קריסה: כך נכשלת הלמידה מרחוק באמצעות הסלולר

הקריסה הגדולה של תכניות הלימוד מרחוק למגזר החרדי • ההסתמכות על קווי הטלפון ככלי שידור חי או מוקלט – הובילה לקריסה כמעט מוחלטת של הקווים • התוצאה: אפס למידה למרבית הילדים • הח"כים החרדיים לוחמים בשתי זירות: חלוקת טלפונים סלולריים בהשאלה למשפחות חרדיות – במקום התכנית 'מחשב לכל ילד' – ובמקביל, טוענים לקריסות הנובעות מתקלות רשת

אנטנת סלולר | צילום: kwanchai.c, שאטרסטוק

הניסיון היה יפה. להחזיר את מערכת הלימודים החרדית ללמידה דרך הטלפון. ההקלות על המשוחחים יותר מחבילות החיוג יצאו לדרך בשימוע של השר אמסלם לחברות התקשורת, ונחשוף כי היום אפילו חברת הוט מובייל מנחה באופן רשמי את סוכניה לעודד רכישת קו, המאפשר (עד ה-6.5) חריגה בתשלום של חבילה אחת נוספת במקום 10 אג' לכל דקת שיחה.

אבל האם המאמץ כולו היה מיותר? ראשית, המוסדות החרדיים – כל עוד לא החלו בלימודים נגד הוראות משרד הבריאות – בנו על למידה מרחוק. המורים משאירים שיעורים מוקלטים והילדים מאזינים להם. במקומות מסויימים נפתחו קווי שידורים חיים, המאפשרים למידה במצב השתק, שבלחיצה על כוכבית-1 או באופן אחר, מעבירה את המאזין למצב פעיל, כאשר הוא יכול להציג שאלה למוסר השיעור.

אולם על פניו, ראש לכל, הרשתות הסלולריות עצמן קרסו ואיתם לימודי הטלפונים בלמידה מרחוק במוסדות החרדיים. ח"כ יעקב אשר ששוחח עם שר התקשורת דוד אמסלם הבהיר לו את המצב הנוכחי – שאותו תלה בנפח היכולת של האנטנות הסלולריות והתשתיות שלהן לקבל – ובשיחתם סוכם על צוות מקצועי שיבדוק באופן מיידי את בעיות העומסים והשרתים כדי לפתור את הבעיה ולתת מענה למאות אלפי תלמידים ותלמידות חרדים בכל הארץ השומעים את השיעורים דרך הטלפון.

תוצאות השימוע של משרד התקשורת לחברות התקשורת. מיוחד ל'ביזנעס': מסמך של הוט מובייל לסוכני המגזר החרדי על אי גביית יתר בחריגה זמנית מחבילות תקשורת | באדיבות המצלם

אולם הבעיה הנוספת היא לא רק תקלות רשת, כי אם חוסר יכולת של המערכות הטלפוניות הממוחשבות לקלוט משתמשים כה רבים בפעם אחת. הרוכשים דרך הטלפון (הכשר הפשוט) בכל ימות השנה במכירות הקהילתיות, כבר מכירים את העבודה שבזמני עומס המערכות קורסות, איטיות להחריד או פשוט 'זורקות' את המשתמשים החוצה בעיצומה של הזמנה.

וזה קורה – הפעם, כשהילדים יושבים ללמוד, ולא מוצאים עצמם מנוח. פעם אין קליטה, פעם הקו ניתק ופעם המערכת פולטת את הילדים מהשיעור בדיוק באמצע הקטע המסעיר ביותר…

הפתרון טרם נמצא, ובינתיים לא לכולם יש קווים סלולריים לפי מספר הילדים בבית. אי לכך, פנה ח"כ אורי מקלב לוועדת החינוך בדיון שעסק בהתמודדות עם משבר הקורונה בכנסת הסביר מקלב, כי מערכת החינוך החרדית מתמודדת עם הלמידה מרחוק בצורה שונה מאוד מהחינוך הכללי, היות והמדיה שונה לחלוטין – ומתוקף כך, הלמידה מרחוק נעשית באמצעות הטלפון.

לדבריו, לצד העובדה שהתשתיות קורסות כל יום וחברות הסלולר לא יכולות לתת את המענה הטכנולוגי והעלות של הפתרונות גבוה מאוד – במיוחד במערכת השידורים בשידור ישיר, יש לדעתו של מקלב צורך בהקצאת משאבים להשאלת מכשירי טלפון כשרים לתלמידי החינוך החרדי. "ראש הממשלה הורה על קידום תוכנית לחלוקת מחשבים לכל ילד. מערכת החינוך החרדית אינה נספח של המערכת הכללית ויש לה צרכים משלה. לכן, היות ויש מערכות טלפוניות זולות, יש להקצות חלק מהתוכנית עבור הציבור החרדי ביוזמה של השאלת מכשירי טלפונים לתלמידי החינוך החרדי".

את הדברים כאמור אמר מקלב כחבר ועדת החינוך ובדיון בנושא, והוסיף כי הנציגים החרדיים מצפים למענה ממשרד החינוך גם בנושא הזה.

2 תגובות ל: "קריסה: כך נכשלת הלמידה מרחוק באמצעות הסלולר"

  1. אני רוצה להאיר את עיניו של חבר הכנסת אורי מקלב.
    במסגרת הפרוייקט מחשב לכל ילד, ניתנים מחשבים לתלמידים יהודים ולתלמידים מהמיגזר הערבי. המחשבים ניתנים במתנה!!!
    אז למה למיגזר החרדי ינתנו טלפונים בהשאלה????
    צריכים לדאוג שתלמידים יקבלו במתנה.
    כמו שאר התלמידים במדינת ישראל.

  2. כל ילד יהודי כולל חרדי צריך סמארטפון ויש מספיק סינוני מהדרין
    כמו נטפרי והדרן .

כתיבת תגובה