שורת צעדים חדשים לסיוע תזרימי לעסקים ולעצמאיים

ממשיכים לחיות לצד הקורונה: משרד האוצר הודיע על צעדים תזרימיים לסיוע לעסקים ולעצמאים בהתמודדות עם נגיף האומיקרון | במסגרת הצעדים יוענקו הקלות תזרימיות בשווי של למעלה מ-1.3 מיליארד שקל ויינתנו הקלות בהליכים בירוקרטים לעסקים, הקלות בקבלת הלוואות בערבות המדינה וכן הקלות ליצואנים קטנים ובינוניים.

קניון פתוח לפי התו הירוק | צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני, פלאש 90

במסגרת ההתמודדות עם גל האומיקרון תוך שמירה על משק פעיל, הודיע שר האוצר, אביגדור ליברמן, על שורת צעדים חדשים לסיוע תזרימי לעסקים ולעצמאיים. במסגרת הצעדים יוענקו הקלות תזרימיות בשווי של למעלה מ-1.3 מיליארד שקל ויינתנו הקלות בהליכים בירוקרטים לעסקים, הקלות בקבלת הלוואות בערבות המדינה וכן הקלות ליצואנים קטנים ובינוניים.

כל אלו, נוספים לצעדים שמשרד האוצר כבר ביצע:

– סיוע תזרימי: דחיית תשלומי מע"מ בעשרה ימים ודחיית הגשת דוחות יחידים.

– פריסת החזר מענקים ששולמו וקרן ההלוואות בערבות המדינה.

– מימון ימי בידוד: מימון ימי הבידוד לעצמאים, הכרה בימי מחלה לעצמאיים מאומתים ומימון ימי הבידוד לשכירים החל מהיום הראשון.

– סיוע ממוקד לענפים: סיוע לענף התרבות בהיקף של 90 מיליון שקלים, סיוע לענף התיירות בהיקף של 350 מיליון שקלים, סיוע לענף התעופה בהיקף של 320 מיליון שקלים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״אנחנו בשיאו של הגל הנוכחי ורוצים לאפשר למבודדים, לעצמאים, לעסקים ולענפים שנפגעו לצלוח את התקופה המורכבת עם הסיוע המתאים. למדנו מגלים קודמים שהדבר שפוגע ביותר בכלכלה הוא סגרים ולכן אנחנו נמנעים מהם ושומרים על מגמת צמיחה וירידה באבטלה. חשוב לנו לתת ודאות לעסקים, להעניק סיוע תזרימי משמעותי ולהקל איפה שרק ניתן. נמשיך לעקוב אחר הנתונים, לפעול באחריות ולדאוג שאף אחד לא יופקר״.

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב כעת להודעת האוצר בעניין צעדים תזרימיים לסיוע לעסקים ולעצמאים בהתמודדות עם נגיף האומיקרון ואמר כי "יש לברך על כך שמשרד האוצר מיהר להפנים ולהיענות למצוקת העסקים, נוכח התפשטות גל האומיקרון, וכבר יצא בתוכנית חלקית אך מגובשת על מנת לשמור על מבנה המגזר העסקי בישראל ועל רמת ההכנסה של השכירים והעצמאים."

"טוב שהאוצר עושה שימוש במכשירים קלים ליישום כמו דחיית תשלומי מע"מ, פריסת החזר מענקים, מימון ימי בידוד כפייתיים, הכרה בימי מחלה לעצמאים ולא פחות חשוב החלת מימון ימי הבידוד לשכירים כבר ביום ראשון הקרוב. מהלך זה יקל על העסקים לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי עובדיהם.  כמו כן, יש חשיבות לפישוט הליכים ביורוקרטים והקלות בקבלת הלוואות בערבות מדינה, וכן הקדמת החזרי מע"מ תשפיע באופן חיובי על הנזילות של העסקים". לדבריו, "בשלב זה חשוב מאד להקל על הנזילות של העסקים ולאפשר למעסיקים לעמוד בהתחייבויותיהם מול עובדיהם, מבלי שיוטל עליהם עול נוסף."

יחד עם זאת, לין הדגיש, "יש לשים לב כי סיוע לענפי משק מוגדרים, אסור ויעשה על חשבון הסיוע הישיר לעסק הבודד ולציבור העובדים. הוא צריך להינתן כסיוע נוסף ולא כפתרון למצוקת העסקים עצמם, שכן בסופו של דבר כספי סיוע צריכים לזרום נטו לעסקים ולעובדים".

בתגובה להודעת האוצר כי המדינה תקדים תשלומים לספקים, מריאנו פטסינסקי, מנכ"ל אפ קפיטל, קורא לחברות הגדולות במשק לקחת דוגמא מהמדינה ולהקדים גם הן את התשלומים לספקים הקטנים:  דווקא כעת זו יכולה להיות שעתן היפה של החברות הגדולות והרשתות המבוססות במשק. "במרבית המקרים הספקים לא יבקשו מיוזמתם להקדים להם תשלומים. בדרך כלל הם לא יעשו זאת מהבושה של היקלעות למצב כלכלי רעוע ובגלל חוסר הרצון לשדר ללקוח שהספק איתו הוא עובד נמצא במצב כלכלי בעייתי. המחשבה של מרבית הספקים היא שחשיפת מצבם הכלכלי עלולה לפגוע בהמשך עבודתם מול אותו לקוח, שיעדיף ספק יציב".

"לכן", אומר פטיסנסקי, "החברות הגדולות במשק ובכלל זה רשתות בתחומי המזון והפרמה שפעילותן דווקא גדלה בימים אלה, צריכות  לקדם מיוזמתן פניה לספקים ולהציע להם להקדים להם תשלומים, ככל הניתן.  בעולם זהו תחום מימון מקובל הנקרא רוורס פקטורינג. חברות אלה ירוויחו פעמיים: מצד אחד הן יחזקו, פיננסית,  את הספקים עימן הם עובדים וישמרו על יציבותם ויכולתם להמשיך לספק את הנדרש. מצד שני הן יוכלו ליהנות מהנחה שיקבלו תמורת הקדמת התשלומים".

יתרה מכך, ומעבר לשיקולים הכלכליים גרידא, זו יכולה להיות הבעת סולידריות של הגופים הגדולים במשק עם הספקים הקטנים והבינוניים. "הרי ההתמודדות עם הקורונה תלויה בסולידריות החברתית, גם בתחום הבריאותי וכעת גם בתחום הכלכלי" אומר פטסינסקי.

כתיבת תגובה