שמן תעשיות: הכיסוי הביטוחי הציל את המניה הצוללת

הבוקר נפתח יום המסחר במצג ירוק למניית שמן תעשיות • אחר הצהריים השלימה המניה עלייה של כ-10%, זאת בעקבות דיווח למשקיעים שחשף כי לחברה כיסוי ביטוחי וכי היא לא תינזק מהשמן שהתכלה בשריפה שפרצה במפעל ביום חמישי האחרון • והאם נחוש במחסור לקראת החגים במוצרי החברה?

שריפה במפעל שמן | צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

קרוב ל-15% מערך מניית 'שמן תעשיות' נשרפו ועלו בלהבות יחד עם כחלק מאלף טון שמן צמחי ששהו במחסן, רגע אחד לפני הזיקוק האחרון. השמן – שהיה ארוז חלקו בקוביות של אחד קוב וחלקו בבקבוקים ומיכלים – החל לבעור ביום חמישי האחרון ו- 36 כוחות כיבוי של מכבי האש פעלו במקום.

השריפה שהחלה ממחסן אחד שהכיל כ-80 טונות של שמן התפשטה במהירות למחסנים נוספים שאוכלסו בהם כמויות של שמן צמחי למאכל המיועד לשיווק והפחד הגדול היה שהשריפה תאבד שליטה והיא תצא מתחומי המפעל לעבר ריכוזים של מיכלי דלק עצומים וחומרים מסוכנים נוספים, כגון כימיקלים הנמצאים במפרץ חיפה. 

הסכנה העיקרית של השריפה הייתה "אפקט הדומינו", אשר היה עלול לגרום להתלקחות שרשרת של מתקנים נוספים המכילים חומרים דליקים ומסוכנים.

הבוקר נפתח המסחר במניית שמן תעשיות בעליות שערים שהחזירו למניה מעט מכבודה אחרי הירידות שחוותה בערכה בעת שכמויות השמן עלו באש, וכעת רושמת המנייה עלייה של יותר מ-10% בשוויה (נכון לשעה 15:25) בעקבות ההודעה שפרסמה החברה במוצאי שבת. בהודעה שנשלחה לרשות ניירות ערך תחת הנושא: דו"ח מיידי – שריפה במחסן, הודיעה החברה כי "ביום חמישי, 5 בספטמבר 2019, בסביבות השעה 14:00 פרצה שריפה בחלק ממחסני החברה המצויים בשטח מפעלה של החברה בחוף שמן בחיפה. כוחות כיבוי אש השתלטו על השריפה וכיבו אותה".

אמון המשקיעים במניית החברה שב דווקא סביב המשפט הבא "לחברה קיים כיסוי ביטוחי לעניין זה ובהתחשב בתקבולי הביטוח הצפויים להתקבל, אירוע השריפה לא ישפיע באופן מהותי על תוצאות החברה".

מתחילת השנה רשמה מניית שמן תעשיות תשואה חיובית של 11% ובדוחות של הרבעון השני לשנת 2019 נרשם רווח גולמי של כ-26 מיליון ₪ בששת החודשים הראשונים של השנה לעומת כ-16.5 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד עלייה של כ-56%. 

על פי הערכות שנמסרו מכוחות הכיבוי וההצלה אוחסנו במחסנים של המפעל שמן קרוב לאלף טון שמן צמחי, אשר חלקם עלו באש במהלך השרפה, בעקבות החום והאש התפרקו המיכלים ושמן רב נשרף כאשר חלקו אף נשטף לים הקרוב, יחד עם כמויות מים וקצף, שהומטרו על המפעל בפעולות הכיבוי.

כתמי שמן

ביום שישי בבוקר השריפה עדיין לא כובתה כליל ומוקדי אש עדיין בערו והיו תחת פעולות כיבוי בשליטה מלאה. במקביל, נתגלו במפרץ חיפה כתמי שמן ומהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "בעקבות דיווח מתצפית נמל חיפה, צוות היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה איתר ביום שישי האחרון כתמי שמן צמחי, שקוף ברובו, המפוזרים בין רציף כרמל ורציף מזרחי בנמל חיפה. ההערכה היא כי מדובר בשמן מחברת 'שמן תעשיות', שהגיע לים מכיוון המפעל, בו כובתה ביום חמישי 5.9.2019 שריפת ענק במחסן השמנים.

חברת נמלי ישראל המפעילה את הקבלן "מעגן", פרסה חוסם לספיגת השמן ופעלה לניקוי השפך. אנשי היחידה הימית של המשרד הגיעו לשטח ופיקחו על פעולות הניקוי.

כוחות כיבוי והצלה, בשיתוף המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, מבצעים חקירה של אירוע השריפה במפעל 'שמן תעשיות'. ובמקביל איגוד ערים להגנת הסביבה יפעל במקום לביצוע דיגומים לבדיקת שאריות אסבסט בכל האזורים אליהם הגיע העשן מהשריפה.

השריפה הגדולה במפרץ גררה כמובן גל של תגובות מכל ארגוני הירוקים והדואגים לאיכות הסביבה. יו”ר הירוקים של חיפה אביהו האן: "תושבי מטרופולין חיפה יושבים על חבית חומר נפץ בשם מפרץ חיפה, המכיל אלפי טונות של חומרים מסוכנים דליקים ומערך פטרוכימי מיושן חשוף לתקלות אינסופיות. היום זה מפעל שמן, אתמול זה מפעל דור כימיקלים ודליפות הגז הרעיל, שלשום זה מפעל בז”ן עם הלפיד הבוער, עם המיכל הבוער ועם הארובה הבוערת. 

 

 

"אנו סובלים מעודף תחלואה וזיהום אויר. עד מתי נהיה שבויים של ממשלת ישראל שנוח לה להשאיר את חיפה במציאות נוראית של תחלואה ומוות? עד מתי נאפשר למשרד הגנת הסביבה שאמור להיות רגולטור עצמתי להזניח אותנו כאן, לאפשר היתרי פליטה מקילים ולעצום עיניים מחריגות אינסופיות של חומרים אורגנים נדיפים מסוגים שונים? עד מתי נראה בעיניים כלות את איגוד ערים חיפה, איגוד חלש, לא פעיל עם מערך ניטור פרימיטיבי שאינו פועל בעצמה לשמור על בריאותנו?" 

שאלותיו יישארו בינתיים ללא מענה. ממנהלת ארגוני הסביבה בחיפה נמסר בתגובה לשריפה בשמן: ״אנו מוצאים שוב ושוב איך מליון תושבים חיים במפרץ חיפה על חבית נפץ וזה רק ענין של זמן מתי תתפתח דליפה או שריפה שמסכנת את המטרופולין. שריפה זו, היא בדיוק מקרה המבחן לסקר הסיכונים החלקי שפורסם ע״י המשרד להגנת הסביבה לפני כחודשיים ולטענתו ״לציבור אין סיכון בלתי סביר כתוצאה מתקלות הנובעות מפעולות שבשגרה”. על רקע סקר הסיכונים ונוכח השריפה בשמן אנו מדגישים את הצורך הדחוף לקידום תוכנית מפרץ החדשנות להבראת מפרץ חיפה ופינוי התעשיות המסוכנות מחדר השינה שלנו.

מעיריית חיפה נמסר לתקשורת כי היא "עובדת מול המשרד להגנת הסביבה, אשר באחריותו לטפל בשפיכת השמן לים. בנוסף העבירה העירייה דרישה למפעל 'שמן' לטיפול מיידי בנזקים ופינוי השמן מהכביש. אנשי אגף הבטחון של העירייה נמצאים בשטח לעקוב אחר הטיפול בנושא ביחד עם המשרד להגנת הסביבה. כמו כן , איגוד ערים להגנת הסביבה יפעל לביצוע דיגומים לבדיקת שאריות אסבסט באיזורים אליהם הגיע העשן מהשריפה ואזורים שנפגעו מהשמן שזלג".

ראש העיר, עינת קליש רותם מסרה בהודעתה כי "כך זה נראה כאשר הפטרוכימיה וחומרים מסוכנים יושבים בלב עיר. כדי שהמציאות הזו תשתנה, נדרשת עבודה עיקבית לטווח הארוך. בלי התלהמויות, בלי סיסמאות, עבודה שקטה אך נחושה. בדיוק מה שבכוונתי לעשות".

לא נמסר עד כמה תשפיע השריפה על המלאים בחנויות וברשתות השיווק בתקופת החגים הקרובה הידועה כמתקפת קניות כללית, שמתמקדת לא מעט במוצרי היסוד.

כתיבת תגובה