שוק אבטחת הסייבר לכלי רכב יטפס לכ-10 מיליארד דולר בשנה

13 רכבים בלבד בק"מ רבוע שייפגעו ממתקפת סייבר, עלולים לשתק את כל מנהטן | פוינטר ואניגמטוס הציגו שת"פ לפתרון התקפות סייבר על רכבים | שוק אבטחת הסייבר לכלי רכב גלגל ב-2020 4.9 מיליארד דולר בשנה, ונשיא אניגמטוס, לשעבר ראש אגף התקשוב והסייבר בצה"ל, מעריך כי הוא יזנק לכ-10 מיליארד דולר בשנה, עד סוף העשור

אבטחת סייבר לכלי רכב. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

פוינטר (Pointer) מקבוצת Powerfleet, חברת איתור והשבת כלי רכב וחברת הסטארט-אפ אניגמטוס (ENIGMATOS) העוסקת בתחום הגנת סייבר לתחום הרכב מודיעות על הסכם שיתוף פעולה בין החברות שנחשבות למובילות בהגנה על כלי רכב, כל אחת בתחומה.

 החברות יציגו בקרוב פתרון משולב ואחוד שיאפשר לחברות, גופים ממשלתיים, מנהלי ציי רכב, יבואני רכב, יצרנים נהגים פרטיים ועוד, לזהות בזמן אמת ניסיונות של האקרים לפגוע במערכות קריטיות ברכב בהתקפות סייבר. בכל מקרה של תקיפת סייבר, תתקבל התראה בזמן אמת למנהל הצי ואו לבעל הרכב, בגיבוי של מוקד ייעודי המופעל על ידי פוינטר.

הטכנולוגיה אשר תותקן במוצרי פוינטר המחוברים ל- CAN-bus ברכב (פרוטוקול התקשורת אשר מאפשר להתקנים ברכב לתקשר האחד עם השני) תאפשר למוצר ניטור בזמן אמת על ניסיון תקיפה או חבלה במערכות הרכב. הפתרון של החברות יתאים להגן על כלי רכב קיימים ועתידיים כולל רכבים חשמליים ואוטונומיים.

הרכבים המיוצרים היום הינם "מחשב על גלגלים" עם עשרות מחשבים אשר מנהלים את פעילות הרכב, מעל 100 מיליון שורות קוד, אפליקציות וחיבורים חיצוניים אשר כוללים בלוטות׳, סלולר, WIFI ועוד ולכן חדירים למתקפות סייבר.

לאניגמטוס טכנולוגיה לזיהוי בזמן אמת של התקפות סייבר על כלי רכב והיא בעלת 15 פטנטים רשומים והיא אחת מחמשת החברות המרכיבות קונסורציום בהובלת התעשייה האווירית להקמת מרכז הסייבר של ישראל בתחום התחבורה.

נטע למפרט, מנכ"ל אניגמטוס מציין כי "תחום התחבורה הוא אחד מחמשת התחומים המועדים ביותר להתקפת סייבר. מחקר שפרסם לאחרונה המכון הטכנולוגי של אטלנטה קבע שכדי לשתק את מנהטן, מספיק לתקוף רק 13 כלי רכב במרחק של ק"מ רבוע. עובדה זו מטרידה מאד מדינות רבות שמשקיעות עתה משאבים אדירים כדי להיערך לסיכון. שיתוף הפעולה עם פוינטר יאפשר ניטור התקפות בזמן אמת, ובכך יגן על תשתיות וחיי אדם".

נשיא אניגמטוס, האלוף (מיל) עמי שפרן בין מקימי מערך הסייבר בצה״ל ובתפקידו האחרון כיהן כראש אגף התקשוב והסייבר, ציין כי "שוק אבטחת הסייבר בעולם בתחום הרכב עומד להכפיל את עצמו בעשור הקרוב. משוק של 4.9  מיליארד דולר ב-2020 הוא יגלגל לכדי 9.7 מיליארד דולר בשנה בסוף העשור.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין כי: "אנו משרתים מאות אלפי לקוחות בתחום האיתור, מיגון וניהול ציי רכב בארץ ובעולם. החברה מתכוונת להתחיל בשיתוף הפעולה כבר בטווח המיידי על מנת לפרוץ עם פתרון ייחודי זה גם ללקוחות בשוק הבינלאומי אשר משוועים לפתרונות היקפיים בהגנה על רכב. בחרנו לשתף פעולה עם חברת אניגמטוס לאור הניסיון הרב והיכולות המרשימות של החברה בזיהוי פעילות זדונית של האקרים על רשת התקשורת ברכבים. הרכבים נהיים יותר מחוברים ומקושרים וכך גם החשיפה לסכנות סייבר.

בין החברות שהטמיעו עד עתה את הטכנולוגיה של אניגמטוס נמצאות חברת התחבורה הציבורית דן, וחברת פיליפ מוריס. החברה גם שותפה במיזם שבו זכתה התעשייה האווירית במכרז להקמת מרכז סייבר לאומי לתחבורה חכמה בבאר שבע שיבחן עמידות של כלי רכב פרטיים ואוטונומיים בפני השתלטות מרחוק.

כתיבת תגובה