רמי לוי, שופרסל, ישראכרט ומקס ברשימת ועדת הריכוזיות

בעוד כלכלית ירושלים ואשטרום יוצאות מרשימת וועדת הריכוזיות, קבוצות רמי לוי, מפעל הפיס, שופרסל, שפיר, מרדכי בן משה, ישראכרט ומקס נכנסו לרשימת ועדת הריכוזיות • המשמעות העסקית: כל החלטה עסקית משמעותית של רכש וכדו' בכל אחת מהקבוצות – תיאלץ לקבל את אישור הוועדה

סניף רמי לוי | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הוועדה לצמצום הריכוזיות מעדכנת את רשימת הגורמים הריכוזיים לשנת 2021. הוועדה פרסמה היום (21.3.2) את עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים לשנת 2021 במסגרת עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים, ועל פי הודעתה, נוספו לרשימה תשע קבוצות: 

קבוצת רמי לוי נכנסה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל מחזור המכירות הקובע שלה שעלה בשנת 2019 על 5.98 מיליארד ₪. גם בעל השליטה בקבוצה, רמי לוי, נכלל ברשימת הגורמים הריכוזיים.

קבוצת מרדכי בן משה (אלון ריבוע כחול ישראל בע"מ) נכנסה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל מחזור המכירות הקובע שלה והאשראי הקובע שלה שעלו בשנת 2019 על 5.98 מיליארד ש"ח. גם בעל השליטה בקבוצה, מרדכי בן משה נכלל ברשימת הגורמים הריכוזיים.

קבוצת שפיר נכנסה לרשימת הגורמים הריכוזיים בשל החזקה של למעלה מ-10 זכויות בארבעה תחומי תשתית חיוניים. בין התחומים בהם הקבוצה פועלת נמנים: חיפושי נפט וגז טבעי (פריט 7.1), פצלי שמן (פריט 8.1), חציבת חצץ, גיר, דולומיט ואגרגט (פריט 9.1), חלוקת גז טבעי (פריט 12.2), מסילת ברזל מקומית (פריט 17.1), כבישים (פריט 20.1). גם בעלי השליטה בקבוצה – הראל, ישראל, גיל וחן שפירא, נכללו ברשימת הגורמים הריכוזיים.

קבוצת שופרסל, שבעבר נשלטה על ידי דסק"ש ונכללה בקבוצת אלשטיין, הפכה להיות קבוצה עצמאית, ללא שולט, ונכנסה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל מחזור המכירות הקובע של שופרסל בע"מ שעלה בשנת 2019 על 5.98 מיליארד ש"ח. 

קבוצת מפעל הפיס נכנסה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל מחזור המכירות הקובע שלה שעלה בשנת 2019 על 5.98 מיליארד ש"ח.

קבוצת ישראכרט נכנסה לרשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים מכיוון שהיא סולקת בעלת היקף פעילות רחב. בעבר ישראכרט בע"מ הייתה חלק מקבוצת בנק הפועלים, כיום לא מתקיימת בה שליטה.

קבוצת מקס איט פיננסים נכנסה לרשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים מכיוון שהיא סולקת בעלת היקף פעילות רחב. גם השולטים במקס איט פיננסיים בע"מ, קרן ורבורג פינקוס וצ'ארלס קיי, נכללו ברשימת הגורמים הריכוזיים.

קבוצת רדיו נאס נכנסה לרשימת הגורמים הריכוזיים בשל היותה גורם בעל השפעה בתחום התקשורת וזיאד ודועא עומרי, בעלי השליטה ברדיו נאס 103.3 אפ אם בע"מ.

קבוצת מוסיקה 24 נכנסה לרשימת הגורמים הריכוזיים מכיוון שהיא גורם בעל השפעה בתחום התקשורת. גם משה אדרי, אבי אדרי ואייל אדרי, בעלי השליטה בערוץ, נוספו לרשימת הגורמים הריכוזיים.

כמו כן, נגרעו, התווספו, וסווגו אחרת תאגידים ויחידים בקבוצות שונות, לאור שינויים שהתרחשו בקבוצות אלו. כך למשל קבוצת כלכלית ירושלים (מבנה נדל"ן (כ.ד) בע"מ) יוצאת מרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים ואינה גורם ריכוזי עוד, קבוצת אשטרום נוספה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל האשראי הקובע שלה שחצה את הרף, שברון נכנסה לרשימת הגופים הריכוזיים בשל רכישת נובל אנרג'י ושינויים נוספים.

עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים נעשה יחד עם עדכון של שתי רשימות נוספות – רשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים ורשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים, שנכללות ברשימת הגורמים הריכוזיים. 

רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים כוללת 24 קבוצות שמתקיים בהן לפחות אחד מהתנאים הבאים: מחזור המכירות הקובע שלהם עולה על 5.98 מיליארד ש"ח או על 1.99 מיליארד ₪ בשוקי מונופולין; האשראי הקובע שלהם עולה על 5.98 מיליארד ₪.

רשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים כוללת 19 קבוצות: 5 בנקים ו-11 גופים מוסדיים, ששווי כלל נכסיהם עולה על 39.6 מיליארד ₪; ו-3 סולקים (אחד מהם בבעלות בנק) בעלי היקף פעילות רחב, דהיינו, הם אחראים על 20% לפחות מסך העסקאות בכרטיסי חיוב שנסלקו בישראל.

ברשימת הגורמים הריכוזיים 85 קבוצות שכוללות לפחות אחד מאלה: גוף פיננסי משמעותי; תאגיד ריאלי משמעותי; גורם בעל השפעה בתחום השידורים או העיתונות הכתובה (28 קבוצות); היקף פעילות מצטבר בתחום תשתית חיונית העולה על מחצית מכלל הפעילות באותו תחום (21 קבוצות), בעלי זכות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים (2 קבוצות).

המשמעות של הופעת תאגיד ברשימת הגורמים הריכוזיים היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות, או הפרטה של חברות ממשלתיות על ידי המדינה, לגורמים המנויים ברשימה, מחייבים את המאסדר לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ בוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית. בנוסף, להימצאות ברשימות השלכות בהקשר חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.

כתיבת תגובה