קרן העושר הישראלית תתחיל לפעול בינואר 2021

הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל התכנסה היום לדיון: קרן העושר הישראלית תתחיל לפעול בינואר 2021 – כך הציע היום יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר • ח"כ אליהו חסיד, שזה היה הבוקר האחרון שלו בתפקיד – לפחות בסיבוב הנוכחי – תמך בהצעה

יו"ר הוועדה, אבי דיכטר | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בדיון שנערך היום בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, הציע יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר לתקן את החוק כך שתחולתו תהיה ב-1 לינואר 2021 ולא רק ביום שיצטברו בקרן מיליארד ₪, כפי שקובע החוק הנוכחי. עוד הציע דיכטר, שרשות המיסים תעביר את כספי המסים מיד כאשר חברות הגז ישלמו מסים לרשות המסים, ולא להמתין ליום שבו שומות החברות יהיו סופיות, דבר שיכול לעכב את העברת הכספים בכמה שנים.

דיכטר הוסיף ואמר כי אין לוועדה גורם מוסמך שהוועדה יכולה להתייעץ איתו ולקבל ממנו מידע אובייקטיבי. כל מי שהשתתף בדיוני הוועדה, הציג את הדברים בזווית הראיה האישית שלו או של הגוף שהוא מייצג. לעומת זאת, כאשר הקרן תקום, יהיה לנו גוף מקצועי אובייקטיבי. ולכן צריך להאיץ את הקמת מוסדות הקרן ולקבוע לוחות זמנים בחוק להקמת המנגנונים.

מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר והמידע של הכנסת, כתב לוועדה מפת דרכים להמשך דיוני הוועדה בה המליץ לחברי הוועדה לדון במתווה ייצוא הגז לחו"ל, מתוך כוונה לאפשר לחברות למכור גז בחו"ל מה שיקדים את הכנסות הקרן מתגמולים. עוד הציע צדיק, לדון בפיתוח תחבורה שמונעת ע"י גז כפי שמתפתח באירופה במקום בסולר מזהם, וכן בחימום בתים בגז.

ביחס למחירי הגז, אמר צדיק שלקרן עדיף שהגז יהיה יקר. אולם בראיה כלל משקית, עדיף גז שיימכר במחיר נמוך שממנו ייהנו כל אזרחי ישראל. גם התעשייה תהנה מעלויות ייצור זולות יותר ואפשרות תחרות בייצור ויצוא במחירים זולים יותר.

ח"כ סמי אבו-שחאדה  אמר, אזרחי ישראל שילמו מחיר כבר של לימוד התחום. אבו-שחאדה תמך בתיקוני החקיקה המוצעים. מאידך אמר ח"כ אבו-שחאדה כי ראוי לדון בחימום בתים בארץ בגז, מה שיתרום לאיכות הסביבה ולהכנסות גבוהות יותר לקרן.

ח"כ אליהו חסיד שהשתתף בדיון – שהינו האחרון לפני כניסתה לתוקף של פרישתו מהכנסת לטובת אליהו ברוכי מדגל התורה – תמך אף הוא בהצעה לתיקוני החקיקה, טען שההשקעה בשימוש בגז בארץ תהיה גבוהה, מול הכנסה נמוכה לקרן, ולכן עדיף להשקיע בייצוא הגז לחו"ל.

ח"כ יואב סגלוביץ' אמר "אני רואה בחברת שברון איום הרבה יותר מהזדמנות".

הדיון האחרון. ח"כ אליהו חסיד | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

הוועדה דנה בשאלה האם ראוי לשנות את החוק כך שיתאפשר לקרן העושר להשקיע כסף בארץ, בשונה מקרנות העושר שפועלות ב-22 מדינות שמשקיעות את כספי קרנות העושר מחוץ למדינתם. יו"ר הוועדה ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לחקור ולבחון את האינטרס של הקרנות להשקיע בחו"ל. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו, האם מה שטוב לקרנות עושר ב-22 מדינות, טוב גם לנו. צריך סיבה טובה לשנות מהנהוג בעולם. אמר דיכטר.

ח"כ אליהו חסיד תמך בהשקעות כספי הקרן בארץ. לעומתו, ח"כ יואב סגלוביץ' התנגד וטען שראוי שהכספים יושקעו בחו"ל.

כתיבת תגובה