קורונה, טישים, קריאת מגילה, חתונות, אירועים ותחבורה ציבורית

הוראות מחמירות חדשות המיועדות לעכב או למנוע את התפשטות הנגיף, מציבים סימן שאלה על קיום האירועים המסורתיים בקהילות בחג הפורים • הרב הראשי קרא שלא לנשק את המזוזה מחשש להדבקה • שני אנשים המחויבים בבידוד שהו בסביבת ראש הממשלה • וגם: קריאה לממשלה להתערב באופן בהול במצוקת חברת אל על

טיש פורים. אילוסטרציה | צילום: גילי יערי, פלאש 90

נגיף הקורונה העולה ארצה אט אט, קיבל אמש סל קליטה נדיב בדמות 11 הוראות חדשות ומעודכנות ממשרד הבריאות. ההוראות שהתפרסמו אמש בעיתונות הכללית, עברו מוטציה והוכנסו לעיתונות החרדית עם תוספות והתאמות עבור המגזר החרדי.

על פי הנחיות משרד הבריאות, אם חזרתם מאחת המדינות הבאות – יש להיות בבידוד בית במשך 14 יום ממועד עזיבת המדינה. להלן רשימת המדינות: אוסטריה, איטליה, גרמניה, הונג קונג, יפן, מקאו, סין, סינגפור, ספרד, צרפת, קוריאה הדרומית, שוויץ או תאילנד. כמו כן לא יוכנסו לארץ זרים ממדינות אלו, אלא אם יציגו יכולת מוכחת לבידוד בית.

מלבד זאת, אומרים במשרד הבריאות, אם חזרתם מאחת מהמדינות לעיל, או אפילו מטאייוואן והנכם מרגישים ח"ו את אחד מתסמיני הנגיף: חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, יש ליצור קשר טלפוני עם מוקד 101 של מד"א. אין להגיע למרפאת קופת חולים ולא לחדר מיון. במידת הצורך יגיע פרמדיק לבדיקות מעבדה לביתכם ולהמשך טיפול, על פי החלטת הרופא.

איסור יציאה מהארץ

במסגרת ההנחיות החדשות והחריפות, עליהן הכריזו אתמול שר הבריאות יעקב ליצמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, נאסר באופן גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל. כמו כן תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בחו"ל, יחויבו בבידוד בית 14 יום.

אם כבר טסתם לחו"ל, ב-14 הימים האחרונים – לכל יעד שהוא, אפילו למדינות שבהם אין קורונה – חל עליכם איסור השתתפות בהתכנסויות מעל 100 איש. כלומר, אפילו לא השתתפות בתפילות המוניות, רצוי לחפש בית כנסת קטן לתפילה ולא להגיע למקומות הומי אדם כמו סופרמרקטים וכדומה.

לגבי יציאה לחו"ל. משרד הבריאות קורא שלא לצאת מהארץ ובמודעה המתפרסמת היום בעיתונות החרדית, מודגשות גם הנסיעות לפולין או מקומות אחרים. גם נסיעה במסגרת החגים המתקרבים, לרבות חג הפסח, כלל לא מומלצת. על עובדי מערכת הבריאות, חל איסור גורף לצאת לחו"ל. ומשרד הבריאות אף העביר המלצה לנציב שירות המדינה, לאסור באופן גורף, יציאות עובדי הממשל לחו"ל.

לא למזוזות ולא לטישים

הנחייה נוספת מבטלת הלכה למעשה, את הטישים של פורים בחסידויות הגדולות. על פי ההנחיה, חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש. אתמול פורסם, כי ישנם שיקולים להוריד את כמות האנשים, המותרת באירועים והתכנסויות, ל-2,500 איש בלבד.

ההמלצה באופן כללי לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות, כגון מחלות לב, סכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו"ל, או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.

מלבד זאת, משרד הבריאות ממליץ להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים. כמו כן, בהתכנסויות המוניות, אין לנגב ידיים במגבות ציבוריות כלל, אלא בנייר חד פעמי או במגבת פרטית.

שימו לב לפרט החשוב הבא: אנשים המחויבים בבידוד בית, אינם יכולים לצאת מהבית כלל, גם לא לצורך תפילה במניין. לאחר ישיבה שהתקיימה בלשכתו של הרב הראשי דוד לאו, בהשתתפות שר הבריאות ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות, בנוגע להשלכות ההלכתיות בהתמודדות עם נגיף הקורונה, הודיע הרב לאו כי אין לנשק מזוזות כלל בגלל הקורונה.

בית הספר על מנעול ובריח

אתמול הוכנסו לבידוד, 1000 תלמידים הלומדים בבית ספר אזורי ברנר, כולל מורים, אנשי צוות וצוות ההסעות שהיו במגע עם חולה מספר 13, נער מהיישוב אירוס, הלומד בבית ספר אזורי ברנר ועבד בחנות הפיראט האדום באור יהודה. החולה אף שהה באצטדיון בלומפילד וקהל הצופים שישב בשורות הסמוכות לנער, נשלח לבידוד. בית הספר נסגר על מנעול ובריח בהוראת משרד הבריאות.

ראש הממשלה ושר הבריאות אמרו אמש במסיבת עיתונאים כי עדיפה היערכות יתר ולא היערכות חסר. הם השוו את איטליה המתקדמת למדינת ישראל ואמרו כי אם באיטליה, קצב ההתפשטות של הנגיף היה כה מהיר, יש לעשות הכל בישראל, על מנת למנוע את התפשטותו.

בחדשות 13 צוטט סגן מנכ"ל משרד הבריאות, שהצפי הולך להחרפת ההנחיות: "אנו נערכים למניעת נסיעות בתחבורה ציבורית, איסור ומניעת התקהלויות כגון אירועים וחתונות, ולסגירת מוסדות החינוך בישראל, כבר בימים הקרובים" .

הנגיף מתקרב לנתניהו

אתמול פורסם בכלי התקשורת, על מקרה שני שאדם שהיה אמור להיכנס לבידוד, שהה בסמוך לראש הממשלה בנימין נתניהו. במקרה הראשון היה זה ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף אהרון חליווה, שחזר לפני שבוע מחופשה פרטית באיטליה, נכנס לדיון ביטחוני עם נתניהו ולאחר מכן נשלח לבידוד.

אתמול (רביעי) שהה העיתונאי חזקי ברוך בחדר עם ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת, בעת כינוס חברי מפלגות 'בלוק הימין'. ברוך שחזר מביקור בצרפת, לא קיבל תחילה כל הנחייה לגבי הבידוד. רק כחצי שעה לפני הכינוס, פורסמה ההנחיה שכללה את החוזרים מצרפת, אך ברוך פספס את ההוראה. עם סיום הכינוס, מיהר העיתונאי לעזוב את משכן הכנסת ולהיכנס לבידוד בית.

בלשכת ראש הממשלה הבהירו אמש, כי נתניהו אינו נדרש להיכנס אף הוא לבידוד, שכן על פי הנחיות משרד הבריאות, אדם שהיה ליד אדם שצריך להיות בבידוד – אינו צריך להיכנס אף הוא לבידוד. ואנו תוהים, מה תועלת בבידוד, אם מי ששוהה עם מבודד, אינו מתבודד אף הוא? הן במידה וחלילה יתגלה כי חלה, זה ששהה עמו היה עשוי להעביר את הנגיף, לכל סביבתו.

קורונה ומגילת אסתר

התקנות החריפות החדשות, שנכנסו לתוקף אתמול אחרי הצהריים, הביאו בהלה גדולה בציבור. מוקד מד"א ספג עשרות אלפי שיחות של אזרחים מודאגים והמוקד קרס. במד"א אומרים שהמוקד ערוך לקלוט מספר רב של שיחות, אולם אתמול הציפו את המוקד למעלה מ-31 אלף שיחות, קפיצה של כ-500 אחוזים מהכמות הרגילה. עקב ההצפה התארכו זמני ההמתנה לכשתי דקות, פי 30 מהזמן הרגיל. גם במוקד קול הבריאות, נרשמו עומסים כבדים וזמני ההמתנה ארוכים מהרגיל.

במשרד הבריאות אומרים, כי הם "נערכים לשיפור היכולות הטכנולוגיות וקיצור זמני ההמתנה בהקדם האפשרי". כמו כן למידע בנושא נגיף הקורונה, ניתן לפנות גם למוקדי קופות החולים. שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן התראיין אתמול לגל"צ ואמר, כי בקריאת המגילה בגור, לא יהיו יותר מ-5,000 איש. "לשמור על החוק והבריאות", קרא ליצמן לכל אזרחי מדינת ישראל.

אל על

ובינתיים, אל על הניצבת ממש על סף קריסה, מנסה להפעיל לחץ על הממשלה להכניס את היד לכיס ולהצילה.

אמש שלח יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מכתב בהול לראש הממשלה ולשר האוצר, בבקשה להכנס לעובי הקורה ולהציל את החברה ובעיקר את עובדיה – על אלף מהם מונפת חרב הפיטורין באופן מידי – לבל ייוותרו בערב חג הפסח, ללא פתרון מידי למצוקתם.

"איום כה חמור של פיטורי עובדים בהיקף כה חריג – פיטורים שתוקפם עלול להיות מידי, או לכל המאוחר בסביבות חג הפסח, מחייב פעולה דחופה מצד המדינה" מציין ח"כ גפני במכתבו.

עוד הוסיף יו"ר ועדת הכספים, כי התבקש מצד חברי כנסת רבים, לכנס את הוועדה לדיון בנושא, אך הוא סבור כי כינוס זה, נכון יהיה לקיים רק לאחר כינון הכנסת ב-16 לחודש. יחד עם זאת מציין ח"כ גפני, כי נוכח כך שמדובר בבעיה משמעותית, שנוצרה בעקבות החלטות נכונות שהתקבלו סביב נגיף הקורונה, הוא מבקש מרה"מ ושר האוצר למצוא את הדרך לסייע לחברה.

כך חותם גפני, בבקשה מהשניים: "אודה לכם אם תנקטו בכל אמצעי מידי אפשרי כדי להושיט את העזרה הכלכלית הנדרשת על מנת שיימנעו פיטורי עובדים מחד, ומאידך יישמר האינטרס של המדינה בהמשך פעילותה של חברת אל-על".

מלבד זאת, הוא פנה במכתב גם לראשי חברת אל-על, בו מציין יו"ר ועדת הכספים כי הוא מבין את הקשיים, אך מבקש מהם להמתין עם צעדי הפיטורים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "אפעל ככל יכולתי בסיוע רה"מ ושר האוצר על מנת לסייע לעובדי אל-על, מדובר במצב שנכפה על החברה ויש לפעול לסייע לה, העובדים לא צריכים לשלם את המחיר. אכנס את ועדת הכספים לדיון בנושא מיד לאחר השבעת הכנסת".

2 תגובות ל: "קורונה, טישים, קריאת מגילה, חתונות, אירועים ותחבורה ציבורית"

  1. מפחיד

  2. מפחיד ביותרררררררררררררררר

כתיבת תגובה