שוכרים אופניים או קורקינט שיתופיים? אלה כללי הזהירות

בשימוש בכלי תחבורה חשמליים שיתופיים אתם עלולים להיחשף לאתגרי פרטיות משמעותיים | נתוני מיקום המשתמשים, אבטחת האפליקציות של משכירי כלי התחבורה ועוד | לקראת הקיץ: הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת מסמך המלצות לשימוש בטוח ומאוזן, תוך שמירת על פרטיות המשתמשים בקורקינטים שיתופיים

קורקינט חשמלי | צילום אילוסטרציה: nnattalli , shutterstock

אתם רוכבים? היזהרו שגורמים לא רצויים לא ירכבו על פרטיכם האישיים ויעשו בהם שימוש לרעה.

תופעת השימוש בכלי תחבורה זעירים שיתופיים הפכה נפוצה מאוד בישראל בשנים האחרונות, בוודאי בזמן חופשת הקיץ במהלכה נעשה שימוש רב בכלי תחבורה חשמליים שיתופים על ידי תלמידים רבים. מבין אמצעי התחבורה הללו, קורקינטים חשמליים הם הנפוצים ביותר בקרב המשתמשים, וזאת בשל היותם ניידים ופשוטים לתפעול, באופן המאפשר השתלבות בתנועה עירונית בקלות ובזריזות, ובשל יכולתם להגיע ליעדים קרובים יחסית שהתאימו בעבר להליכה. לכלי תחבורה אלה יתרונות, כנו למשל,  הגברת הניידות, הפחתת גודש התנועה, הפחתת זיהום אוויר, אפשרויות תשלום נוחות למשתמשים ועוד.

אחד החששות לפרטיות כתוצאה משימוש בכלי תחבורה מסוג זה הוא שמידע אישי ונתוני מיקום הנשמרים במאגרי המידע של החברות המפעילות את הקורקינט השיתופי, יזלגו לידי צדדים שלישיים, או שייעשה בהם שימוש שחורג מן המטרות אשר לשמן נאסף המידע האמור.

הרשות להגנת הפרטיות ניתחה את מסמכי מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של האפליקציות המרכזיות המשמשות את חברות הקורקינטים השיתופיים בישראל, וגיבשה סדרה של המלצות לשימוש בטוח ומאוזן תוך שמירת על פרטיות המשתמשים.

מטרת המסמך שמפרסמת הרשות להגנת הפרטיות היום, יום ראשון 19 ביוני 2022, היא להציב זרקור על התופעה, לסקור את דרישות הדין ולהציע המלצות להתנהלות נכונה לשם צמצום הפגיעה בפרטיות המשתמשים.

המסמך, מדגישים ברשות הפרטיות, אינו מבקש למנוע את השימוש בקורקינטים חשמליים שיתופיים אלא לתת כלים להתנהלות נכונה של המשתמשים בהיבטי פרטיות.

 

לשם צמצום הפגיעה בפרטיות המשתמשים, ממליצה הרשות להקפיד על בדיקת הגדרת הפרטיות של האפליקציה, להימנע מלקשר, לשתף או להתחבר לאפליקציה באמצעות שירות צד שלישי ולהעניק גישה למיקום רק בעת השימוש בה. כמו כן, ממליצה הרשות כי במהלך השימוש באפליקציית הקורקינט השיתופי, להקפיד על הטמעת עדכוני אבטחה שמפרסם מפעיל האפליקציה על מנת להבטיח הגנה מפני סיכוני אבטחה חדשים, לעקוב אחר הרשאות הגישה של האפליקציה ולאחר השימוש בכלי ממונע שיתופי כשאין כוונה להשתמש שוב בשירות, למחוק את החשבון.

כתיבת תגובה