קו מאז'ינו || הקרב החרדי על חומות הסלולר

האנטנות העמוסות ביותר: בשכונות המגורים של המגזר החרדי • דוד שלומוביץ בתחקיר מעמיק ונטול כפפות על העומסים שקרעו לגזרים את הלמידה מרחוק במגזר החרדי בתקופת הקורונה • האם חברות הסלולר חוסמות חלק מקווי התוכן כדי להימנע מתשלומים גבוהים? • מה ישחרר את העומס: מעבר של החרדים מדור 3 לדור 4 – או ביטול דמי הקישוריות? • וגם: מה יעשו מפעילי מכונות הפחיות והשערים האוטומטיים ביום שמשרד התקשורת יגרוט את רשת דור 3? • חרדים, ניתוקים וקישוריות

אנטנה סלולרית | צילום: shutterstock

החזרה לבית הספר של כיתות א-ד בימים אלו, הנמיכה פעם נוספת את העומס על האנטנות הסלולריות במגזר החרדי, לאחר שהגנים ותלמודי התורה חזרו לשגרה זה מכבר. לאורך משבר הקורונה, עלתה וצפה על פני השטח הבעיה של עולם הסלולר החרדי. הלמידה מרחוק בתקופות הסגר – שנעשתה במגזר אך ורק דרך הטלפון – הייתה קשה מנשוא וכללה תסכול מתמשך של מורים ותלמידים 'להשיג קו'. באזורים רבים במגזר החרדי, לא ניתן היה להוציא שיחות בשעות העומס וההרגשה הייתה של מלחמה על כל שבריר של אפשרות לביצוע שיחה, באמצעות הרשת הסלולרית.

מסמך שהגיע לידי 'ביזנעס' מציג את נתוני 'חסימת השיחות' (שיחה שיצאה מהמכשיר אך נתקלה בחסימה באנטנה. ד"ש) בעיר מודיעין עילית. לפי המסמך הרשמי, בגל הראשון בשעות העומס כ-80% מהשיחות נתקלו בחסימה ולא הצליחו לקבל קו. הטבלה מראה בבירור, כי העומס המרכזי היה בין השעות 9 בבוקר ל-5 אחה"צ אך גם בין 8 בערב ל-10 בלילה.

מסמך מעודכן עוד יותר, המציג את נתוני חסימת השיחות בגל הראשון בכל רחבי הארץ, מצביע על יותר מ-100 האנטנות העמוסות ביותר, כאשר מתוכן יש רוב גדול של אנטנות השוכנות סביב השכונות או הערים החרדיות. מסמך זה, המרכז את הנתונים בכל הארץ, מצביע על שיחות חסומות בעיקר בשעות 10:00 עד 13:00. גם בין 20:00 ל-22:00 נרשמו עומסים קיצוניים.

במשרד התקשורת אישרו ל'ביזנעס', כי בישראל יש כיום כ-8,000 אתרי אנטנות סלולר; בסגר השני – בתקופת החגים – נמצאו 169 אתרי אנטנות שסבלו מעומס חריג ביותר. כאשר מציבים את האנטנות העמוסות ביותר על גבי המפה, רואים בבירור כי מדובר בריכוזים חרדיים: 32 אנטנות בירושלים; 16 בבני ברק, כולל גבול רמת גן; 8 בבית שמש; 6 באשדוד; 3 באלעד והשאר – אנטנות בודדות, בעיקר בשכונות חרדיות בערים מעורבות: נתיבות, ערד, אופקים, קריית גת, חיפה, פתח תקווה ועוד.

מיקוד מיוחד שעשו במשרד התקשורת על שכונות חרדיות בירושלים והגיע לידי 'ביזנעס', מצביע על ממוצע של 40 (!) אחוזי חסימה בשעות היום. בשעה 12 בצהרים למשל הגיע אחוז השיחות החסומות ל-86%, לאחר ששעה קודם לכן עמד על 79%. הנתונים כאמור מצביעים על התסכול הגדול באי האפשרות להוצאת שיחות מהמכשירים הכשרים בזמן קיום הלמידה מרחוק.

מעבר לדור 4

במכתב ששלח שר התקשורת יועז הנדל לראש המטה לביטחון לאומי – מאיר בן שבת, פורס הנדל את הפערים המיידים בתשתיות התקשורת. "משיחות שלי עם מומחים, חוקרים ואנשי שטח אני למד כי הקורונה תהיה אתנו לפחות עד תום החורף ואף לאחריו. המשמעות היא שעלינו להיערך לשגרת בידוד חברתי שתכפה עלינו עבודה מרחוק, למידה איכותית מרחוק ומתן שירותי בריאות מרחוק לחלקים נרחבים מהאוכלוסייה בעת ובעונה אחת. לא נוכל לעמוד באתגר עצום זה ללא תשתיות התקשורת שהן התווך המרכזי עליו נשענת החברה בעת בידוד", כותב הנדל לבן שבת.

הבעיה של המגזר החרדי מול משרד התקשורת, טמונה בסעיף העוסק במגזר החרדי. הנדל מסביר לראש המל"ל כי "בשל העומס הרב על התדרים שמספקים שירותי דור 3 כ-80% מהשיחות במגזר החרדי נחסמו, והלכה למעשה הניסיונות לייצר שגרת למידה מרחוק נכשלו".

טלפונים כשרים | צילום: ביזנעס

לצד הבעיות מציעה הנדל גם פתרונות: "על מנת למנוע קריסה נוספת באתרים אלו, יש צורך מידי ודחוף בשיפור מערך התקשורת התומך בלמידה מרחוק בחינוך החרדי. עלות שנתית מוערכת לחיבור 1600 בתי ספר לכיתות אודיו – כ-9.6 מיליון שקל ועלות עבור ציוד קצה (מכשירי דור 4 כשרים) לתלמידים מעוטי יכולת כ-18 מיליון שקל".

הנדל מוסיף ומדגיש כי "נדרשת פעולה נחושה של מנהיגות הציבור החרדי לעודד את הציבור לרכוש מכשירי סלולר כשרים התומכים בדור 4 ולהגדיל את מס' הקווים הנייחים בבתיהם".

הטלפונים לא חולקו

יוזכר, כי שר החינוך יואב גלנט וסגן השר מאיר פרוש, כבר גייסו תקציבים של עשרות מיליוני שקלים, עבור הצטיידות ב-64 אלף מכשירים סלולריים כשרים ללמידה מרחוק. הרכש אמור היה להתבצע מול חברות התקשורת פלאפון ופרטנר אשר זכו במכרז של המדינה לאספקת מכשירים סלולריים למשרדי הממשלה, אולם תהליך הרכישה נעצר לפני כחודש כאשר הגישה סלקום עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים.

סלקום טענה כי רכישת הציוד לשירות המבוקש חורג מתנאי המכרז לפיהם זכו אותן חברות. לטענת סלקום מדובר באספקת ציוד לתלמידים שהינו לדבריה תמהיל שונה לחלוטין, ולפיכך היא דורשת שייערך מכרז פומבי חדש.

המדינה מצידה השיבה, כי היא מחויבת משפטית לספקים שזכו במכרז של המדינה לאספקת סלולרי במהלך השנה למשרדי הממשלה, וכי ישנה חובה לרכוש מהם גם במקרה זה את המכשירים הכשרים לטובת הלימוד מרחוק. כעת ממתינים להחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים בעניין זה, לאחר מתן צו ביניים לעצירת התהליך, כאשר בינתיים מרבית הילדים במוסדות הלימוד החרדים חזרו ללמוד בבית ספרם.

דרישה תמוהה

פנינו למשרד התקשורת לברר את הדברים לעומקם. נדרשנו לדברי הנדל המעוניין להפעיל את 'המנהיגות של הציבור החרדי' לטובת רכישת מכשירי סלולר כשרים התומכים בדור 4 על ידי הציבור החרדי, במקביל להגדלת מספר הקווים הנייחים בבתים. מדובר, לכאורה, בפתרון תמוה. הציבור החרדי בארץ מונה כמיליון נפש, גם אם נגדיר שהחרדים מחזיקים כחצי מיליון מכשירים סלולריים, האם הגיוני לדרוש מחמש מאות אלף איש להחליף את מכשיריהם בעלות כללית מטורפת? האם זהו הפתרון היעיל ביותר? האם לא נוצר כאן כשל של מישהו, ומי שאמור לשלם עליו הוא לא הציבור?!

גורמים במשרד התקשורת טענו באוזנינו, כי נדרש פתרון כולל לעומסים ולדבריהם הפתרון טמון כאמור במעבר למכשירים תומכי דור 4. במשרד ביקשו להזכיר כי הקהילה החרדית בארה"ב כבר אימצה את הפתרון, מכורח סגירת דור 3. פתרון אחר הוא הרחבת הקווים הנייחים תוך הסדרת המחירים – חבילות לציבור החרדי בנייח ובנייד, על מנת שהלמידה מרחוק לא תהיה יקרה לציבור החרדי.

קודם שנעמיק בנושא 'הדורות הסלולריים' נדגיש, כי במשרד התקשורת מציעים פתרונות נוספים אך לא כולם ישימים. כך למשל מבקש המשרד לעודד רכישת מפצלי קווים לתקשורת נייחת גם על בסיס רשת דור 4, שיאפשר חיבור של מספר שיחות VOIP במקביל בכל בית אב, באמצעות רכישה מרוכזת של משרד החינוך או הקהילות החרדיות. פתרון זה דורש חיבור לאינטרנט, סביר להניח שהפתרון יתקל בהתנגדות חרדית.

מעבדת סלולר חרדית | צילום: ביזנעס

פתרון אחר שנראה תלוש מן המציאות והוצג במסמך פנימי של משרד התקשורת, מדבר על לימוד באמצעות תשתית הרדיו. מבדיקה ראשונית של המשרד נמצאה נכונות מצד תחנות הרדיו לסייע, אך במשרד מצביעים על פער בכמות מקלטי רדיו בבתים. ההצעה מצביעה, לכאורה, על חוסר הבנה משווע של משרד התקשורת בהלך הרוח במגזר החרדי. לאחר שנות מלחמה ארוכות ברדיו והוצאתו אל מחוץ לתחום, יכשירו שוב את השרץ? סביר להניח כי אם משרד התקשורת ינסה לקדם פתרון זה הוא יתקל בחומה בצורה, בדיוק כמו פתרון הנפל הוותיק והלא ישים של המשרד, להכניס לבתים הפרטיים מחשבים נייחים עם הגנות שונות.

מדלגים דור

משיחות שערכנו עם מספר מומחים בתחום נאמר לנו, כי משרד התקשורת לוחץ כרגע בכל הכוח לקדם את דור 5 המתקדם יותר. לא ברור האם הדבר יקדם את יוקרתו של הנדל או שהוא מחפש להטביע חותם במשרד, כאשר בכנסת מנופפים כל העת בבחירות חדשות. כך או כך דווח לאחרונה ב'גלובס', על תוכנית שנשקלת במשרד התקשורת לסגור את מרבית דור 3 ולהשאיר רק מספר תדרים בדור זה לשימוש כלל חברות הסלולר.

בדיווח, מסביר הכותב, גד פרץ, כי בתחילת דרכה שימשה רשת דור 3 לשיחות וגלישה. בהמשך, כאשר נרשמה צריכה מוגברת של דאטה ועם התפתחות רשתות דור 4, הפנו החברות את מרבית תעבורת הגלישה הסלולרית לרשת דור 4, אולם השיחות עדיין עוברים דרך רשתות דור 3 והדבר תקף גם לגבי הטלפונים החכמים המתקדמים.

כיום דור 3 משמש להעברת שירותי שיחה, בנוסף לשימוש נוסף שנעשה עבור המודמים הסלולריים המשרתים לקוחות IoT (האינטרנט של הדברים) כגון חיישנים. פרץ מסביר כי מדובר במודמים המוטמעים במוצרים שצריכת הנתונים שלהם נמוכה ומאפשרים תקשורת נתונים בין מכשירים במקומות בהם אין תקשורת קווית: מכשירי איתור לרכב, מכונות ממכר אוטומטיות (לפחיות, למשל), שערים חשמליים (לחניונים או למקווה, למשל), השקיה חכמה, מונים חכמים וכדומה.

על פי הערכות, בישראל יש כיום מיליוני מכשירים פעילים המשתמשים ברשתות דור 3, ומכאן נובע האתגר הגדול שבגריטת הרשתות. מדובר במכשירי סלולר (כשרים ואחרים שאינם תומכים ברשת דור 4) ומודמים המשולבים במגוון מוצרי M2M (תקשורת בין מכונה למכונה, Machine to Machine) המשמשים עבור פתרונות IoT.

הדהרה לדור החמישי

בדיווח ב'גלובס' כותב פרץ עוד, כי משרד התקשורת הודיע לחברות הסלולר על הכוונה לגריטת רשתות הדור השלישי עד לשנת 2023 ולהעביר את כל התנועה לשיחות קוליות על גבי האינטרנט ברשת דור 4 (VoLTE). כמו כן, במסגרת מכרז התדרים עודד המשרד את החברות להעברת השיחות של לקוחותיהן לרשת דור 4 באמצעות תמריץ והתניית ההנחות על אגרות התדרים. הכול על מנת שניתן יהיה לפנות תדרים חשובים בדור 3. כיום משרד התקשורת מקצה לרשתות הסלולר 50 מגה הרץ בתחומי התדר האיכותיים לטובת רשתות דור 3 ופינויים הכרחי לשיפור איכות רשתות הסלולר בישראל, קרי: קידום דור 5 המשוכלל יותר.

במשרד התקשורת בוחנים מודל של צמצום שלוש רשתות הדור השלישי הקיימות לרשת אחת. הצעה זו תשרת את כלל הלקוחות וכך יתאפשר תהליך הדעיכה המתמשך של השימוש בדור השלישי. פרץ מסכם את הניתוח שלו במילים הבאות: "יעד אפשרי נוסף הוא עצירת מכירת מכשירים תומכי דור 3, גם בחברה החרדית וגם באינטרנט של הדברים – מי שרוצה מכשיר כשר מעוקר יכול לקבל אותו גם בדור 4, ומי שחשוב לו שמכונת השתייה שלו תתפקד יכול לדאוג לה לשדרוג טכנולוגי. פינוי התדרים אולי היה צריך לקרות מזמן, אך הקורונה והמעבר לדור החמישי פשוט מחייבים את האצת התהליך".

הדהרה של משרד התקשורת לעבר הדור החמישי שלא בתהליך מתמשך, מעלה את השאלה המתבקשת: איך גורמים למיליון (או אפילו חצי מיליון) משתמשים לוותר על מכשירי דור 3 שלהם? על אחת כמה וכמה כשמדובר במשתמשים נוספים – לא אנושיים בהכרח, שההגעה אליהם והחלפת מכשיריהם מחייבת פעילות אקטיבית. לצורך הדוגמא, כלל לא סביר שחברת איתור גלי רכב תודיע ללקוחותיה כי עליהם להגיע אליה עם כלי הרכב על מנת להחליף 'מודם' במכשיר האיתור. השאלה המעשית שתעלה מיד לאחר מכן היא מי ישלם על כל זה?

המשמעות היא עצומה, האפשרות להגיע פיזית לכל אחד ואחד מהמודמים ולהחליפם, אינה ריאלית. אם מדובר בהנחיה רגולטורית, האם מדינת ישראל צריכה ומתכוונת לשאת בעלויות הכרוכות? התשובה היא שככל הנראה זה יקרה במשך הזמן, אך כלל לא בלוחות הזמנים ולא בדרך שמציע משרד התקשורת, אלא בתהליך מתמשך, באופן וולונטרי, איטי וארוך.

פועלים מול ההנהגה

כלפי המגזר החרדי, סגירת דור 3 בבת אחת, תהיה מכה אנושה לכיס. בשלב זה ישנם רק 2 מכשירים התומכים בדור 4 המאושרים על ידי ועדת הרבנים והיכולים לשאת את התוכנה VoLTE המאפשרת לקיים שיחות על גבי דור 4 (להבדיל מדור 2 ו-3, בדור 4 יש צורך במעין תוכנה בטלפון -Voice over LTE המתרגמת את הקול לנתונים. ד"ש). מדובר במכשירים בשווי של כ-700 שקלים, רחוק מאוד מאוד מהטלפונים ב-100-150 שקל הנפוצים מאוד במגזר החרדי.

אם משפחה חרדית ממוצעת מחזיקה בבית שלושה וארבעה מכשירי טלפונים סלולריים (לפחות), הרי שמדובר על הוצאה של 2,800 שקל שאמורה לתרום כל משפחה חרדית לקידום מדינת ישראל לעבר הדור החמישי של הרשת הסלולרית. לא הגיוני בעליל.

שר התקשורת יועז הנדל באירוע מתן הרישיונות לדור ה-5 | צילום: דוברות משרד התקשורת

שר התקשורת יועז הנדל עומד על דעתו והוא מסר ל'ביזנעס' כי בכל הקשור לקשיים שחווה החברה החרדית "אין הפתעה". הנדל אומר, כי מרגע כניסתו לתפקיד התריע משרדו כי תשתיות התקשורת במגזר החרדי במצב קריטי. "הדבר נובע משתי סיבות עיקריות: הראשונה מחסור באנטנות – העדר השקעה של שנים ותפיסה מוטעית בציבור החרדי שככל שיש יותר אנטנות, ככה יש יותר קרינה.

"והסיבה השנייה היא שימוש בדור 2 ו-3. יותר מידע על פחות תשתית (עומס נתונים על רשתות רזות. ד"ש). התיישנות הקיים והעדר השקעה בחדש. אנו פועלים מול הנהגת הציבור החרדי שיורו לציבור לעבור לטלפונים דור רביעי כשר בהתאם להתפתחות שוק התקשורת".

הקישוריות: מיליוני אגורות

האם המעבר היקר והמסובך לדור 4 של המגזר החרדי, זהו הפתרון היחיד לבעיות העומסים, הניתוקים והשיחות החסומות? מומחי התקשורת ששוחחנו איתם מעלים פתרונות שונים. לדבריהם, חלק גדול מהציבור החרדי עדיין משתמש בדור 2 ומאידך בזמני העומסים גם הציבור הכללי המחזיק בטלפונים מתקדמים לא יכול להוציא שיחות. מומחה נוסף – הנמצא בתחום שנים רבות – מצביע דווקא על ביטול דמי הקישוריות בזמני עומס כמו למשל ימי הסגר, כפתרון שיכול להפחית עומסים ולשחרר קוים לטובת למידה מרחוק.

דמי הקישוריות הם תשלומים המעוברים בין חברות התקשורת, במעבר של שיחה בין חברה לחברה. מדובר על אגורה אחת לכל דקה, סכום הנראה תחילה כפעוט בלבד, אולם כאשר מכפילים אותו במיליוני דקות מתקבל סכום עם אפסים רבים.

כיום, כל הלמידה מרחוק כמו גם קווי השיעורים קול הלשון וקול הדף, נעשית באופן של תשלום דמי הקישוריות. לבתי הספר לא עולה להקים קו ללמידה מרחוק. החברה שמעמידה את הקו לטובת בית הספר מקבלת 60-70 אחוז מאותה אגורה מדוברת. נפרוט זאת למספרים, אם קו בית הספר צבר בחודש אחד 5 מיליון דקות, מפעיל הקו מקבל 50-70% מתוך 50,000 שקל שחברות הסלולר העבירו לחברה המחזיקה בקו.

התנהלות זו הובילה לפריחה מטורפת של קווי מידע, וואטסאפים משפחתיים, קווי חדשות, נייעס, סיפורים, עדכוני קורונה, שירים, בדיחות, הרצאות באינספור תחומים ועד להקלטות היסטוריות מדורות עברו – הכל בחיוג מהסלולרי הכשר שלנו. מדובר על מאות מיליוני דקות שהמגזר החרדי מייצר מדי חודש בחודש, מה שהביא את חברות הסלולר להגביל את החבילות ב-25 שקל ל-2,000 או 3,000 דקות בלבד בחודש.

סלולרי כשר | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לדברי אותו מומחה, אם בזמני סגר ייעצר תשלום דמי הקישוריות, יתפנו עשרות אלפי קווים במגזר החרדי ותעבורת השיחות תתפנה לדבר האמיתי – הלמידה מרחוק. נכון שבמצב כזה המוסדות יצטרכו לשלם על הקו, אולם מדובר בתשלום זניח של כמה מאות שקלים לחודש. נקודה נוספת היא כל אותם קווי התורה כמו קול הלשון וקול הדף שהדור המבוגר – ולא רק – מרבה להשתמש בו. יהיו שיגדירו פתרון זה כמאמר הקלישאה 'לשפוך את המים עם התינוק'. אולם גם לנקודה זו מעלה אותו מומחה פתרונות מעניינים ומעשיים.

יוזכר כי משרד התקשורת פעל בעבר ועדיין פועל לביטול דמי הקישוריות בסלולר. כך למשל בשנת 2016 יצא משרד התקשרות בשימוע לביטול דמי הקישוריות, אולם חברות המידע וחלק מחברות הסלולר הצליחו במאמצי על, לקרוע את הגזירה שהייתה מוחקת לגמרי את כל אותם ספקי מידע.

צווארי הבקבוק

א"ד, אחד ממפתחי מערכת 'ידע-פון' ללמידה מרחוק, פרש בפני 'ביזנעס' את מפת החסימות של תעבורת השיחות במגזר החרדי. "מתוך הניסיון שצברנו מתחילת משבר הקורונה, ישנם שלושה צווארי בקבוק בתעבורת השיחות". על הפתרון להפחתת דמי הקישוריות בתקופות העומס הוא נמנע מלדבר. כחברת אספקת קווי מידע, גם הוא מרוויח מדמי הקישוריות.

לדבריו, "צוואר הבקבוק הראשון נמצא באנטנות. אלה מסוגלות להעביר כמות מסוימת של שיחות, כאשר מופנות לאותה אנטנה כמות גדולה של שיחות בו זמנית, האנטנה תיראה כמו כביש איילון בשעת סיום העבודה במגדלי המשרדים – פקק אחד גדול וחוסר יכולת לנוע". בנקודה זו דרש משרד התקשורת מחברות הסלולר לבצע אופטימיזציה בתדרים, כך שתגדל כמות המנויים שיכולים לחייג בו זמנית, אולם ברור כי אין זה מספיק. אגב, זמן הקמת אנטנה חדשה עומד בממוצע על שנה וחצי.

"הצוואר השני נמצא בהגבלת התעבורה בין חברות הסלולר. במהלך החודשים שסיפקנו קווי למידה מרחוק במגזר החרדי, גילינו שחברות סלולריות מסוימות מגבילות את כמות שיחות התוכן היוצאות מהחברה. כך יצא מצב שבאותו בית, שני ילדים הלומדים באותו בית ספר, האחד התקשר מחברת סלולר אלמונית והגיע היישר לשיעור המיוחל, והשני שהתקשר מטלפון של חברת סלולר פלמונית, קיבל על הצג את אותה הודעה מרגיזה ומעצבנת כל כך 'רשת עמוסה'".

חצי מיליון מנויים לפחות לסלולר הכשר | צילום אילוסטרציה: paul Prescott, שאטרסטוק

הוא מעריך כי, "החברות מעדיפות שיתקשרו בקווי התוכן שלהם, ככה הן תשלמנה פחות דמי קישוריות לחברות האחרות. ישנן אף חברות שמציעות מסלול המאפשר לחייג חופשי לרשימת קווי מידע מסוימת כאשר מדובר בקווי התוכן של החברה עצמה".

צוואר הבקבוק השלישי טמון בספקי הקצה. מדובר בכל אותם מפעילי קווים המספקים את קווי המידע. "אצל ספקי התוכן ייתכנו מגבלות שונות, החל ממגבלת 'כרטיסים' (שיטת ניהול וחיבור שיחות ישנה מאוד, שכמעט נעלמה מהעולם. ד"ש) שעדיין מצויה במגזר החרדי, כמות שרתים פיזיים, מגבלת חיבורים בו זמנית למסד הנתונים, וכלה בכמות הקווים שמעמידות לרשותן ספקיות הקווים.

ומה יהיה הפתרון? ימים יגידו.

6 תגובות ל: "קו מאז'ינו || הקרב החרדי על חומות הסלולר"

  1. סלולרי נועד לשיחות קצרות כאשר אתם נמצאים מחוץ לבית.
    שימוש בו ללמידה , שעות אורכות ביום, הוא הפרזה עצומה.
    בשימוש בסלולרי נחשף המשתמש לקרינת רדיו לא בריאה.
    חשיפה כזו גם של חצי שעה ביום נמצאה קשורה לסרטן (מחקר האינטרפון 2011).
    הלמידה צריכה להיות מבוצעת על יד קווי טלפון קווים ומחשבים קווים, ללא חשיפה לקרינה מיותרת וללא הכבדה על הרשת.
    משרד התקשורת מנסה להשתמש בצריכה הגדולה והמוגזמת במגזר החרדי בסלולריים ורשתות דור שתיים GSM (המקרינים מאוד) ובדור שלוש (המקרינים פחות) כתירוץ לאכלוס רשתות דור ארבע החדשות יותר. הפתרון האמיתי , כפי שהסברתי, בכלל אינו בתחום הסלולר.
    ונשמרתם לנפשותיכם.

  2. משחקים באש

  3. המלחמה של משרד התקשורת בוועדת הרבים לענייני תקשורת היא חוצפנית. מגיע שר חדש ומנסה לקעקע יסודות שנבנו בעמל רב במשך עשור וחצי.
    שיתבייש לו.
    אחר כך עוד יגידו שאין בעיה שהחרדים ישבו עם כחול לבן.

  4. איזה מכשרים כשרים תומכים בדור 4?

  5. לגדי ואם יש עמותה שעושה ככל העולה על רוחה ועורת על אינספור חוקים אז תפקיד השר לנטרלה
    1.החוק מפורש מתיר לאדם לנייד קו ולשמור לו את המספר
    2.עמותה ללא מטרות רווח……..
    3.מי שמם לאיש שר ושופט לחסום קווים של המתחרים עימם פוליטית
    4.וישנם רבים המתפללים שלא תהיה ועדת הכשרים ואז יוכלו לקנות מוגנים

  6. חוסמים גם קוים פרטיים ממספרים לא כשרים!!
    הייתי צריכה לתאם עם חרה בעלת מס' לא כשר
    ונעניתי "המספר חחסום ללקוחות הקומה הכשרה!"
    לא הגיוני! חוצפה!

כתיבת תגובה