שוק הנדל"ן החרדי לאן – ארבע נקודות למחשבה לקראת החורף

פלאש 90 מרים אלסטר

שאול כהנא פותח את מושב החורף בכנסת עם הזדמנות שאסור לפספס, מסכם את חגי תשרי, ומזהיר מפני תופעות שעלולות להיות בכייה לדורות.

 

 

אחרי החגים כבר כאן

ובפתח מצפה לנו מושב החורף של הכנסת. אי אפשר לומר שהבחירות עומדות בפתח אבל בהחלט ניתן לקבוע כי זו השנה האחרונה שממשלת נתניהו תשרוד במתכונתה הנוכחית.

צריכים להיות כנים: לא הייתה לציבור החרדי ממשלה כה טובה וכה יעילה. כל מה שסוכם עם המפלגות החרדיות בהסכם הקואליציוני, קוים (נדיר אצל ביבי). כל נושא שנוי במחלוקת נפתר במהירות בהידברות בין ראשי הקואליציה. שר הפנים, אריה דרעי טוען כל העת כי הוא לא זוכר ממשלה כה טובה לציבור החרדי.

יש רק בעיה אחת שטרם נפתרה: מצוקת הדיור החרדית. יש הרבה מאד תכניות לעתיד אבל בטווח הקצר כמעט ואין דירות, למעט בבית שמש, ועל הנציגות החרדית להילחם בשנה הקרובה על נושא זה. לא תהיה כנראה הזדמנות שנייה בשנים הקרובות.

 

הפריפריה החרדית היא עובדה קיימת.

בתקופת החגים האחרונה ניתן היה לשים לב לתופעה שצברה תאוצה מרשימה בשנים האחרונות. יותר ויותר אברכים עברו לגור בפריפריה וזה בלט בעיקר בחגים כשאלפי אברכים הגיעו לבית הוריהם בירושלים ובני ברק להעביר אצלם את ימי החג.

בחברות התחבורה הציבוריות מדווחים על עלייה משמעותית באוטובוסים מהפריפריה לריכוזים החרדיים הקיימים, וזאת מכיוון שיותר ויותר אברכים הגיעו למסקנה כי חבל לגור בשכירות במחסן טחוב ומעדיפים לגור בדירה מרווחת בפריפריה.

הלוואי ומגמה זו תלך ותצבור תאוצה!

 

יש גם מסר ברור על קבוצות הרכישה

העיתונות הכלכלית עסוקה בשבועות האחרונים עם קבוצת הרכישה של שרונה שארגן מוטי פלד. זה האחרון היה בטוח כי מה שהצליח בחריש יוכיח את עצמו גם בתל אביב, אבל הוא רק לא הכיר את הכרישים שמתגוררים בתל אביב שהראו לו בדיוק מאיזה עץ עושים גיטרות.

מבחינת הציבור החרדי שאלפים מהם תקועים בקבוצות רכישה שונות יש כאן מסר ברור: לא מתקרבים לקבוצת רכישה! בשום פנים ואופן! פעם אחרי פעם מוכח עד כמה מדובר בתופעה מסוכנת. לא שווה להפסיד כסף ועוד לשלם על כך בבריאות שלנו.

אל תכנסו לקבוצה נוספת שתקרוס, פשוט אל תיכנסו לזה. או שתיקנו דירה מוכנה, או דירה מקבלן או שלא תקנו בכלל דירה. רכישת דירה מקבוצת רכישה זה להפסיד את הכסף מראש.

 

ויש גם בשורות – אבל בזהירות

העיתונות החרדית בחג הסוכות הביאה שתי בשורות בתחום הדיור (לפחות במודעות הפרסום): הקרקעות החקלאיות בטלזסטון והעיר החרדית העתידית במזרח גוש גן, דורות עילית. באופן אישי אני לא מכיר את המיזמים הללו ויתכן שבטווח ארוך יותר יתברר כי מי שרכש בזמן קרקע עשה את עסקת חייו. אבל המצב הזה, שנוצר על רקע מצוקת הדיור, הוא לא בריא. אי אפשר שהמשפט "אין דירות אז תקנו קרקע חקלאית" ישמע הגיוני.

חבל שהגענו למצב הזה.

3 תגובות ל: "שוק הנדל"ן החרדי לאן – ארבע נקודות למחשבה לקראת החורף"

  1. שאול היקר, אם אתה מתריע [ובצדק] מקבוצות רכישה, ואתה קורא לזה לאבד כסף בידים, בודאי ובודאי לא לקנות קרקעות חקלאיות. אני ממש מתביש ביתד נאמן או באתר כאן שמפרסמים את זה, זה מסוכן מאד,

  2. כל מילה בסלע! רק שקצת קשה לי לבכות על האיש שתרם, יחד עם עוד כמה נשמות טובות, לאיבוד (זמני) של הפתרון הטוב ביותר: חריש. כמה שניסיתי אז למנוע ממנו ולשכנעו – לא עזר. אמנם בניגוד לאחרים, לא הייתה לו שום כוונה רעה, הוא אפילו עם רקע חרדי כלשהו, ואדם נחמד כשלעצמו. אבל הוא בהחלט היה חלק מהחגיגה שפגעה בנו.

  3. כדאי לקנות קרקע בדורות עלית?

כתיבת תגובה