שר המשפטים הנכנס, לטיפולך

אנחנו נתקלים מדי יום בנתונים קטסטרופליים מחד ומעודדים מאידך, אז מה באמת קורה? • היועץ הכלכלי יהושע ויסמן עושה סדר וקורא לשר המשפטים הבא, אבי ניסנקורן למנוע מגבלת חשבון חמורה מאלפי משפחות

נתחיל בנתונים השחורים: לשכת התעסוקה פרסמה כי כמאתיים אלף איש עלולים בסוף המשבר להישאר ללא מקום עבודה. המספר הזה אינו כולל את העצמאים שיפשטו רגל, חברות שיפורקו וכדומה, והמספר יהיה גדול בהרבה. מנתוני הלמ"ס שפורסמו לפני שבועיים, עלה כי 68% מבעלי העסקים סבורים שלא יוכלו לשרוד את המשבר יותר משלשה חודשים. כלומר, מרבית העסקים בישראל בסכנת סגירה.

ומנגד נתקלנו בנתונים מעודדים – בנק ישראל הודיעה לפני כמה ימים כי לפי מחקר הניידות של 'גוגל' שלאחר שבחודש מרץ-אפריל הייתה ירידה לשפל של כ-70% ביציאה למקומות עבודה וירידה של כ-80% ביציאה למקומות מסחר, פנאי ובילוי וכדומה, הרי שהחל ממאי, חל שינוי מדהים: לא כולם מתניידים עדיין למקומות העבודה שלהם, אך בהחלט נרשמת התעוררות אדירה בניידות: היציאה מהבית צמחה בכ-50%. במקביל, הלמ"ס פרסמה לפני יומיים שישנה ירידה של כ9% בסך העובדים הנמצאים בחל"ת.

אז מה באמת קורה, האם המשק באמת מתאושש או שאנו עומדים לפני משבר נוסף?

כדי לענות לשאלה נצטרך לבדוק נתונים נוספים ואח"כ להסיק את המסקנות.

בנק ישראל פרסם לאחרונה את נתוני השיקים החוזרים. מתחילת המשבר ועד ל7/4 ישנו גידול בשיעור השיקים החוזרים, שעלה מכ-2.5% מסך השיקים שהוצגו לפירעון בעת שגרה לכ-6% בתקופת המשבר הנוכחי. עליה של 3.5% . ובתוך כך, נרשמה עליה בשיעור השיקים המבוטלים מ-0.35% ל-2%.

ומבירור שנערך מול בנק ישראל אציין כי נתוני השיקים החוזרים בשיא המשבר זינקו לכ-7% וביטולי שיקים ל2.3%.

עפ"י נתונים אלו ניתן לראות שמשפחות ועסקים רבים – בקטסטרופה כלכלית.

וכאן המקום לתקן טעות נפוצה – ביטול שיק יחשב כשיק שחזר מסיבת א.כ.מ במידה ולא תהיה יתרה בחשבון ביום הפירעון. כלומר, לא מסתכלים על היתרה ביום הביטול – אלא ביום פירעון השיק, ולאור זאת ייתכן מאד ששיקים שחושבו בבנק ישראל כשקים מבוטלים יחושבו בהמשך כשיקים שחזרו מסיבת א.כ.מ.

מה שאומר, שלרשימת השיקים החוזרים, תתווסף כמות נכבדה של מבטלי שיקים.

בנוסף, הלמ"ס פרסמה כי 2.5 מיליון מתושבי ישראל הצהירו שמצבם הכלכלי החמיר בתקופה הקורונה ובנוסף, 780 אלף אמרו כי צמצמו הוצאות מזון או דלגו על ארוחות.

לאור כל הנ"ל, מסתמן שאנו עומדים בפתחה של קטסטרופת תשלומים ואי יכולת לקבל אשראי. לכן, קשה להבין מדוע ההשהיה הזמנית של הגבלת חשבונות בשל חזרת שיקים תסתיים ב-20.06.2020 כשיום זה, יהיה יום הדין להמון עסקים ומשפחות. חלקם יגלו להפתעתם שהם הפכו למוגבלים בחשבון (ואילו החלק שלא יהפכו למוגבלים, וחזרו להם שיקים, יגלו שחיווי האשראי שלהם שלילי, ויחוו פגיעה משמעותית ביכולת לקבל אשראי מכלל נותני השירותים הפיננסים בשלש השנים שמאז הרישום).

הוסיפו לכך את העובדה שבמקביל, הלמ"ס פרסמה ש-9% מהעסקים שחזרו לפעילות דיווחו על צמצומי שכר, זאת בנוסף לצפי של מעל 200 אלף מובטלים שלא יחזרו למקום העבודה שלהם לצמיתות. אלה, יצטרכו להתמודד ביניהם על 53 אלף מקומות עבודה מהמשרות שפנויות במשק.

אם כך, לא פלא אם נראה גל של ממחזרי ההלוואות, שהקפיאו תשלומים, ולא יוכלו להשיב את תשלומי ההלוואות החודשיים כשתקופת ההקפאה תסתיים. הדבר עשוי להוביל למפולת כלכלית כשיסתיימו ששת החודשים של ההקפאה. ההשלכות של אי העמידה בהחזרים יגיעו עד למעלה, אל העסקים הגדולים, בגל נוסף שיזעזע את המשק בעוד כחצי שנה

לדעתי, כדי למנוע מפולת, על שר המשפטים הנכנס, להכריז מיד על תקנות לשעת חירום לשיקים ללא כיסוי, כדי לגרוע את מניין השיקים שחזרו מהגבלת החשבון ב-20.6. בכך, תימנע מוגבלות ממשפחות ועסקים וכן ייפתר עניין דירוג האשראי. שהרי אי יגרעו מהספירה את השיקים שחזרו בתקופה זו, אלה לא יירשמו במאגר נתוני האשראי ויכולת קבלת האשראי לא תיפגע.

ארגון 'תבונה' שפועל רבות להעלות המודעות בקרב משפחות להתנהלות כלכלית נבונה פנה לשר המשפטים (היוצא, אך הדברים בתוקף גם לאבי ניסנקורן שיכהן אחריו) אמיר אוחנה, בבקשה להכריז כבר עכשיו על תקנות לשעת חירום בעניין שיקים ללא כיסוי, שיחייבו את בנק ישראל לגרוע את השיקים ללא כיסוי שחזרו בתקופת הקרונה.

בשורה אחת קטנה אופטימית לסיום, כי מלשכתו של השר היוצא נמסר לנו שהפנייה נבחנת בכובד ראש והועברה להמשך טיפול על ידי הגורמים הרלוונטיים. אנו תקווה כי הגורמים הללו לא יתחלפו בעת חילופי השרים במשרד, וימשיכו לשקוד על התקנות כדי שלא נחווה קטסטרופה כפולה ומכופלת.

אבי ניסנקורן, שר המשפטים הבא, לטיפולך!

 

 

הכותב הינו מאמן ויועץ כלכלי בכיר ומרצה בארגון תבונה וחבר וועדת מחקר באיגוד היועצים לכלכלת המשפחה

כתיבת תגובה