תושבי הדרום בדרישה חד משמעית: 'כן' לנבטים

מפגינים למען הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בדרום התעמתו עם מפקד חיל האוויר: "הנגב שבע הבטחות לפיתוח" • ועדת התכנון הארצית נחושה לבנות אותו דווקא בעמק יזרעאל • מי יזכה לשדה תעופה קרוב לבית?

בואינג צבאי בדרכו לבסיס חיל האוויר בנבטים | צילום: צחי בן-עמי, פלאש 90

הצפון או הדרום? מי יזכה בשדה תעופה בינלאומי על כל המשתמע ממנו מבחינה כלכלית? מתברר כי בעוד תושבי המרכז בהם הערים חולון וראשון לציון קובלים על רעש מטוסים בלתי נסבל יש מי שרואה ברעשים אלו פיתוח אזורי רב ותעסוקה למשפחות רבות באזורים נחשלים.

כך למשל, ביום חמישי האחרון הפגינו עשרות מתושבי הצפון והדרום נגד הכוונה להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל ולא בדרום.

כלל משתתפי ההפגנה היו נגד בניית שדה התעופה בעמק יזרעאל, אולם בעוד תושבי הצפון הפגינו כי הם לא רוצים את שדה התעופה קרוב לבית, תושבי הדרום לעומתם הפגינו בעד ההפך הגמור: נגד שדה התעופה בעמק יזרעאל והקמתו תחת זאת באזור שדה התעופה הקטן יחסית, הקיים בנבטים, תוך פיתוחו משמעותית.

ההפגנה המאוחדת נערכה מחוץ לוועידת ישראל לתעופה בגני התערוכה בתל אביב וקראה לנבחרי הציבור לעמוד בהבטחתם להקים את נתב"ג-2 בנבטים. המפגינים אף התעמתו עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שהינו למעשה אחד המתנגדים הבולטים להקמת נמל התעופה החדש בדרום.

"הנגב שבע הבטחות לפיתוח ויוזמה", אמר ד"ר אבי שגב, תושב דימונה, פעיל מרכזי לקידום הקמת שדה התעופה בנגב. "שדה התעופה המשלים של מדינת ישראל חייב לקום בנגב, האחריות לאלפי משפחות העובדים מוטלת לפתחה של הממשלה".

המאבק סביב הקמת שדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל נמשך כבר מספר שנים. למרות שכל המומחים הבלתי-תלויים מסכימים כי הוא צריך לקום בדרום, הרחק מכל גבול בעייתי. ועדת התכנון הארצית נחושה לבנות אותו דווקא בעמק יזרעאל.

לעומת זאת, מספר מומחים הצביעו על הכשלים הרבים בתכנון – בין היתר העלויות הגבוהות הרבה יותר בצפון ואי-ההתאמה של השדה לנחיתת מטוסים גדולים – אולם בעקבות התנגדות חיל האוויר לחלופה הדרומית המדינה לוחצת לקדם את אופציית רמת דוד.

בעוד כשלושה שבועות יתקיים דיון בבג"צ בעתירה שהגישו תושבים כנגד הליכי קבלת ההחלטות שהובילו לקידום חלופת רמת דוד. על פי העתירה, הוועדה הארצית נהגה בחוסר שקיפות וקיבלה החלטות לא סבירות; טיעוני חיל האוויר ניתנים להפרכה בקלות ואין כל מניעה להקים את נתב"ג 2 בבסיס חיל האוויר בנבטים, שנבנה ותוכנן מלכתחילה כנמל תעופה בין לאומי.

'ביזנעס' מבקש להזכיר כי נבטים שוכן בקו של 60 ק"מ מעזה ולאחר הטיל שנשלח לאזור הכללי של ערד ב'סבב' האחרון, איום הטילים עליו הופך לקרוב ביותר. כלל לא ברור מדוע יש להעדיף את נבטים כשדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל מבחינה בטיחותית – גם אם הכוונה הכלכלית ברורה דיה.

כתיבת תגובה