'רופא הפרנסה' של המגזר החרדי שלא פוחד לדבר על המשבר שעבר

בלעדי: אהרן זילבר, ממציא סדרתי של קורסים וסדנאות מהפכניות, מקים 'בית זילבר' ויועץ אישי שאימן אלפים מהציבור החרדי לפריחה כלכלית טהורה כשדרכו נוספו למשקי הבית של הציבור החרדי מיליוני שקלים – מדבר לראשונה • בראיון מיוחד לרגל בחירתו כאחד מ-40 'המשפיעים' הצעירים עד גיל 40, הוא טווה את שיטות עבודתו, מספר על דרכו הייחודית ודרך בנייתה, וחושף לראשונה את התייחסותו הפומבית למשבר הכלכלי שחווה בעצמו בעסק שהקים, פיטורי העובדים והצמיחה שנבעה דווקא משם • מרתק

דמות קורנת. אהרון זילבר

"שלום! בשלוש עשרה השנים האחרונות ליוויתי למעלה מאלפיים איש לבחירת הכיוון והמקצוע שלהם. הן באופן אישי והן בסדנאות ובהרצאות. כתוצאה מכך הקמתי עסק שנקרא 'בית זילבר' בו כל אחד יכול לקבל הכוונה פרטנית או קבוצתית".

את אהרן זילבר אני מכיר מהסרטונים שהוא מפיץ. דמותו קורנת מהמסך. מבטו יציב למצלמה. עיניו השחורות מלאות חוכמה, מידע וידע, והאנרגיה זורמת ממנו כמפלי הניאגרה ביום סוער במיוחד. יש בו עוצמה בלתי מוכרת והוא נראה כבטוח לחלוטין בחומר שהוא מעביר.

השאלה הראשונה בראיון המרתק שערכנו עם הרב אהרן זילבר – האיש והאגדה, הייתה מוכנה מזה מספר שנים. איך?

איך מצליחים להעביר את הידע שיש לך בכזו עוצמה וביטחון?

"התשובה פשוטה מאוד". החיוך הרחב שלו מקפץ מאנטנה לאנטנה ונוחת אצלי בסלולרי. "אני לא מעביר ידע אלא חוויה. החומר שלמדתי בארץ ובעולם עבר אצלי התכה ונוצק מחדש בחוויה האישית שלי. אין חומר שאני מעביר הלאה לפני שאני עצמי חווה אותו עמוק בתהליכים עצמיים, ארוכים או קצרים.

"בקורסים שלמדתי בארץ ובחו"ל, השקעתי עד היום בצורה ישירה ועקיפה, כ-900 אלף שקלים. התעשרתי מהם? כן. האם זה מה שמחולל את השינוי? חד משמעית. לא. המסקנה אליה הגעתי מכל לימודי, כי ידע הוא לא הכוח האמיתי". אהרן זילבר מרים מעט את קולו ברגש, "ידע זה פוטנציאל לכוח! כמו שאתה יכול לראות רופא שמן או מעשן, כך תוכל לפגוש יועצים רבים לשלום בית גרושים, ויועצי תעסוקה או יועצים עסקיים עניים. החוויה האישית שלי זו נקודת המפתח בחומר שאני מעביר וזה סוד ההצלחה שלי".

רופא הפרנסה

לרבים מאוד במגזר החרדי אין צורך להציג את אהרן זילבר. עשר שנים הוא ישב בכולל לדיינות והוראה והיה אחת ההבטחות לעולם הדיינות. כאשר נאלץ להביא טרף הביתה הוא פנה לעידוד בחורים. משגיח. מגיד שיעור. במקביל פנה ללימודי קואצ'ינג ואנשים החלו להגיע אליו לעזרה בכל תחומי החיים. משלום בית, דרך ביטחון עצמי, עבור בהתמכרויות והרגלים וכלה בתעסוקה והגדלת רווחים.

בהתייעצות עם רבו, האדמו"ר מבעלזא

"הרגשתי שאני כאילו אני מתיימר להיות רופא לכל הבעיות. אני גם רופא כללי, גם רופא עיניים, גם רופא נוירולוג וכולי וכולי", מסביר זילבר. "המעבר החד בין נושא לנושא ולקוח ללקוח, גם סחט ממני כוחות ויכולות, וגם מנע ממני להתמקד במה שבאמת הרגשתי שאני עושה אותו טוב, לעזור לאנשים להתפרנס בכבוד".

בשלב הזה הבנת שאתה צריך להתמקד בנושא אחד?

"ברגע שעל בשרי ראיתי מה הפירוש 'צריכים עמך ישראל פרנסה', הרגשתי שיש לי איזה חוש להבין, מה סוג הפרנסה שכל אחד מה'עמך' הזה צריך. הפסקתי את האימון הרב תחומי וקיבלתי רק לקוחות המעוניינים באימון אישי לפרנסה. גם בזה יש מנעד מאוד רחב של נושאים הדורשים עזרה", אומר זילבר ומרחיב. "אם זה ביטחון עצמי לעצם היציאה לעבודה, בחירת המקצוע, למידה עצמית של הלקוח, איך להגיע למקצוע הזה, אימון לראיונות, אימון וליווי בתקופת העבודה עצמה לאלו שזקוקים לזה וכדומה".

בהרצאה ליועצי תעסוקה

בשיחה עם אחד ממכריו הקרובים של זילבר הוא מספר לנו בעיניים בורקות כי "אהרן היה עושה את כל מה שהוא עושה היום – חינם. זה תחום שהלב שלו שם! לא פעם הוא פוגש בעל עסק שנמצא באמת בקשיים, והוא רוצה מאוד להראות לו את הדרך בחינם, כי אין לו כסף, אבל תכל'ס, הוא יודע שבחינם לא יקרה כלום! רק כשהבן אדם ישלם הוא יהיה מחויב לפעול ויהיה לו את הכוח לחולל שינוי, רק אז הוא יוכל לעלות על מסלול".

מאוחר יותר פנה זילבר לחקור וללמוד לעומק את תחום השמת כוח אדם וייעוץ תעסוקתי במובן הרחב ביותר של המילה. ד"ר דב ינאי – מומחה באבחון ופיתוח של תחום משאבי אנוש, ממקימי מכון 'אדם-מילוא' ומפתח מודל הסילבר אייס (Silver Ace) למיפוי כישורי האדם במאה ה-21 – כתב עליו בהמלצה כי "אהרון ניצב בשורה הראשונה מבחינת הידע המקצועי בתחומו!"

המצפן של שוק העבודה

את כל הידע המעשי שרכש, הטמיע זילבר בהקמת גוף ייעוץ והכוונה לתעסוקה לבני הקהילה – 'מכלול' – מרכז ההכוונה והשמה ללימודים ולתעסוקה של חסידות בעלזא, שהיה אחד ממקימיו וניהל אותו מיומו הראשון ובמשך חמש שנים, כאשר בהמשך היה שותף בהקמת וניהול מקצועי של מרכז 'יהלום' בחסידות קרלין.

באותן שנים הוא פיתח את 'המצפן' – מבחן חדשני שבודק יכולות ונטיות תעסוקתיות, שהפך בשנים האחרונות לכלי פופולארי מאוד בקרב יועצי תעסוקה, ולמעלה מ-4000 איש ואישה כבר ביצעו עד היום את המבדק.

"המצפן הוא שאלון ממוחשב מקיף, בו נבדק הנבחן באופן לא תודעתי. השאלות מתקדמות ומשתנות בהתאם לתשובות, כאשר התשובות משוקללות לכדי זיהוי ומציאת כיוונים תעסוקתיים המתאימים לנבחן אישית".

והתוצאה היא בסגנון המוכר: אתה מתאים להיות עורך דין / את מתאימה להיות גרפיקאית?

"ממש לא". נזעק הרב זילבר. "תוצאות המבדק פורסות בפני הנבחן אבחנה ראשונית מפורטת שמצביעה על היכולות החזקות ועל תחומי העניין הבולטים אצל הנבחן. מהן, נגזרים כיוונים תעסוקתיים מתאימים, בדרגות עדיפות שונות, ולפי סדר יורד".

בעצם המצפן כשמו כן הוא, לא קובע את נקודת הנחיתה אלא את כיוון הדרך?

"אכן. זה בדיוק מה שמבדק 'המצפן' עושה. הוא מסייע לגלות את הכוחות החבויים באדם ועוזר לו להתמקד לכיוון הנכון ביותר בשבילו!"

מקבל תעודת הוקרה ממשב"ק האדמו"ר מבעלזא על פעילותו

במקביל פיתח הרב זילבר את 'סדנת הגילוי', שעד היום השתתפו בו קרוב לאלף איש ב-24 מחזורים שהתקיימו בארץ ובעולם. משתתפי סדנת 'הגילוי' החלו למצוא את הכיוון התעסוקתי שלהם ולהגיע לעבודה המתאימה בשבילם, על מנת להגדיל את ההכנסה החודשית ולהיות רגועים בפרנסה.

"מדובר בתכנים שחלקם גם נמסרים בקורסים אחרים". מפרט הרב זילבר בלב גלוי. "אך אצלי אין ולו אף 'תיאוריה' אחת. כל מה שנאמר שם – חצוב מתוך המציאות עצמה, ונסמך על ההיכרות הקרובה שלי וניסיוני רב-השנים עם התהליכים השונים בעולם התעסוקה והפרנסה".

לזנק בכל התחומים

אחד המשברים שהניעו את הרב זילבר לפרוץ קדימה ולהבין את 'סוד הכסף' טמון בסיפור הבא. באחד הימים נשלח אליו ליעוץ ב'מכלול' אדם שלא היה זכאי לכיסוי על ידי הקהילה. האיש לא הבין שזה כך ולזילבר, לא היה נעים לבקש ממנו תשלום עבור הפגישה.

במהלך הפגישה, סיפר לו הלה כמשיח לפי תומו, כי השבוע הרוויח בעסקה אחת כ-400 אלף שקל, ובלי למצמץ האיש הסביר כי אינו חש סיפוק בעבודתו. "נשמטה לי הלסת", אומר לנו זילבר. "לי לא נעים לבקש מהבן אדם כמה מאות שקלים, כשהוא מרוויח 400 אלף שקל, והוא עוד מתלונן על כך?"

הרב זילבר הבין שמשהו פה לא הגיוני. משהו בהתנהלות שלו אינו נכון ואינו בריא. לא יכול להיות שההוא יכול להרוויח כל כך הרבה בקלות, ודווקא הוא, זילבר, שמונע מתחושת שליחות אדירה ועוזר לאנשים לחולל שינויים בחייהם ולהרוויח הרבה יותר – הוא לא מצליח להרוויח כסף.

זילבר החל להעמיק בנושא. ראיין עשרות אנשי עסקים מצליחים ועשירים, קרא ביוגרפיות של גדולי המצליחנים בעולם, ואז קלט ששליחות ונתינה היא הבסיס שבלעדיו אין כלום – אבל יש דרך ברורה שהקב"ה טבע בעולם איך להשיג כסף, ומי שלא מבין את זה – טוחן מים.

ככל שהעמיק בנושא, גילה זילבר עד כמה התובנה הזו משותפת לכל המצליחנים בעולם, ומה שמדהים, שהיא גם מתאימה אחד לאחד עם ההשקפה היהודית והתורנית.

בהדרכה למעסיקים מהמגזר הכללי

את גישתו המלאה בנושא מוסר היום זילבר בסדנת 'סוד הכסף', המועברת בכל קורס ובכל סדנה שהוא מוסר, ולפי עדות משתתפי הקורסים, רובם עוברים את המהפך בסדנה הזו, ש'הופכת להם את הראש' ומביאה אותם להבין, לראשונה בחייהם, מה באמת צריך לקרות כדי שהם יביאו לחייהם את השפע, והתוצאות המדהימות, ממהרות להגיע.

יש לך גם סדנאות לבעלי עסקים. המשתתפים לא מדברים על זה כמו על 'עוד קורס', אלא על משהו דרמטי שמחולל בהם שינוי דרמטי. מה הסיפור של הקורסים האלו?

בתשובה מפנה אותנו זילבר לברוך שובקס, שמנהל עבורו את השיווק. שובקס פותח בסיפור: "מדובר בסיפור אמיתי, שהאיש גם מסכים לספר לך זאת בשמו המלא, אבל לא לציטוט בכתבה כמובן… היה לאחרונה בעל עסק שהשתתף באחד הקורסים, ועשה שינוי מטורף בעסק שלו. העסק שלו עלה על דרך המלך, הוא התחיל להרוויח טוב יותר ועבר ממאזן שלילי לחיובי.

"יום אחד פוגש זילבר את אביו של בעל העסק, וההוא פשוט ניגש ומחבק אותו תוך כדי שבקול נשנק הוא מודה לו על כך שהוא 'הציל' את הבן שלו. מתברר שהבן שעבר את הקורס, היה עובד כמו מטורף מהבוקר ועד הלילה. לא היה לו זמן לא למשפחתו וגם לא לבית הכנסת, ואפילו לא לעצמו. רק טירוף ארוך ובלתי נגמר של חיי העסק. ובשבת הוא היה ישן המון שעות כדי להשלים את החסרים של כל השבוע… מאז הקורס הוא עבר שינוי של מאה שמונים מעלות. העסק עלה על מסלול מסודר, ופתאום הוא החל להתפלל במניין, לקבוע עתים לתורה, וגם התחיל להתפרנס בכבוד.

סוד הכסף – השינוי הפנימי

"אצל זילבר, אנשים לא רק עושים שינוי ספציפי. אלא משהו באדם בפנים משתנה. זה משהו שנמצא אצלו בכל קורס ובכל סדנה גם אם זה רק עסקי, אימוני, או טיפולי".

איזה שינוי אדם עובר כשהוא מבין למשל איך גובים יותר כסף על עבודה או על מוצר?

"אנשים בטוחים שבשביל להצליח הם צריכים 'להוריד' ממישהו אחר. ברוב הקורסים מלמדים את איש המכירות איך לדבר לרגש של הלקוח, לתסכולים שלו, לפחדים, לחששות. ישנם קורסים שהבן אדם יוצא מהם ואומר לעצמו אני הולך להציף את הכאב, לנגוע בנקודות הכואבות ואז יהיה לי מכירה, אבל המהות שלנו כיהודים שונה לגמרי".

האנרגיה שופעת ומקרינה

זילבר מוסיף: "במקום הערכי ממנו אני בא, אני מלמד טקטיקות של מכירה עם ערך, עם נתינה. זהו 'סוד הכסף'. אני יודע שאתה צריך את המוצר, אבל אתה אולי לא יודע שאתה צריך אותו, אז אני אשלוף את אותם כלים מתוך כבוד אליך ומתוך 'נתינה' נקיה. יהודי צריך להסתכל על כל העבודה שלו ממקום אמיתי ונכון. מי שלא בנתינה – לא באמת יכול להצליח לאורך זמן".

בסדנת 'סוד הכסף' אורך לאנשים ארבע שעות להבין ולהפנים את הנקודה הזאת. שובקס מוסיף כי עד שאחרון האנשים באולם לא הפנים לגמרי את המסר, זילבר לא מתקדם הלאה.

הנקודה הזו של הנתינה, בולטת במיוחד בצורת העבודה של זילבר. הוא עצמו לא משאיר אצלו שום 'סוד'. הוא 'משחרר' את כל המידע שיש לו ומהיחידים בתחום שלא רק מרשה להקליט, אלא משתתפי כל הקורסים מקבלים למייל את כל המפגשים כשהם מוסרטים, מוקלטים, וגם את כל המצגות של הקורס. חלק מהם אפילו משכפלים את החומרים שלו באופן שהוא די קרוב למקור ועוזרים הלאה.

תוצאות באחוזים נדירים

כשעזב את 'מכלול' פתח זילבר עסק של ייעוץ וקורסי הדרכה והכשרה, שבתחילה התקיימו בריכוזים החרדיים בארץ ובאירופה, ובהמשך הוקם 'בית זילבר' שבו מרוכזים היום כל הקורסים והסדנאות.

עוד ועוד קורסים נפתחו, אלפי אנשים ונשים שינוי את התנהלות יומם, הביאו יותר כסף הביתה ושיפרו את איכות החיים שלהם. "מה שמדהים", מספר שובקס, "שחלק גדול מאוד ממשתתפי הקורסים, הם כאלו שהגיעו בעקבות משתתפים קודמים, מה שמבטא יותר מכל את שביעות הרצון המדהימה של המשתתפים בקורסים. אנשים התחילו להבין שיש פה משהו שונה. לא מישהו שמפזר הבטחות באוויר, ולא מישהו שרק מוסר ידע וזורק את האחריות על התוצאות על המשתתפים. אלא מישהו שמעביר את המשתתפים תהליך שינוי פנימי שמביא אותם לבצע את הנלמד ולהביא תוצאות בפועל".

מבירור שערכנו אצל בוגרי הקורסים של אהרן זילבר עלה, כי אחוז שביעות הרצון הוא אכן גבוה ביותר. המשתתפים בסדנאות ובקורסים מרגישים שהם מקבלים הרבה יותר מתמורה מלאה לכסף שלהם, והתגובה שחזרה על עצמה שוב ושוב היתה: 'אחרי שראיתי מה קיבלתי – הייתי מוכן לשלם על זה פי עשרה!'

אולם הרב זילבר הוא בסך הכל איש אחד והצמא היה גדול. כך נולדה ההחלטה להעביר את החומר הרב והידע שהצטבר גם לאנשים אחרים, וכך נפתח 'קורס מאמנים להתפתחות אישית וכלכלית' לגברים ולנשים, שמאחוריו כבר ארבעה מחזורים מלאים. מדובר בקורס ארוך עם חומר רב, וגם כאן לא מדובר היה על העברת חומר תיאורטי בלבד. "בקורס מאמנים של הרב זילבר, כל אחד מהמשתתפים עבר שינוי עמוק. מהפך. טרנספורמציה. רק באופן כזה אפשר לעזור הלאה לאנשים אחרים". אומר שובקס.

מעביר חוויה

"אני לא מעביר קורס, אלא חוויית חיים". מצהיר שוב הרב זילבר. "אנחנו כבני אדם מספרים לעצמנו סיפורים והכי גרוע שאנחנו גם מאמינים לעצמנו. גם אני סיפרתי לעצמי סיפורים כאלה ואחרים עד שהבנתי שהגיע הזמן להחליף סיפור. זה בדיוק כמו אדם שרואה סרט על אריות ונמרים שחושפים שיניים חדות בדרך לטרף. הלב שלו יתחיל לדפוק. אבל אם לפתע יגיע מישהו ויסתיר את המסך, הסיפור ייעלם. זה מה שעשיתי בעצמי ואת התחושה הזו אני מעביר בכל הסדנאות שלי הלאה".

שובקס מגלה לנו שרוב גדול ממשתתפי קורס המאמנים של זילבר יצאו מאמנים בפועל, לעומת קורסים אחרים בתחום, שבו רק אחוזים נמוכים מאוד יוצאים ועובדים כמאמנים.

"מעבר לכך, רשימת ההצלחות של הסדנאות והקורסים הביא אותנו לחשבון מעניין. בהערכה זהירה, בחישוב של 3,000 איש שעברו עד היום תהליכים שונים אצל זילבר, כפול תוספת הכנסה ממוצעת של 2,500 שקל לחודש (בממוצע – ישנם כאלו שהוסיפו הכנסות של עשרות אלפים לחודש) – נוספו למשקי הבית החרדיים בשנים האחרונות קרוב ל-7.5 מיליון שקלים בחודש בעקבות הסדנאות והקורסים של זילבר…

ממשבר להצלחה

השמועות ברחוב מדברות שהעסק שלך עבר משבר ופיטר עובדים, מה קרה?

"אמת. עברתי משבר", זילבר לא מייפה את המציאות הכואבת. "לכל עסק יש רגעי משבר, ואני התמודדתי עם משבר בעסק שנבע בעיקר כתוצאה מצמיחה מהירה מאוד במשך שנתיים בלבד. בתוך שנה צמח העסק שלי פי שש, ובתוך שנה נוספת – שוב פי שש… זו צמיחה מהירה מדי שמזמינה סיכונים גדולים. ואכן, לצערי הייתי צריך להקפיא בינתיים את תוכנית הדגל שלי שהעסיקה את רוב עובדי המשרד, תוכנית 'הזינוק' שמאחוריה שבעה מחזורים, שליוותה בהצלחה מדהימה מאות בעלי עסקים בציבור החרדי, אך הגיעה למצב של אי-כדאיות כלכלית, ומתוך עסק עם 24 עובדים הייתי צריך לפטר 17 עובדים. זה אמנם לא פופולרי, אבל גם לא רלוונטי עבורי. אני לא מוכן לעשות את הדברים הלא נכונים כדי שזה 'ייראה טוב' בחוץ".

איך השפיעה עליך ההתמודדות ורגעי המשבר?

"בקורסים אני מלמד את המשתתפים לשאול את עצמם האם מה שהם עושים זה מה שהם רוצים לעשות. זו שאלה חשובה מאוד שמניעה תהליכים רבים. בתהליך השבירה שאלתי את עצמי שוב ושוב האם זה באמת מה שאני רוצה, והתשובה היתה כן ובגדול. בתוך התהליך, למדתי דברים חדשים על עצמי. כך למשל, בשונה מפעם שעל כל תחום היה לי בן אדם ולעצמי סיפרתי סיפורים על לא יכול או לא רוצה, כיום אין תחום בעסק שאני לא נוגע בו. בעקבות המשבר, אני נמצא במקום טוב בהרבה ויכול לעזור לאנשים מתוך החוויה האישית".

מעל אלפיים אנשים כבר עברו ליווי לפרנסה

משפט לסיום

ברוך שובקס: "ב'בית זילבר' ישנם כיום שלש מחלקות: מחלקה אישית, כמו סדנת הגילוי, שבו אנשים מגלים איך הם יכולים להתפרנס בכבוד ממה שמתאים להם וממה שהם אוהבים לעשות. מחלקה עסקית, לסייע לבעלי עסקים להעמיד נכון את העסק שלהם ולהגדיל את הרווחים, ומחלקה נוספת של הכשרת אנשי מקצוע בתחומים שונים, בעיקר כאלו הנוגעים להתפתחות אישית וכלכלית. מדובר בחומר איכותי ומקצועי ממעלה ראשונה שמועבר באווירה חרדית ועם המון ערך להתנהלות היומיומית".

זילבר: "כתוב שאדם לא נבנה אלא לשבר את הטבע. זה הדבר האמיתי. באנו לעולם הזה כדי להשתפר וכאשר אדם מתקן את עצמו הוא זוכה להתקדם. מעבר לכך, כל אתגר שבא לאדם והוא פועל נכון, זה הופך אותו להיות משהו אחר. כל משבר שאדם חווה הופך אותו לטוב יותר. כאשר בעל עסק נמצא במשבר והוא עובר תהליך טוב ושיפור עצמי, הוא נעשה ראוי יותר ומקבל ברכה בעסק שלו".

כתיבת תגובה