעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, ובכך גם בחוזקו של השקל.

 בעולם

עלייה מהירה בתחלואה בארה"ב דוחפת את הממשל להגדיל תמריצים ומורידה את הנשיא בסקרים.

הסרת ההגבלות על הפעילות הכלכלית בארה"ב התרחשה כאשר שיעור הנדבקים המאומתים החדשים היה גבוה בהשוואה לכל המדינות המפותחות. פתיחה מוקדמת של הכלכלה תרמה לעלייה מהירה ביותר של מספר המקרים שהגיעו בשבוע האחרון לשיא חדש, אך עם שונות גבוהה בין המחוזות השונים. הדבר מגביר להערכתנו את הסיכויים שהנשיא והקונגרס יציגו עד לבחירות תוכנית תמריצים נוספת.

בפברואר, כאשר שיעור האבטלה עמד על כ-3 אחוזים, הסיכויים לבחירתו מחדש של טראמפ היו מאוד גבוהים. אך כרגע, כ-4 חודשים לפני הבחירות, משבר הקורונה ושיעור אבטלה דו-ספרתי העבירו מצביעים למועמד הדמוקרטי. הנשיא טראמפ כמעט מעולם לא הוביל בסקרים הכוללים לבחירות, אך המועמד המנצח לא צריך את מירב הקולות אלא את מירב האלקטורים (לפחות 270), כך שהמרוץ הוא למעשה בין מספר של מדינות שלא הוכרעו (בסקרים). הבולטת מכולם היא טקסס (38 אלקטורליים והשנייה בגודלה) שהפער הדו-ספרתי שנרשם לטובת הנשיא עוד בפברואר, ירד בשבוע האחרון לכיוון טעות המדגם הסטטיסטית.

בעקבות זאת אנו צופים שהנשיא יאיץ בכל הכלים שברשותו, ע"י תמיכה פיסקאלית להורדת האבטלה, תמיכה בשוק המניות וניגוח פוליטי של סין (ואולי גם אירופה). הדבר צפוי להמשיך ולתמוך בתנודתיות בשווקים.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה