קניתם יותר רכבים? תרמתם תרומה משמעותית לצמיחת המשק

מהסקירה השבועית של הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה כי מה שתרם לצמיחה הגבוהה של המשק בשנה האחרונה הם שני דברים: רכישה מוגברת של מכוניות אם באמצעות ליסינג ואם בקנייה ישירה ושדרוג מפעל 'אינטל'

מימין, יואל נוה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר | צילום: מושי שי, פלאש 90

 הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום (א) סקירה מסכמת אודות שנת הכספים היוצאת. מהסקירה עולה כי למרות שתמונת המצב לגבי הצמיחה בתחילת 2016 הייתה מאד פסימית, הצמיחה דשדשה ואף היה חשש מכניסה של המשק למיתון בהמשך השנה. עם זאת, עדכון משמעותי של נתוני המאקרו במהלך המחצית השנייה שינה את תמונת המצב, ונכון להיום, צופה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי קצב הצמיחה של השנה היוצאת יעמוד על 3.8 אחוזים.

מה תרם לצמיחה (המפתיעה)? לפי הכלכלן הראשי, שני גורמים משמעותיים וחד-פעמיים באופיים השפיעו על קצב הצמיחה השנה: רכישה מוגברת של מכוניות ושדרוג המפעל של אינטל. לפי תחזית הלמ"ס גם הפריון לעובד צפוי לרשום שיפור השנה והוא יעלה בכ-1.3% לאחר שנתיים של קיפאון. אבל למרבית הפלא, השכר המשיך לשמור על קצב עליית גבוה מהשיפור בפריון.

נגידת בנק ישראל: הדרך לצמיחה עוברת בהעלאת מיסים

מסכמים שנה • התוצר הישראלי גבוה מזה של צרפת ובריטניה

מעניינת העובדה כי תחזית הצמיחה של הלמ"ס לשנה היוצאת גבוה מהתחזית בבסיס התקציב לשנתיים הקרובות. זאת משום שהתחזית בבסיס התקציב נערכה בחודש אוגוסט, טרם עדכנה הלמ"ס את הנתונים כלפי מעלה. בנוסף, כך לפי הכלכלן הראשי, התחזית לא לקחה בחשבון באופן מלא את הזינוק ברכישת כלי רכב.

הצמיחה הזו תרמה לגידול של ממש בהכנסות המדינה ממיסים. קצב הגידול בהכנסות המדינה הצפוי השנה גבוה מקצב הצמיחה. דומה למגמה שהחלה בשנת 2015. הגידול המהיר בהכנסות ביחס לצמיחה נובע משני גורמים עיקריים: המשך השיפור בשוק העבודה, כאשר שני פרמטרים גורמים לכך: רמת התעסוקה הגבוהה ועליית השכר המהירה, ששתיהן תורמות לגידול בצריכה הפרטית, והרכב צמיחה תומך מיסוי.

מאידך, מזהיר הכלכלן הראשי מפני פיתוח ציפיות גבוהות מדי לשנים הבאות ואומר כי "היות וקצב הצמיחה וההכנסות ממסים בשנת 2016 הושפעו מגורמים חד-פעמיים באופיים, יש לנקוט במשנה זהירות בעדכון ההערכות לגבי השנים הקרובות". נזכיר כי גם נגידת בנק ישראל הזהירה בדרכה מפני הבאות ואף הצהירה כי לא יהיה מנוס מהעלאת מיסים כדי לשמור על גובה הצמיחה.

כתיבת תגובה