שינוי מגמה: ירידה חדה ברכישת דירות להשקעה

תל אביב בפער עצום בקרב רוכשי דירות להשקעה: הרמה הנמוכה מזה עשור, ושפל הדומה ל-2003 • מפת הרוכשים העדכנית מקרב המשקיעים שחשף הכלכלן הראשי באוצר מספרת על ירידה דווקא ברוכשי דירות בנתניה, שהיתה כר נרחב למשקיעים ותושבי חו"ל • ומה קורה בבאר שבע ובחדרה?

ירידות ברכישות משקיעים ותושבי חו"ל בנתניה | צילום: Valery Shanin, שאטרסטוק

יותר מעשור שדירות להשקעה היו המפתח להתעשרות קלה או לפחות להבטחת הפנסיה במחיר הוגן: מניחים הון ראשוני לא רב – לפעמים במשכון הדירה הראשונה הקיימת בבעלות המשקיע – ואת היתרה שמעבר להון הראשוני, מגייסים מהבנקים למשכנתאות. ברבות השנים, הבנקים הקשיחו עמדות, ההכנסות הפכו למדד מחייב, וההכנסות העתידיות משכירות הפסיקו להילקח, בהוראת בנק ישראל, בחשבון – והתוצאה בשטח מגלה כי רכישות הדירות להשקעה נמצאת עתה ברמה הנמוכה מזה עשור.

בנוסף, ב-2015 הוטל מס רכישה בסך 8% על רכישת דירות להשקעה, זאת לצד עלייה בשיעור הריבית על משכנתאות.

סקירת הנדל"ן הרבעונית של הכלכלן הראשי האוצר מגלה, כי ברבעון השני של 2018 נרכשו 21,500 יח"ד בקירוב (במחירי שוק). מדובר על ירידה של 6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. זו הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון האחרון של 2011, החורף שאחרי הקיץ הסוער והידוע כ'המחאה החברתית' שהשליכה משמעותית על רוכשי הדירות. גם אם נשקלל למספר הרוכשים הכולל את הדירות המוזלות, (מחיר למשתכן) שמספרן עמד על 1,700 דירות בסה"כ ברבעון השני – הנתון של רוכשי הדירות עדיין עומד על מספר נמוך מאוד, רק 23,200 יח"ד.

המשקיעים רכשו 3,200 דירות בלבד (14% מהסך הכולל של העסקאות) בכל הארץ, שפל של יותר מעשור. זוהי ירידה של 16.6% לעומת הרבעון הראשון של 2018 ו-24.9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בעיר נתניה, צנחו רכישות הדירות ברבעון האחרון ב-41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזו גם ירידה של 12.5% לעומת הרבעון הראשון 2018. ייתכן שנתניה שהיתה כר נרחב למשקיעים ותושבי חו"ל נפגעה מתקנות העברת הכספים מאירופה שהפכו קשוחות יותר.

אזור תל אביב רשם ירידה של 36.2% ברכישת דירות להשקעה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ופחות מ-1,700 דירות נרכשו בעיר ברבעון השני של 2018. ירידה של 15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. השפל מזכיר ברמתו את מצב הנדל"ן בעיר בימי האינתיפאדה השנייה בשנת 2003.

בבאר שבע ירדו הרכישות מקבלן (דירות חדשות) בשיעור של 35.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ובחדרה – למרות שעיר זו מחזיקה בהיקף עסקאות נמוך יחסית – נרשם נתון מדאיג אף יותר: ירידה של 47.8% ברכישות דירות חדשות.

כתיבת תגובה